Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 03/13/2024 i Innlegg

  1. Quattro73

    Det tikker å bråker

    Varsel på styring og ESP kan komme av en defekt ABS-sensor, men du vil da også ha varsel på ABS. Om ikke tipper jeg rattvinkelsensor, gjerne det holder å kun utføre adaption. Først av alt burde du ta en diagnose. Oljelampe ville jeg ikke stolt 100% på, har opplevd på nevnte BGU med tett oljepickup at lampe kun lyste over drøyt 2000 rpm, oljetrykk under dette var også for lavt - uten varsel. Ventiltikking som kommer og går er som regel et tegn på slitte ventilløftere. Har de først begynt å tikke, og det er verifisert at årsaken ikke er manglende oljetrykk eller tette oljekanaler, så er det bare å bytte de. Dog, om det kun tikker noen sekunder rett etter oppstart, ellers ikke, så gjør det ingen skade.
    2 poeng
  2. Tusen takk for tipset! Bør kunne få til dette👍
    1 poeng
  3. Anders Eskeland

    Kløtsj-kollaps

    Heisann! Har en Expert 2006 mod, og har i det siste opplevd at kløtsjpedalen "kollapser" og faller helt ned i dørken. Pedalen er da helt løs, men når jeg drar den ut igjen, fungerer pedalen normalt igjen. Dette har skjedd ett par ganger, men har funket fint i lange perioder. Så skulle jeg trekke en tom mellomstor henger for litt siden, da var det kollaps gang på gang etter hverandre. Huket av hengern, og da funket alt fint igjen... Det er wire fra pedal til motor. Noen som har vært borti lignende, eller har en ide om hva som kan være problemet?
    1 poeng
  4. Ja EGR er der du beskriver, bak på høyre side av motoren sett forfra, ca i høyde med overkant girkasse. Har aldri hatt ut EGR på en 288 så kan ikke hjelpe med fremgangsmåte.
    1 poeng
  5. Om du sjekker innlegg #1 i denne tråden så er det noen som dekker ditt område. Send de en PM, tror du da får mer og raskere respons 😉
    1 poeng
  6. Hei. Jeg har også en XL7 som firehjulstrekk ikke fungerer på. Fant denne tråden som var veldig interessant. Jeg har fulgt fremgangsmåten med å måle strøm fra 4wd-modulen. Jeg måler strøm til 4wd-bryter på fordelingskassa, men jeg har ikke noe strøm fra 4wd-modul og til innslag på diffhuset. Er det en mulighet for at modulen kan være defekt tro? Tips mottas med takk.
    1 poeng
  7. Vanskelig å si ut fra video, har du åpnet panseret og prøvd å lokalisere lyden derfra? Gjerne enklere å ringe inn hva som lager lyden om man leter der lyden kommer fra 🙂 Kommer lyden kun en kort periode etter oppstart eller når som helst? Dersom førstnevnte så sjekk sekundær luftpumpe, mulig denne kan lage slik lyd om den er defekt. Denne kan du også tvangskjøre med f.eks. VCDS. Dersom lyden ikke kommer fra motorrommet så ville jeg sjekket aktuatormotorer til spjeld for varmeapparat. Blir gjetting dette, men diagnosering er vanskelig uten å ha bilen foran seg.
    1 poeng
  8. At hjulet på dynamo går rundt trenger ikke bety at dynamo går rundt - dersom frihjulet er defekt. Usikker på om det er dette på din bil, men du klarer å se om dynamo går rundt (mener da rotor inni dynamo). Usikker på om NAF utfører diagnose, tipper de har mulighet til det, dog vil du ikke få opp noen feil på dynamo, kun at den ikke lader.
    1 poeng
  9. Dersom dynamo ikke lader, og det I tillegg er ulyd fra den, så er det bare å bytte den. En dynamo kan repareres, altså kan man bytte lagre, regulator og dioder, men krever en anelse kunnskaper. Defekt regulator eller utslitte børster kan medføre null lading, dog vil det ikke gi ulyd. Det du kan sjekke, siden dynamo både har ulyd og ikke lader, er om den faktisk går rundt. Kan være frihjulet som er defekt, verdt å sjekke først.
    1 poeng
  10. Det henvises til hjuloppheng bak høyre side, bakre indre innfesting - tolker det som innfestning av lenkearmer mot subramme. Sjekk også innfestning av subramme mot karosseri, kan være det de mener. Aksel i dette tilfeller gjelder bakaksel, ikke drivaksel.
    1 poeng
  11. Quattro73

    Ødelagt glidebolt

    Hvis den delen av bolten som egentlig skal gli helt lett, satt så fast at den knakk av, da tror jeg du vil slite med å få den ut. Kjøp nytt bremseåk, de pleier ikke koste allverdens mye. Eventuelt skru av et hos en hogger.
    1 poeng
  12. Quattro73

    Det tikker å bråker

    Lyden kommer av ventilløfterene (hydrauliske), dog var det tidlig å ta kveld dersom motor kun er kjørt 140k. Du kan prøve å kjøre en stund med olje som har god renseeffekt (Castrol/Mobil 1), mulig det blir bedre da. Om ikke bør løfterene byttes.
    1 poeng
  13. Søkefunksjonen var også utilgjengelig, Ekstralys har nå fikset problemene 🙂
    1 poeng
  14. Quattro73

    Lekker inn vann

    Før du demonterer dørtrekkene kan du sitte inni bilen mens noen spyler med hageslange, kan da sjekke om vannet kommer inn langs dørpakninger eller om det kommer inn ved vinduene. Kan også være dårlige pakninger i listene underkant vindu.
    1 poeng
  15. Troll54

    Drivstofftank

    Har en asx , trenger ny tank, oem nr på denne er 1700b219, ser ut til å bli vanskelig å finne tank som har dette nr, noen som vet om det er andre oem nr som passer. Det er en forhjulsdrevet diesel 1,8 115 hk
    1 poeng
  16. opelduude

    Volkswagen Multivan ehybrid

    Høres ut som det er vann som kommer fra aircondition-anlegget. Litt rart at det er lagt opp så det treffer varme deler. Kan hende slangen vannet kommer fra trenger en justering. Er nok ingenting som er farlig, så du kan trygt fortsette kjøringen.
    1 poeng
  17. Kjøp original bolt og mutter og tighte med oppgitt moment, kan umulig koste mange kronene hos merkeverksted. Inntil du har fått kjøpt dette så kan en 'vanlig' bolt og mutter brukes, da med stålkvalitet 10.9. Du skriver M14 bolt men ser mer ut som M10. Husk at bolter til bærearmer (de til foringer) skal tightes når bærearmer er i normalstilling, altså bilens vekt hviler på hjulet.
    1 poeng
  18. Quattro73

    Isofix polo highline 2015?

    Om du har isofix kan du enkelt se, Polo har de vel skjult mellom sete og seterygg. Er et svart tøymerke som det står isofix på, festene er da rett bak (to bøyler). Om du har Bluetooth er ikke lett å svare på uten å vite hvilken spiller du har, de med DAB pleier ha Bluetooth, også enkelte FM-radioer. Sjekk i instruksjonshefte, alt står der 😉
    1 poeng
  19. Antar det er venstre ende av slangen på bildet du sikter til. Dette er ikke gjenger, kun mothaker. Denne enden trekkes rett ut og ny trykkes rett inn, skal ikke skrus. Det er en gummitetning som tetter mellom bremsekraftforsterker og mothakene (den enden du mener skal skrues inn). 😉
    1 poeng
  20. Siden du bare skal lakkere deler av bilen, så er det viktig at lakk matcher eksisterende farge. Det er ikke sikkert det er tilstrekkelig å bare bestille etter fargekode. Om mulig kan du te med en del fra bilen (f.ex. tanklokk eller speildeksel) til butikk som kan blande farge for deg. Da kan du kanskje også få andre gode råd.
    1 poeng
  21. Hvordan gikk det egentlig med denne?
    1 poeng
  22. godgumpen

    Proff bilmegling erfaring

    Angrer bittert på mitt siste kjøp... gjennom "Proff" Bilmegling...Har veldig dårlig erfaring..!! Vil på det sterkeste advare mot denne forhandleren. Kjøpte bilen i våres og siden har det bare vært problemer, mangler, feil og noen søvnløse netter! Kjøpt noe biler gjennom årene men aldri sette makan til useriøse folk!! Skjønner ikke hvordan de kan kalle seg proff bilmegling, ironisk nok! Det er brakke lignende gatekjøkken med en rekke biler stående på plassen arealet utenfor. Bilen er solgt med en haug av skjulte feil, mangler og garantien han "slengte" på med var gjennom Autoconcept som så si frasier seg alt ansvar, fordi manglene var der fra før! I prinsippet har man egentlig ingen garanti!! Blitt rundlurt, Når går jeg til forbrukerrådet, og all den tid jeg har kastet bort på dette!!! Advarer herved andre! Skulle ha nok ha undersøkt nærmere før vi tok sjansen på disse, etter å ha lest om dem i etterkant så er jeg visstnok ikke alene med slike erfaringer https://www.google.no/search?source=hp&q=proff+bilmegling&oq=proff+bil&gs_l=psy-ab.3.0.0l10.833.1972.0.3252.10.9.0.0.0.0.78.525.9.9.0....0...1.1.64.psy-ab..1.9.523.0..0i131k1j0i67k1j0i10k1.0.sAEz8eE3xbc#lrd=0x46416f3bf25efa11:0xb131490573d2cb11,1,,
    1 poeng
  23. LottaLotta

    Proff bilmegling erfaring

    Useriøs aktør! Opplyste ikke om at bilen var kollisjonsskadet og reparert. Oppdaget dette ved besiktigelse av bilen. Flere eiere av bilen enn oppgitt i annonsen. Selger kollisjonsskadede biler på vegne av en bilmekaniker som kjøper skadede bilder fra forsikringsselskap.
    1 poeng
  24. Polo tom

    Xbb dongel

    Hei. Jeg fikk dette til ved å bruke programet til transporter t6.1
    1 poeng
  25. opelduude

    Kjølesystem

    Hadde holdt meg unna. Er normalt med noe lyd fra turbo ved rusing, men det skal ikke være sjenerende og veldig tydelig Status på kjølevæska trenger ikke ha mye å si eller det kan være et tegn på alvorligere problemer, 95 grader er litt høyt. Hva som er status på DPF kan fint leses av med et diagnoseapparat. Det er risikabelt å kjøpe en slik bil og veldig mange usikkerhetsmomenter.
    1 poeng
  26. opelTDI

    Norges råeste ryggelyspære???

    Er det noen som har bedre ryggelyspære enn dette? (Se bilder) Dette er da P21W :)
    1 poeng
  27. Quattro73

    Feilkode gjenoppstår

    Dersom lysene pulserer vil jeg anta spenningsregulator i dynamo er synderen. Går startmotor som normalt (turtall) ved oppstart så er jording (batteri-karosseri) mest sannsynlig i orden. Dog kan man enkelt lage en ny jording dersom behov, en elektriker med tilgang på presstang til kabelsko er da greit å kjenne ;)
    1 poeng
  28. evah45

    Proff bilmegling erfaring

    Verste forhandlaren i Noreg. Berre feil med bilen og garantien frå autoconcept var håplaust. Uærleg forhandlar som juger om tilstanden til bilen. Her blir du lurt. Etter eit omfattande motorhavari oppdaga vi at bilen hadde tidlegare vêret kollisjons skadd. Alle feriepengane har gått med på ulike reparasjonar. Vi har vore naiv. Hald dykk langt unna.
    1 poeng
  29. 067

    Proff bilmegling erfaring

    Ikke kjøp bil herfra! Kjøpte dessverre bil fra her, siden det er forhandler kan man tenke seg at man får en ok bil. Etter å ha hatt bilen i 14uker og tatt med på verksted viser det seg at en del ting må fikses for et par titusen kroner! Ting som det sto var byttet ut må må byttes for det er helt slit, kan vel ikke ha skjedd på så kort tid. Andre ting ser ut til å ha vært slit en god stund nå, og resten ser ut som det ikke har blitt byttet noensinne(selv om det skulle ha vært det for det er såpass ille). Snart blir summen på reparasjoner lik summen på bilen, helt idiotisk. Så kan hans «garanti»(som han nærmest tvang oss til å kjøpe) gå i søpla for ingenting kan dekkes. Ubrukelig!
    1 poeng
  30. Ta diagnose, alt ellers blir bare gjetting. Ved diagnose er det en stor mulighet for at du får opp eksakt hva som er feil.
    1 poeng
  31. Bmw_gurl91

    Proff bilmegling erfaring

    Huff, trist å se slike historier. Virker som det er mange lignende firmaer som lurer folk over hele landet. Rart at ingen gjør noe med det :(
    1 poeng
  32. GITbil

    Proff bilmegling erfaring

    Sier meg fullt enig her. Jeg kjøpte bil av proff bilmegling i 2014/15 og det var masse skjulte "dyre" feil. AC funket ikke, men det var bare fordi det var tomt for freon sa dem. Viste seg å være kaputt kompressor.14.000.- Webasto funket ikke. Var bare å låse den opp hos Møller sa dem. Webasto brennkammer var tett. Kostet 12.000.- Skal sies at de tilbød seg å spleise på reparasjonene 50/50. Jeg var dum som ikke sjekket hver bidige ting, men regnet med at å kjøpe fra forhandler ga meg god garanti. Fikk med noe autoconcept tuleforsikringl som ikke dekker noen av disse tingene. Men jeg må ta på min kappe at jeg var godtroende. Fra nå av skal jeg sjekke erfaringer med forhandlere på forumer og alltid ta en NAF test selv om det er en forhandler.
    1 poeng
  33. Da skal jeg prøve på det :) Takk for innspill :) Har også fått kjøpt meg en scooter idag. Så nå kan jeg også la EGR ventilen bade lenge i diesel eller annen rens. Ikke så avhengig av bilen
    1 poeng
  34. Warlizzard

    kjølevæske blir borte

    Det var ikke værre enn at jeg måtte lufte systemet. Kudos til meg :) Anbefalt måte å lufte Toyota avensis 2008 mod er å fylle på frostvæske på kald motor. Mellom Low og Full. La tanklokket være av og la bilen gå på tomgang i 30-40 min. Deretter så kjører man seg en runde. Jeg måtte etterfylle pittelittegranne i etterkant, men nå fungerer alt som normalt. Hvordan det har blitt luft i systemet vet jeg ikke. Det kan være en liten lekasje noe sted.
    1 poeng
  35. Jeg bestemte meg for å resturere Asconan min denne vintern pga en så gammel å sjelden Opel må jo taes vare på! :) Legger ut litt bilder å tekst senere ;)
    1 poeng
  36. Leibilist: Tror du har en særdeles dårlig sak her. Politiet kan utstede bøter ved brudd på loven. De behøver nok ikke følge noen liste gjeldende UP, men finner nok lett hjemler for bøter flere steder i ditt tilfelle. Det du har gjort her er jo direkte livsfarlig og kan medføre ubotelig skade på det verst tenkelige, menneskeliv. Det er riktig som du sier at Trafikkforsikringsforeningen kommer inn i bildet om man blir påkjørt av en bilist uten gyldig forsikring, men uten at jeg kjenner prosedyrene deres 100% antar jeg at Trafikkforsikringsforeningen vil rette et regresskrav mot fører av bilen/eier av bilen straks de har mulighet til dette. Din finansielle situasjon og helsestatus gir ikke deg lov til å omgå loven. Dette for alles sikkerhet. Det er jo en grunn til at man har innført EU-kontroll. Det er jo for å sikre at bilparken som kjører på norske veier holder et minimum av standard hva gjelder sikkerhet, noe din bil ikke holder da den ikke er godkjent. For min del er jeg glad den bilen er avskiltet. Vil ikke ha den på veien.
    1 poeng
  37. Jobber selv på møller og disse bilene ruster... Er ikke få passat 3c'er jeg må anmerke for rust i understellet, som oftest ruster de rundt og på bakstillingen, mange biler ble ikke behandlet for antirust behandling når de kom rullende ut fra fabrikken, det er helt idiotiskt spør du meg... Andre steder er i dører (utvendig og innvendig), bakluke ( rundt skiltlys spesielt) ellers er andre typiske og dyre feil: Reguleringsmotor for el-håndbrems irrer fast, altså plastikken rundt selvemotoren sprekker... og det koster 5500kr pr side og bytte og hjernen til dette systemet kan bli ødelagt når du grunninnstiller etter skift og den koster 7000kr :P Så har du jo ekstra varmeren som er lik alle VAG kjøretøy der ryker jo ofte sirkulasjonspumpen eller er du veldig heldig så ryker hele varmeren :P Til slutt har du jo låsekassene og utvendig wier til dørene som ryker... låsekassen ryker pga fukt og wieren låser seg pga vann som fryser inni wieren :P Men ellers er det en kanon bra bil og skulle jeg kjøpt noe innen VAG hadde det blitt en Passat 3c/cc
    1 poeng
  38. Brumle66

    Lakkeringboks?

    Det finnes et utall løsninger, og du får det resultatet du betaler for. Å få det samme resultatet på alle lakkjobber i en hjemmesnekra boks til 30.000,- som i en til 100.000,- er henimot "umulig". Det er ikke dermed sagt at du ikke kan få et greit resultat på enkelte jobber, men du vil aldri ha full kontroll over resultatet i et ukontrollérbart miljø. Og monterer du en lakkboks (hjemmesnekra eller innkjøpt) uten å ha den riktige kompetansen, så blir resultatet deretter. Har jobba som lakkerer i mange år, og har sett mange skrekkeksempler der folk har satt opp brukte bokser som aldri blir støvtette. Hvis ikke dette hadde vært et fag, ville det ikke eksistert lakkboks-produsenter, og lakkverkstedene ville ikke brukt hundretusener på anlegg. Så lenge du har øynene åpne kan du foreta et valg basert på økonomi (investering kontra inntjeningsmuligheter) og/eller på hvilken kvalitet du behøver å oppnå på lakkjobbene dine. Men ikke lur deg selv (eller la andre lure deg) til å tro at du kan lage en god lakkboks på egen hånd. Så enkelt er det dessverre ikke. Og får du brann eller andre uhell der du trenger forsikringsdekning er du "langt oppi drittelva uten padleåre" hvis du har laget noe som ikke holder forskriftsmessig mål. Det kan m.a.o. være jævlig dyrt å spare penger. :rules: Før du gjør noe mer, bør du uansett snakke med noen som har greie på dette f.eks. disse gutta her: Paintbox Pro AS De er veldig greie, og har bakkekontakt. Dvs de forsøker ikke selge deg en Rolls hvis du trenger en Corolla... Lykke til! :cheers:
    1 poeng
  39. Scrooge

    Clutch som er løs

    Mazda 626 GLX 1992-modell. Clutchen ble byttet av en hobbymekaniker, den må trykkes godt ned i gulvet og oppleves som løs (lite motstand når man trykker ned pedalen). Det er litt vanskelig å få bilen i første og revers. Det var slik rett etter bytting og har vært slik i flere år, det har ikke blitt noe verre. Clutcholjen er nylig byttet. Punktet hvor clutchen tar etter giring er i alle fall ikke for høyt. Bilen gikk nettopp gjennom PKK. Er det mulig å få clutchen strammere? Verksted er ikke et alternativ, det blir for dyrt.
    0 poeng
  40. Hei, jeg har en xl-7 2,0td som ikke starter etter motorbytte. Motoren startet å gikk som ei klokke før den ble tatt ut av delebilen. Har ikke fått lest ut noen feilkoder enda. Har sjekket lavtrykks siden og den får rikelig med diesel. Det er nytt filter. Det jeg stusser litt på er at det kommer diesel ut av dyserørene når matepumpa går med tenning på uten at jeg kinner, kan det være en ventil i høytrykkspumpa som henger?
    0 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår