Meget godt brukt bremseskive moden for utskifting.
Løsne bremsecaliperen ved å skru av to små M8-skruer (bilde under). Hold igjen glideboltene på motsatt side, om ikke kan mansjettene over glideboltene bli ødelagt.
Skru så ut boltene som holder bremseåket på plass, (på bildet under) to stk M10 unbrakobolter.
Bremseskiven kan nå tas av. Sjekk at glideboltene kan beveges lett og at mansjettene på de er hele og uten sprekker.
På biler der tannkransen til ABS-en sitter på navet kan det nå være lurt å skrape av all rust på denne. På drivhjulene sitter tannkransen på drivakselen og er lite tilgjengelig.
Stempelet i bremsecaliperen må inn. Framme presses dette inn, bak må det skrus inn samtidig som stempelet trykkes innover. Skru med klokken. Stempel ute.
Og stempel skrudd helt inn.
På bremseåket, fjern rust som ligger der bremseklossene ligger mot dette. Sett på en ny bremseskive og skru tilbake bremseåket (65 Nm). Nye bremseklosser kan nå setter på plass. Smør gjerne litt kopperpasta e.l. der klossene ligger mot bremseåket.
Bremsecaliperen kan settes på og skrus fast (30 Nm). Bruk nye bolter! Husk også å holde igjen glideboltene pga. mansjetten!
Ikke rør håndbrekket før du har bremset en hel del ganger, dette fordi justeringsmekanismen for håndbrekket skal få justere seg til først.
Og bytt gjerne klosser før de er så utslitte som den under ;)
Kvalitet?