Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 09/01/2017 i alle områder

  1. Skulle akkurat til å si det; Ligg unna Peugeot, Citroen og Renault.. Anbefaler egentlig kun Caddy i den prisklassen, da men en 1.9TDI PD motor. Driftsikkere så lenge de får oljeskift en gang i året eller maks 15'000km. Kjente feil på de er igrunn bare bremsekalipere bak som henger seg, tandempumpe som tar kvelden og O-ringer til dyser som kan begynne å lekke. Er ikke ukjent at de begynner å ruste langs dørlister og dørhåndtak, men det har mye med vedlikehold å gjøre. Et "kjent" problem etter kjøring på LL intervaller og spesielt med feil olje er at kamakselen går istykker og dermer tar den knekken på kamfølgere og dysepumper. I verste tilfelle kan dysene begynner å "banke" i toppen slik at det blir ovalitet i hullene som dysene sitter i, du vil dermed får olje i sylinderen og diesel i olja som følge, resultatet da er skifte av topplokk. Ergo er moralen, skift olje hyppig. Andre ting som kan oppstå er turbohavari, som igjen er en "direkte" konsekvens av LL intervaller. EGR ventil/kjøler som kokser igjen. Webasto som soter igjen og går i lås. Ellers vanlige slitedeler som lenkearmer, bremser og fjører. Har selv en Caddy, dog nesten ny, men den er fortsatt basert på samme plattform som Caddy'n som kom i 2004. Eneste konkurrenten til VW Caddy er Ford Connect, billigere bil med dårligere komfort og betydelig dårligere satt sammen (har dessverre hatt en slik som pendlebil...)
    1 poeng
  2. Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
    1 poeng
  3. Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Nye stempelringer kommer vel i sett, og når du først har kjøpt til alle sylindrene, og toppen er av, så hadde jeg tatt alle. Men, bunnpanne må vel av for å bytte dette, og foringer? Stempler monteres vel ovenfra også her, og du må vel da løsne rådene fra veiv.
    1 poeng
  4. Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Se der ja, ikke bra. Er kanskje der kjølevannet tar veien.
    1 poeng
  5. Forbered deg på bytte el parkeringsbrems, egr ventil/spjeld og at dører/bakluke ruster i stykker...
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår