Gå til innhold

Sonax

Bruker
  • Innholdsteller

    527
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Sonax

  • Bursdag 09/06/1990

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil,båt, og friluftsliv
  • Modell (eks S4)
    Omega 3000
  • Biltype (eks Audi)
    Opel
  • Årsmodell (eks 1995)
    1988
  • Motor (eks 1.6)
    3.0i
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Stock
  • Fylke
    Nordland

Contact Methods

  • Bosted
    Narvik

Sonax's Achievements

Løyntant

Løyntant (5/13)

10

Nettsamfunnsomdømme

  1. Prøvde å fjerne alle, og de kom tilbake en etter en, i løpet av en timinuttersperiode. Var innom tanken på ukontakt en eller annen plass, har blandt annet hatt ute batteriplata og gjort rein jordinga der, for det var nevnt i en random amerikansk forumtråd jeg fant på google. Men jeg tenkte jeg skulle reingjøre spjeldhuset, for en del folk virker det som på nettet ihvertfall har vært plaget med ustabil tomgang og bil som bare stoppet fordi spjeldet ikke ville lukke seg skikkelig. Så da tok jeg av plastbelgen, og den var sprukket i den lilleslangen som går til oljeutlufting. Så motoren har jo dratt falskluft der, vises på "skade" på slangen at den har vært dårlig en stund. Så den må jeg få ny iløpet av uka, også få reingjort spjeldet skikkelig og montert sammen, forhåpentligvis går den såpass at den går gjennom en eukontroll så jeg kan få skilt på bilen, for det hadde vært så greit å fått den fram og tilbake til garasjen, for regnet er så ekstremt demotiverende. Kontakten på luftmengdemålern har vært hard behandlet, så den var teipet fast, fordi festemekanismen var sundknekt, kan være det lønner seg med litt elektrocleaner der. Men ellers ser det brukbart ut i koblinger og kontakter. Eneste jeg tenker kan være ukontakt i pluggen som går inn til ECU, men den vet jeg ikke hvor ligger henne :P
  2. Joda, det funker nok greit nok det, men jeg hadde i utgangspunktet en mye enklere tråd i Octavia delen, men der var det lite info å få. Så da skrev jeg en ny tråd en uke seinere, i teknisk med mer detaljert beskrivelse rundt diagnose og slikt noe, nettop fordi det nesten ikke kom svar at all på modellspesifikt underforum. Jeg prøvde da å vinkle tråden på en sånn måte at det omhandler diagnostiseringen og tolkning av hva det kunne bety. Jeg er jo forsåvidt enig i "policyen" det er mer det skjønn som har vært utøvd som jeg stiller meg kritisk til
  3. Nå har ikke jeg tømt motor helt på svigers sin bil, men jeg bytta termostathuset(plastrælet som knekker så lett inni der) og jeg fylte nå bare full tank, skrudde godt igjen og ruska litt i gassvajern så ordna det seg helt fint, måtte tømme på litt ekstra etterhvert som den åpna og slapp igjennom da ;)
  4. Sonax

    Startvansker

    Denne G62 tempsensorn er en kjent svakhet, finnes jo på en bråte VAG produkter. Kjempefint at det ordna seg for deg, hadde samme problemet selv(+ en masse mer som enda er feil :P), og mekonomen leverer jo 200 kroner billigere enn Møller også så, easy fiks =)
  5. Det ender jo opp med en skjønnsmessig vurdering av hva man skal definere en tråd under, jeg står jo fortsatt på at jeg mener tråden min var ett spørsmål om diagnose, rett og slett fordi jeg ikke sitter på noen verkstedhåndbok som kan fortelle meg hva de forskjellige kodene egentlig betyr, og hva som kan være en mulig løsning og hva som henger sammen. Jeg ville rekke meg ut til alle som har mer peil på selve tolkningsbiten, for det kan jo umulig være feil på alt samtidig, da er det jo isåfall noen som ligger bak og forårsaker det. Men dette med at samme motoren lever ett liv i to tre forskjellige merker, og i ett utall bilmodeller gjør det jo ufattelig vanskelig å få samlet noe kompetanse på den spesifikke motoren man er ute etter. Men jeg skjønner jo helt klart det du sier i din forrige tråd her, hadde ingen forventninger til at noen skulle si, feilen ligger der, fiks så blir det bra. Men jeg har ikke rørt motorstyring med kodeavlesning før, så det er ikke gjort på 5 min og forstå hva det egentlig betyr det avlesern spytter ut av feilkoder, jeg tenkte kanskje noen med mer innsikt kunne gi meg en peikepinn på hvor det var greit å forsette ut i fra hva som allerede er gjort. Og jeg anså sjangsen som best i teknisk for å få ett kompetent svar, omså på generelt grunnlag fra personer med bredere erfaring fra andre merker også, hva er svakeste punkt som oftest tankegang. Men man kan jo kanskje enes om at det ikke er perfekt slik som det er, men at det på mange plan fungerer veldig bra, og på andre områder ikke fullt så bra, og da blir det jo litt irritasjon, men det vil det jo nesten alltid være på forum.
  6. Tusen takk for ett godt og grundig svar, fant deler av det du har limt inn på google så noe er prøvd, men var jo ett par nye ting å prøve. Kan snart ikke være mer igjen som ikke er prøvd =P Nå må bare regnet gi seg, så man gidder stå ute å holde på =)
  7. Hovedproblemet er jo å få folk som har peiling og erfaring med denne typen motor til å se tråden, de fleste med Octavia har jo en diesel. Det er jo ikke akkurat en bilinteresserts drømmebil med AKL motor, og da blir det lite kunnskap på emnet innenfor ett forum av interesserte, fordi de velger en sprekere motor. Det jeg kanskje burde gjort er vell å bare skrive at det handler om en 1.6 8V AKL VAG-motor, letteste plassen å få gode svar hadde vell strengt tatt vært Golf delen av forumet =P
  8. Jeg synes det er en fullstendig ubrukelig policy at jeg ikke kan få stille ett spørsmål, om en motor som finnes i en bråte med VAG produkter i teknisk, hvor en lur kar kanskje ser tråden og svarer, men at den blir flyttet inn i ett underforum for respektive bilmodell, når 95% av dem aldri har hørt at den finnes med bensinmotor engang... Er det kanskje mulig å se problemstillingen her, det sto diagnose bla. som ting som hører inne under teknisk, jeg ville ha en diskusjon rundt resultatet av diagnostiseringen som var gjort. Men det skjer jo faen ikke inne i Octavia forumet, for der er det skjelden en kjeft, og er det noen der, så har dem kjørt diesel så lenge at dem ikke husker hva en tennplugg er.
  9. Har selvfølgelig ikke forgasser på Skodaen, men det virker pinadø slik. Den funker helt fin når den er kald, men etterhvert som den blir varm dør den uten å fjuske eller noe, den bare går, også står den. Tungstartet men kommer til liv igjen med litt gass, også går den sånn høvelig, varierer på turtallet og vill ikke gå pent, innimellom stopper den, i bunn og grunn ikke kjørbar i det heletatt. Når jeg leser av feilkoder bærer den seg bare værre og sier som følger: 00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) 27-00 - Implausible Signal 00513 - Engine Speed Sensor (G28) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent 00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39) 28-10 - Short to Plus - Intermittent 00668 - Supply Voltage Terminal 30 36-10 - Open Circuit - Intermittent 00520 - Air Mass / Air Flow Sensor (G70)/(G19) 31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent Men jeg har veldig vanskelig for å få meg til å godta at det skal være feil med alt dette samtidig og at jeg trenger bytte alle de sensorene. Hallsensor er byttet for kunn kort tid siden, plugger og ledninger for noen dager siden, da ble også kjølevannssensor byttet. Problemene har vært der siden jeg kjøpte bilen for tre uker siden, før det hadde den stått ubrukt en stund. Håper noen kan gi meg noen knalltips =)
  10. Rent utseendemessig likner jo de Kirunalampene 110% på Hella 3003 med unntak av fargen på ringen og mangel av Hella logo. Kan ikke si noe om pencilbeamen, men vanlig 3003 Hella med ettermontert xenon gir kongelys ;)
  11. Nå har jeg fått bytta den temp.sensorn som står i kjølevannsslangen. Feilkoden forsvant og bilen går penere, i den grad at den kan gå på tomgang. Men fortsatt så hender det at den stopper, og den driver og faller i turtall innimellom. Så får jeg opp noen feil da; 00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) 27-00 - Implausible Signal 00513 - Engine Speed Sensor (G28) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent 00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39) 28-10 - Short to Plus - Intermittent 00668 - Supply Voltage Terminal 30 36-10 - Open Circuit - Intermittent 17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer P1570 - 35-10 - - - Intermittent 00520 - Air Mass / Air Flow Sensor (G70)/(G19) Får den øverste først, og etterhvert som motorn tuller skikkelig på turtallet begynner de andre og komme fram. Kan da umulig bli feil med alt dette på samme tida. Så jeg lurer på om noen kan gjøre en velkvalifisert vurdering av hva som er den mest sannsynlige feilen?
  12. Det er nemlig det jeg også har tenkt i baner av. Virker som at bilen går så fett at lambda prøver kutte den ned, og tar for hardt i så den dauer. Kompisen med kodeleser er bortreist noen dager til, får se etter det.
  13. Hei, når Octaviaen min blir varm, så begynner den å variere veldig på turtallet helt til den faller for lavt og stopper. Den starter igjen, men da må jeg gi litt gass, og også holde litt på gassen. Hva tror dere kan være galt?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår