VolvoRS
Bruker-
Innholdsteller
40 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om VolvoRS
- Bursdag 01/17/1980
Contact Methods
-
Bosted
Oslo
VolvoRS's Achievements
Korporal (2/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Pris gis ut i fra lakkens tilstand og antatt antall arbeidstimer.
-
Legger noen linker til biler som jeg har polert det siste året. Dette er ikke noen reklametråd, da dette ikke er noe jeg driver på med til daglig. Jeg synest det er morsomt å polere og også lage tråder som forklarer hva jeg har gjort. Forhåpentligvis kan noen av trådene være til inspirasjon for at du får rumpa opp av sofaen og kommer deg ut å gnukker på din egen bil:-) Shine happens!! Porsche 964 BMW 130i Video fra samme detailen: BMW 525d M-Tech VW Polo Audi A3 BMW E46 M3 Mini Cooper Porsche 997 4s VW Golf Mercedes E270 VW Passat 4 motion Volvo V50 Audi Allroad
-
Nå er ikke jeg så veldig godt bevandret innenfor håndprodukter, men skal nok klare å gi et svar på det du spør om uansett. Forskjellen mellom NXT wax og DC#3 finner du aller først i holdbarheten. NXT wax er et kombo produkt som inneholder syntetisk sealer, eller polymer om du vil. NXT'en er "nyere" teknologi og er stort sett det som anbefales i stedet for DC#3 i serien, da den rett og slett er mer holdbar og også gir et veldig pent utseende.. DC#3 er en ren carnauba flytende voks(meg bekjent) og vil kunne gi en noe "varmere" glød, sammenlikned med NXT som ser noe mer glassaktig ut..(har prøvd NXT'en). Når du skal polere på nytt bruker du DC#1 som du sier ja.. Den vil fjerne det gamle laget med beskyttelse:-) Avfetting og en sterk såpevask vil også ta mye..
-
Går helt fint å få slik lakk helt fin igjen, men det krever litt grundig arbeid.. For et varig godt resultat er det helt nødvendig å få fjernet den "døde" lakken som krever at lakken maskinpoleres. Lakkens tykkelse varierer stort sett mellom 100-200um(0,1-0,2mm) som en norm og en slik oksidering krever kanskje at du får fjernet 3-6um som er ganske så mye.. Når du har SS-lakk vil pad'ene du bruker bli ekstremt å nedsauset av farge i starten. Etterhvert som du får fjernet oksideringen vil du se at du får betraktelig mindre farge på pads.. Det som er viktig når man har polert SS-lakk er å legge en god beskyttelse og selv foretrekker jeg en sealer som f.eks MG#21 eller NXT'en også fra Meguiars. Omlakkering skal ikke være nødvendig, bare så du vet det:-)
-
Correct! Det er bøylen som følger med:-)
-
Nå er jeg ikke helt enig selv med det machi skriver, men å kun svare "feil" blir vel så galt synest jeg. I alle fall når man ikke argumenterer for hvorfor?!? Rådet til machi om å be en "nybegynner" om å starte med en DA maskin i starten er slettest ikke et dumt forslag.. Det er helt rikig som machi skriver at Makita og roterende maskin egner seg bedre til "rubbing," selv om det utsagnet ikke er helt riktig, da dette også fint kan brukes til glanspolering etc, som også nevnt over. For å forklare forskjellen mellom DA maskin og roterende, og i dette eksempelet Makita så er det noen vesentlige forskjeller: DA maskin: En DA maskin etterligner håndens bevegelser og normalt sett måles ikke rundene lenger i rpm, men nå i OPM - dvs Orbits Per Minute. Flex'en som er henvist til over har, om jeg husker riktig opp til 10.000 OPM pr min noe som er svært høyt, men det som gjør den så effektiv i tillegg er at den også snurrer opp til 600rpm samtidig, noe som igjen kalles for "forced rotation." Det er det pr i dag ingen DA maskiner som gjør. Fordelen med DA maskin er som machi sier, at du sjeldent vil oppleve å få hologrammer(selv om dette også kan forekomme i enkelte tilfeller). DA maskin er også mer eller mindre "idiotsikkert" da man nesten ikke kan gjøre feil med den, minus det at man gjerne jobber for fort over paneler og ikke får ønsket effekt kanskje, feil nedbryting av polish. DA maskiner utvikler også svært lite varme, noe som gjør at man stort sett aldri vil oppleve å brenne lakk på lister og trange plasser. Ullpads egner seg heller ikke til bruk på DA maskin. Roterende maskin: Denne maskinen snurrer rett og slett rundt og omdreiningen måles i rpm. Makita har hastighetsregulator som gjør at du kan endre rpm'en fra 600-3000rpm, som dekker de flestes behov. Fordelen med disse litt dyrere maskinene kontra billig utgavene er mange. De holder stort sett i mange år, de har "soft-start" på motoren som gjør at om du har den på 6 så starter den ikke med et PANG på 3000rpm, de har som regel støvdeksel over motorhuset mm. Roterende maskin krever mye mer av bruker enn det en DA gjør. Den er effektiv når man skal fjerne defekter i lakken som f.eks riper. Utvikler mye mer varme enn en DA maskin, da spesielt ved bruk av skumpads(kan kompanseres ved bruk av ullpads, f.eks Mirka som machi nevner over - good shit, og den som evt følger med makitaen - den har du ikke bruk for). Ullpads legger ofte igjen "kjørespor" etter seg, men rettes som regel opp ved neste steg med finere middel og gjerne en skumpad. Til trådstarter: Om du velger en Makita maskin, så vil du i alle fall ikke bli skuffet. Har du arbeidslyst og evne til å ta til deg lærdom så anbefaler jeg deg å ta en titt på detailersclub.no for flere tips og hint for hvordan du kan bruke maskinen skikkelig. Du vil også skaffe deg en hel haug med erfaringer etter den første bilen du tar, noe som også vil gjøre at maskinpoleringen føles mer "naturlig" enn første gangen du setter snurremaskinen ned på lakken. Med en roterende vil du kunne utrette mer enn ved kjøpe av en DA maskin, men risikoen er også større for å gjøre feil. Du skal uansett vite at vi alle har vært i startgropen en gang, og man må krype før mann lærer å gå. D et var ikke meningen å lasse ned tråden din med masse, men jeg ble litt engasjert og følte behov for å backe opp noen pitte litt "dårlige råd" og samtidig kanskje gi noen gode, håper jeg.. God kveld:-)
-
WTF?!? Jobber du med dette? Er det kjørespor fra f.eks ullpads du viser til, dvs kjørespor, eller er det rett å slett hologrammer?(disse flotte effektene man får under direkte sollys f.eks). Ikke ta det ille opp, bare nysgjerrig:-) Den makita maskinen egner seg meget godt til både grov polering ved å fjerne riper, samt til finpolering. Det er den som holder maskinen i hånda som stort sett lager ugang. Det at man ofte ender opp med hologrammer som du sier, da ved bruk av roterende maskin, er helt riktig. Dette oppstår som regel ved bruk av "grovere" slipemidler og ofte da under begrepet rubbing. Dette er heller ikke noe problem å fjerne med makita, eller annen maskin som f.eks Flex. Det som i stor grad har noe å si her er Lakk vs slipemiddel vs pad.. På mørke lakker er også ofte hologrammer mer fremtredende, det samme være seg "myk" klarlakk.. Flex DA som du sier kan nok være en bra start for trådstarter, selv om det ikke virker som om han ønsker å bruke så mye penger på en maskin. Selv har jeg både flex 3401 og 3403, samt to andre DA-maskiner, en Makita 9227CB og en Bosch poleringsmaskin. Min klare favoritt blandt alle disse er Makita, med bakgrunn i at det er en skikkelig arbeidshest, den blir aldri varm og den bråker svært lite, noe som er kjekt når man skal jobbe med den i flere timer. Det som gjør at jeg foretrekker Makita foran Flex roterende er grunnet at Flex'en går fort varm, støyer betraktelig mer og ikke har like lav minimum rpm som makitaen. Nå skal det sies at både roterene flex og DA, er to knakende gode maskiner, likeledes med DA'en.. Uansett hvilken maskin trådstarter ender opp med så blir han nok veldig godt fornøyd. Som kazper sier, så selger også Jegard disse makita maskinen.. Alternativt så vet jeg at kazzper selger Metabo maskiner som også er en god maskin, som jeg også har testet. Trådstarter bør uansett linke opp med kazzper for å få kjøpt seg en 3M bakplate om det blir en roterende fra makita, flex eller metabo:-) Disse bakplatene er vært sin vekt i gull.
-
Her f.eks.. Disse leverer som regel på døra etter en uke.. Handlet masse håndverktøy fra dem tidligere og har vært kjempefornøyd hver gang. Får med engels stikkontakt, men det bytter du på et par minutter:-) http://www.toolstop.co.uk/makita-9227cb-7/180mm-sander/polisher-240v-p4048 Dette er i alle fall billigste Makita 9227 som jeg kjenner til:-)
-
Du har i alle fall listet opp mange gode maskiner der, og alle dem er ganske så bra, men på hver sin måte. Selv har jeg Flex roterende og også DA, men den jeg ender med å bruke gang etter gang er Makita 9227. Fordelen med Makitaen er at den tåler mye juling og varer år etter år med hard bruk. Den blir ikke varm og har en veldig bra balanse. Flex har en litt lei tendens til å bli ganske så varm under bruk, og i noen tilfeller så hender det at man man må ta en pause for at maskinen får kjølt seg litt ned. Fordelen med Flex er den er veldig lett og på samme tiden veldig sterk. Lydmessig av de maskinene du har listet så bråker Makitaen desidert minst, Hitachien er noe lik Makita i lydnivå men litt spissere og irriterende lyd, Flex'en bråker fælt synest jeg og bruker alltid hørselvern om jeg nytter den. Flex DA er rå, og kan fint brukes til korrigering(dog ikke det samme som roterende) med bakgrunn i at den har noe som kalles for "forced rotation," som gjør at den på nivå 6(maks) i tillegg til høy OPM også har en roterende effekt på opp til 600rpm. Denne slår andre DA maskiner i støvlende og jeg har også testet/har PorterCable, Ultimate Detailing Machine, Megs G220. Som Sandmo nevner over så får du Flex roterende/DA maskin til en hyggeligere pris om du går inn via DCN. Makita er billigste alternativ å handle fra f.eks Toolstop.uk. Jeg har handlet mye verktøy derfra. Svært kjapp levering(som regel en uke etter bestilling), billig frakt, levert av Bring på døren. Nå ser jeg at de har "35%" rabatt på Makita, noe som gjør at den havner på ca 1500 kr(ex vat) med dagens kronekurs, frakt og fortolling ender du på ca 2200,- http://www.toolstop.co.uk/makita-9227cb-7/180mm-sander/polisher-240v-p4048
-
Hvis du absolutt skal gjøre dette selv så kan du jo teste på et panel. Stripp området får lakk ved å pusse det ned med pussepapir. Da bør du bruke pussemaskin for enkelhetens skyld. 240 papir synest jeg er mer enn nok grovt for å strippe lakk. Gå så over med 600 korning etterfulgt av gjerne 800/1200 korning. Der hvor det er plast trenger du plast primer og ellers trenger du vanlig primer. Kan nok også med fordel bruke litt filler på en del av områdene. Puss så over området og legg evt primer på nytt. (Kontrastpulver kan være kjekt å ha når du skal pusse)Så var det å lakke over med riktig fargekode baselakk. Spray flere strøk til du er fornøyd. Sist gang jeg gjorde en slik reparasjon sprayet jeg først et tynt strøk, så et tykt strøk og oversprayet et siste strøk vått. Dette ga et OK resultat, men ikke noe mer enn det. Så sprayer du X antall lag med klarlakk over der. Gå uansett for 2k klarlakk.. Støvfrie lokaler og masse maskering er et must for å få det nogenlunde bra.. I tillegg trenger du godt med varme for at lakken skal få herde "skikkelig." Gå får sprayboks som du får presset hos en lakkerer, da disse som regel har mye bedre dyser enn for eksempel Torshov eller BT bokser. Et gammelt garasjetriks er å legge presenning under bilen og pøse på med vann for å unngå at støv virvler seg opp. Tror også med fordel at du skal ta sikte på å ta hele paneler, for å "fade-ut" og få et bra resultat er ikke enkelt. Ta en titt på 3M sine sider for litt instruksjonsvideoer:-) Nå er ikke jeg noen fagmann innenfor dette feltet, men jeg har i gjort dette et par ganger før med som nevnt et ok resultat.
-
Ooooops!! Her har det gått hardt for seg ser det ut som med aktiv kanting av pad på roterende maskin.. Er nok desverre bare å få dette omlakkert som nevnt over. Skal du få et nogenlunde resultat må du nok ha en del utstyr, og da kan det heller være greit å legge på noen lapper å få en proff til å gjøre jobben er jeg redd..
-
Det bilia har brukt frem til 2008 har som regel vært Mobil 1. Nå er de tilbake på Castrol igjen. Selv kjører jeg på Castrol på min S60 0-30. Det enkleste og beste om du ønsker Ipod er å kjøpe deg en Imiv. se link: http://www.imiv.ca
-
Jepp, er mulig å reparere hullet. Formoder at det er skinn dette gjelder. Da bør du evt ta en titt i denne linken. Leather filler det som er tingen da: http://www.dynamixdyes.com/buy_repairkits.php Om det bare er dørdekselet så ville jeg bedt forhandleren om rett å slett byttet det, enkelt og greit.. (så fremt dette ikke er privat salg da)
-
Takker for svaret ovenfor.. Fra Meguiars så anbefales det 6-24 timers herdetid på #21 så jeg vil ikke påstå at det er uforsvarlig å sende ut bilen samme dag, som du sier dere gjør. Det at dere "kun" legger et lag har jeg heller ikke betenkeligheter til så fremt man da er nøye med å få dekket opp alle områder.. Er vel svært få BP sjapper som kosteffektivt kan forsvare å skulle ha en bil stående til herding i 2 døgn... DA maskin hjelper med å få lagt #21 jevnt på i alle fall. Sterk avfetting ila vinterstid og selvsagt maskinvask stripper også MG #21 er jeg redd. Når du sier at QD fjerner kjørespor, så regner jeg med at dere sprayer QD på en finishing pad og kjører lav hastighet og ikke bare sprayer QD på panel og tørker av? Du skriver litt om blanding av 85 og 105. Det burde ikke være noe problem, men disse er jo bygd opp litt forskjellig. #85 er en diminishing polish mens 105 er litt fra både diminishing og non-diminishing(SMAT). Dvs kortere nødvendig jobbetid på 105 vs 85. Det som gjør at du får lengre jobbetid på 105'en som er en betraktelig bedre polish både i cut og finish, er at at du tilsetter en diminishing polish som er beregnet å jobbes inn ved å nytte Zenith-metoden for optimalt resultat. Noe du også kan teste er å ikke legge ny klædd med produkt på pad'en når du har kjørt et par runder, men rett og slett spraye to sprut med QD på pad'en og så fortsette videre. Da vil du se at polishen våkner til liv igjen etterpå. Er spent på å høre om denne metoden din for å få det holo fritt med QD da..Da tar jeg det som en selvfølge at dere har sjekket dette under sol, blitz eller liknende.. Selv klarer jeg som regel aldri å bli ferdig med en bil på under 12 timer, med mindre det kun er snakk om glanspolering da.
-
Hei Jean Daniél, Flott 50/50 bilde. Har du våtslipt panseret først? Noen spørsmål fra en amatør som er glad i blank lakk: - Hva inkluderer egentlig full pakke, siden du har satt + polering? Er det innvendig rens? Ser du skriver at ripefjerning koster ekstra, men dere fjerner vaskestriper? - Har du noen gode bilder av bilen i korrekt lys, med det mener jeg enten ved bruk av lyskilde som lyser opp lakken(blitz, lykt eller direkte sollys?) - Hvordan fjerner dere hologrammer og kjørespor hvis dere har bonet med grov polish? - Hvor lang tid tar en full pakke? - 3 års lakkgaranti... Holder bilen seg bra i 3 år, eller er det slikt at man må inn å polere hvert år?
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.