Jeg fikk nesten umiddelbare resultater etter å ha renset det jeg klarte.
Deretter drog jeg innom det verkstedet som byttet delen for å snakke med dem, og han hadde følgende å si:
Min bil har gått på longlife-service. Hans erfaring etter 40 år som mekaniker, er at dieselbiler med longlife-service historikk (VAG spesielt) er noe skikkelig dritt. Det hoper seg opp masse sot og gørr i systemet, så når jeg kjøpte bilen, brukte rens og renseutstyr av ulikt slag (etter nevnte verksteds anbefaling), samt skifter olje hvert halvår, så løsnet mye dritt som fikk det gamle spjeldet til å henge seg opp.
Det han også hadde å si, var at akkurat denne modellen hadde en svakhet i designet på ASV hvor den gikk lett tett grunnet måten regenereringen ble pumpet inn i inntakslufta på.
Jeg har nå stoppet motoren flere ganger etter den lille rensen jeg hadde, og den stoppet normalt.
Neste skritt blir å demontere hele ventilhuset for å rense det så godt som mulig, samt EGR-røret. Det viser seg at jeg må gjøre dette titt og ofte.
Så da er det ihvertfall avklart at ASV fungerer normalt ennå.
Takk for hjelpen!