Gå til innhold

RiceCooker

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om RiceCooker

  • Bursdag 10/02/1978

Contact Methods

  • Bosted
    Istad

RiceCooker's Achievements

  1. Heisann, Har vært uten data en stund, så denne tråden hadde jeg nesten glemt. Her har det kommet noen tilbakemeldinger ser jeg, og dette var gode tips. Et skikkelig "old school" anlegg i denne bilen er jo genialt. Har jo gode minner fra det glade 90tall, med Alpinespillere, PG-forsterkere, MTX og Lanzar-basser.. Husker en kamerat av meg kjøpte to Lanzar pro 15" og hadde de i en bmw 325.. tror de kostet nesten 5000 pr stk for snart 15 år siden! Har ikke målt dørtrekkene men jeg tipper at den nederste delen er ca 30 cm høy, og borti meteren lang. Så da spørs det om jeg må innom bruktmarkedet, for å finne noe 90talls-snadder!
  2. Har sett de i aksjon på youtube, de ser hvertfall ut til å fungere. Må vel ha en real klump for å drive disse fullt ut regner jeg med?
  3. Cdspiller har jeg , har en lignende pioneer tilovers. Husker ikke hva den heter i farten, men den har 3 linjer ut og usbport foran. Er faktisk ikke helt sikker på hvor høyttalerne foran i bilen er, det sto jo en radio/kasettspiller i bilen da jeg fikk den, så noe må det være. Er redd det kun er en stor høyttaler midt på dashbordet, da det er et ovalt felt med fullt av små hull der. Men når jeg tenker meg om tror jeg ikke at hull i dørene blir verdens undergang likevel, jeg kommer jo alltid til å ha en radio i bilen. Dessuten så er dørtekkene todelt, så jeg kan faktisk ta av den nederste delen, og legge de på lager, og lage en ny halvdel med høyttalere i. Alt er svart vinyl, så det skal gå greitt. Det samme gjelder hattehylla, den tar jeg ut, og lager en ny til stereobruk. Og når vi kommer til bagasjerommet, er det fritt fram. Som sagt er det enormt med plass, men det er ikke så voldsomt dypt. Kan ta en tur å måle etterpå. Som sagt har jeg hatt to CW 15 og en ganske stor forsterker i flere biler tidligere, og det har jo funket det, men denne gang vil jeg ha noe som er et par hakk vassere. Har ingen formening om hva som er skikkelige saker for tiden, derfor er jeg ute etter tips. Er litt nysgjerrig på Kicker sine firkantede subber, mest på grunn av at de akkurat er firkantede, men hvor de havner på "heftig"-skalaen er jeg helt blank på.
  4. Hei folkens, Jeg holder på med denne doningen her: Det er en -75 Plymouth Gran Fury, og det er en ekte politibil som jeg importerte i fjor sommer. 440 motor, cop tires, cop suspension osv. Det er det nærmeste man kan komme en Bluesmobile uten å betale seg ihjel, de(Dodge Monaco) er svindyre. Planen er å få en mellomting av politibil og bluesmobile, har allerede skaffet litt snadder som denne: Hvis alt går etter planen blir det en blanding av disse to: Men i disse planene inngår også et skikkelig stereoanlegg. Dette blir jo en lørdagsbil, og da må man ha lyd i tillegg til motorlyden.. Som dere ser av dette bildet er ikke plass noe problem, jeg vil tippe bagasjerommet er 180x180 cm innvendig, og hattehylla er minst 80 cm. Tanken ligger under bagasjerommet. Det eneste begrensningen er at jeg ikke vil sage hull i dørtrekkene for høyttalere, for de er vanskelig å få tak i nye hvis jeg ombestemmer meg. Ellers er jeg åpen for de fleste forslag. Vi snakker ikke om en 12" og to 6x9 i hatthylla-forslag her altså, jeg sikter litt mot "heftig"-klassen. Monoblokker og skikkelige basser, og gjerne store og flere. Skikkelig frontsett, og det burde vel kanskje vært et "baksett" også. Har ikke noe budsjett, det er et langtidsprosjekt uansett. Har to CW 154 liggende som jeg brukte i min ungdom, som var voldsomme greier da, men jeg er ikke sikker på om de holder mål i dag. De er faktisk 13 år gamle, det finnes vel heftiger saker på markedet idag? Uansett har jeg hatt disse i så mange biler, at jeg har lyst på noe nytt uansett.. Jeg har drevet litt med bilstereo opp gjennom årene, så jeg er ikke helt grønn. Men er ikke oppdatert på hva som er bra og ikke bra lenger, det har skjedd endel på 10 år ser jeg. Setter ikke lydkvalitet i første rekke, dette er mer for moro enn nytelse, men det skal ikke bli en ren boomcar heller. Så her er det fritt fram for å komme med forslag, gjerne litt utenom det vanlige. Ukjente merker og løsninger er velkomne. Liker å gjøre ting annerledes, dette er jo en annerledes amcar også. Venter i spenning!
  5. Okei, da kan jeg komme med noe konstruktivt. Jeg tror nok dessverre at håpet er ute for denne motoren. Det blir fort mye dyrere enn å kjøpe en brukt motor. Siden det bare er 2,5 liter olje i en boblemotor, og det i tillegg ikke er oljefilter, er de litt følsomme. Og siden de er luftavkjølte, er oljen en viktig faktor i å holde motortemperaturen nede. Kjører man en halvtime uten oljetrykk blir det for det første alvorlig varmt, og det liker ikke toppene. De er av aluminium, og er avhengige av god oljesirkulasjon. Tviler på om de likte denne "testen". Når det ikke er oljefilter, vil alt av spon og dritt fra det lageret som er kaputt, bli pumpet rundt og rundt i alle mulige kanaler etter man har fylt mer olje. Det er ikke noe særlig, så her tror jeg nok at alle lager bør skiftes, og alle oljekanaler må gjøres grundig rene. Dessuten er det ikke helt enkelt å skifte lager på en boblemotor. Motoren må ut, det er ikke bunnpanne her, så den må splittes på midten. Og det er litt jobb, for da må absolutt alt skrues av først. Topper, sylindre,stempel,støtstenger,svinghjul, innsug, eksos, dynamo, viftehus osv. Og når man så har fått delt denne motoren, ramler kammen ut også, og den er sikkert ikke helt pigg lenger den heller. I verste fall er ikke veiva og/eller rådene brukbare lenger heller, og da baller det på seg gitt. Brukt motor er enklere, og billigere.
  6. Jaha? Hvis man må være verdensmester for å skjønne, at det å bevisst kjøre milevis uten olje på motoren er både dumt og uansvarlig, så er jeg nok det ja. Men heldigvis er jeg i godt selskap, jeg kjenner ganske mange som mener det samme. Jeg er nokså sikker på at opp i mot 99% av de som har sertifikat, og sikkert mange uten også, vet at en motor må ha olje. Skjønner man ikke dette, er jeg i tvil om man er skikket til å kjøre bil. Da er det nok manglende kunnskaper om andre grunnleggende ting også. Det heter jo, selv om ingen gjør det, at fører er ansvarlig for at bilen til en hver tid skal være i forskriftsmessig stand. Og hvis dere er uenige i at det å totalhavarere motoren i tett trafikk fort kan bli til fare for andre, så får vi nok bare være uenige om det. Men for all del, det er bare å kritisere meg. Det er sikkert jeg som misforstår.
  7. Jeg blir faktisk sint når jeg leser dette. Jeg tenkte først at dette var et tulleinnlegg, men er ikke sikker lenger. Hvorfor kjøre 4 mil mens oljelampa lyser? Selv min bestemor på 85 år, som aldri har hatt verken sertikfikat eller egen bil, vet at man skal stoppe øyeblikkelig når oljelampa, eller andre røde lamper, lyser. Har du sertfikat egentlig? Dette er jo det aller første man lærer når man tar kjøretimer også. Her gikk det heldigvis verst utover den stakkars boblemotoren, men det kunne godt gått verre. Sett at du lå på motorveien i 100 km/t med lysende oljelampe, og etter en stund hadde motoren totalhavarert. Gjerne i en kjempesmell med motordeler og olje i alle retninger. Kanskje bakhjulene hadde låst seg et lite øyeblikk også, det skal ikke så mye til på ei boble. Resten får dere tenke selv, men det er ihvertfall klart at dette er uansvarlig. Er omtrent like smart som å kjøre uten luft i dekkene. Det går jo en stund det også. Mitt forslag er at du selger bobla til noen som vil ta vare på den, og du kan bruke pengene på busskort. Jeg vil hvertfall ikke møte deg i en sving, der du kommer kjørende med den lysende lampa di.
  8. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt av en 5-6 timer og gått gjennom sidene på http://www.autoclassic.no/NO/default.asp , der står alt du trenger og vite pluss masse mer..Er vel et par hundre sider med spørsmål og svar på forumsidene der. Har forresten en 72 mini selv, morsom bil, planlegger å begynne oppussing på den til våren, har stått i seks år nå.
  9. Vel, alt over 17 tommer vil vel passe over trommelen, det finnes vel mercedesfelger med samme boltsirkel, f.eks 608 (tror jeg), men så vidt jeg vet er det 16 tom, men det er vel usikkert om de passer i forhold til trommelen. 17,5" fra volvo F4 passer helt sikkert, det har jeg prøvd, riktignok en felg uten dekk, men det er plenty plass til litt større dekk. Jeg har forøvrig en 1973 modell, også den med 2,5l sekser, km.stand 108000, stått på låve siden 1991 (var med på kjøpet da jeg kjøpte et småbruk for 5 år siden), er forsåvidt helt i orden, men er dekklaus, en halv meter dødgang på rattet og dårlig ledningsnett. 99,5 % rustfri, et lett prosjekt. Får se til våren hva jeg finner på! Har du peiling på om det går an å skaffe noe som helst av deler til den noe sted?
  10. Hallo. Har en 73 blitz som trenger dekk selv. Vet at eiker motorshop kan skaffe, men de koster 3000 pr stk...Altså 18000 for et sett..så det blir uaktuelt for min del. Men jeg har funnet ut at det går an å bruke felger fra f.eks volvo F4 / F6, de er riktig nok 17,5", men de skal passe på blitzen. I denne dimensjonen finnes det regummierte dekk til under tusenlappen pr stk. Så jeg er på utkikk etter slike felger.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår