Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 06/05/2021 i alle områder

  1. Etter siste post så fikk jeg ikke gjort noe mer med bilen, den stod inntil jeg forrige uke fikk rota meg til å bestille PKK og onsdag kl 08 denne uken var den på kontroll. Siden verkstedet mitt er noen kilometer fra der jeg skulle ha den på verkstedet så kjørte jeg den hjem for å ta en ut og innvendig shine på den og ta en kort sjekk av diverse funksjoner. Mandag kveld skulle jeg hente den og naboen var grei og kjørte meg opp i verkstedet mitt, måtte låse opp med nøkkel, batteriet tomt for strøm (usikker på hvorfor, må sjekkes senere) så satte på lader og naboen måtte kjøre meg hjem igjen. Tirsdag kveld fikk jeg den endelig hjem og ga den en skikkelig vask og rengjøring (men den var jo gul av pollen etter en time, hehe). Sjekket alt lys og fornøyd kunne jeg konstatere at det kun var dårlig kontakt på sideblinken venstre framskjerm, og det ble lett fikset. Alt vel, inntil jeg skulle sjekke vindusfunksjon foran. Alle med C5 vet jo at at disse vertikale skinnene som styrer glasset må smøres med jamne mellomrom, også jeg vet det, men jeg har helt glemt det så begge de fremre vinduene ville ikke opp etter å ha kjørt de ned. Prøvde med en smørespray jeg hadde hjemme, funket ikke. Siliconspray fungerer ofte meget bra, ned på bensinstasjon kl 21 og kjøpte en slik, funka ikke, vinduene ville ikke opp da den ikke smurte nok på de tørre filtlistene. Opp i verkstedet å henta en PFT-spray som funket og vindune kunne da endelig kjører opp og ned igjen men da hadde klokken blitt langt over 23 og for sent til å få noen til å bli med og bilen måtte jeg levere på verkstedet den kvelden for jeg skulle tidlig på jobb onsdag. Ble sent da jeg måtte gå noen km for å komme hjem igjen før jeg fikk lagt meg :) Det jeg fryktet mest for ved kontrollen var at den ikke ble godkjent pga avgass og det ble forsterket av at jeg de siste gangene jeg hadde den i gang kjente den luktet surt, særlig de siste oppstartene, tydelig at den ikke hadde optimal blanding. Hadde trudd jeg skulle rekke å ta en full diagnose på den men rakk ikke det heller men det var ingen motorlampe så tok tjangsen på at alt var bra men magefølelsen sa noe annet. Kunne avbestilt timen men ville få gjort det unna da jeg viste at jeg ikke fikk tid til å gjøre noe mer med bilen før i ferien så derfor tok jeg tjangsen. Ble som fryktet, underkjent på avgass. Verdiene langt over på begge sylinderekkene. Ble enig med verkstedet å bytte til NGK-plugger, ble noe bedre men ikke bra, ba de så sjekke at spjeldhus var resatt da jeg kom på at jeg kunne ha glemt å la spjeldhuset få justert seg inn ved første gangs oppstart, de resatte, var ikke det heller. Da gjenstod det dyreste, lamdasondene. Jo da, de bytta begge og siden jeg fikk god pris på de så ble det ikke så dyrt heller (ikke Møller dette verkstedet men et lokalt verksted som er meget bra og fornuftige folk) så i går efta fikk jeg telefon om at den var godkjent. Endelig lykke. Ble snaue 12" for reparasjonen men det var inkl alt, også kontrollen. Grei nok pris det men om en legger til de +20" jeg har brukt i deler tidligere så ble det en dyr gammel bil. Verdt det? Noen vil nok mene det er tull og de har nok rett i det da dette er en bil som ikke er veteran, ikke er den særlig spesiell for de fleste, ikke er den strøken, den er kun en bil men den er min bil og nå er jeg glad jeg tok valget med å gi den et nytt liv, om så for bare noen år. Kommer nok til å ta litt lakkarbeider etc fremover og så må jeg finne ut av noe med drivverksopphenget, det er noe som er slitt for jeg har en bevegelse/klunking hver gang jeg gir gass eller slipper gassen og at crusien ikke funker samt noe annet jeg ikke rakk som bytte olje på fremdiff, servoolje etc. Skal se om jeg ikke oppdaterer litt her videre selv om det ikke er store responsen her :) Må nesten legge til at verksmesteren skrøt veldig av bilen og mente at dette var noe av den mest velstelte og vedlikeholdte C5 han hadde sett. Han skulle jo ha sett den for et år siden, hehe, men det er jo hyggelig å høre slikt når man har brukt så mye tid på en hobby. Så da er prosjektet over men ikke ferdig :)
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår