
mandresen
Bruker-
Innholdsteller
23 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om mandresen
- Bursdag 03/02/1976
Contact Methods
-
Bosted
Trondheim
mandresen's Achievements

Menig (1/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Strøken Pioneer DEH-P9800BT selges. Er brukt ca 1 år og ligger nå i esken sin med alt tilbehør og manualer inntakt, selges grunnet overgang til annen bil med 2u enhet orginalt montert Spilleren har en bra lyddel med 3 highvolt linjeutganger, blåtanntilkopling for telefon, mikrofon som måler lyden og stiller inn lydbildet, Organic EL display som kan endres farger på og fjernkontroll. Selges for 3000,-, Martin
-
Hei Har en BMW E39, 98 mod som jeg gjerne skulle ha hatt inn mitt kjære frontsett fra min forrige bil. Det er et Hertz MLK165, men problemet er at det bare passer inn 5.25" elementer i dørene. Er det noen som har forslag til hvordan løse dette problemet. Jeg fant for en tid tilbake noen som solgte modifiserte dørtrekk på finn.no for å sette inn 6.5". Noen som vet? Takker for svar Martin
-
Joda, tilhenger av søkefunksjonen jeg, og har tatt det til etterretning i denne saken og sittet en liten time og lest igjennom svarene om kondensator spm, og nesten alle svarene er like, "kast kondensatoren, du trenger den ikke", "kjøp ekstra batteri i stede", "Oppgrader ledningsnettet i steden for kondensator" osv, osv Men får jeg noen teknisk forklaring på hvorfor jeg skal kaste min kondensator?? Nei. Jeg skjønner ikke at den ikke bidrar positivt, og som du nevnte K3nt_, så kan det ikke være slik at den virker mot sin hensikt, selvom noen også påstår den er et ekstra ledd og gir spenningsfall. Realiteten er den at folk med moderate stereoinnstallasjoner sier de hører forskjell etter at kondensator blir installert, men alt vi får er : "kast kondensatoren" Derfor spør jeg etter en teknisk begrunnelse på hvorfor jeg og andre ikke skal bruke kondensator, at den ikke hjelper. Jeg er ikke noe ekspert på strøm eller bilstereo, så jeg skyter sikkert meg selv i foten med denne posten, men en må jo spørre for å lære.
-
Takker for en god begrunnelse.......... En blir ikke så klok på dette forumet når en får slike svar. Jeg for min del lurer på det samme, og kan ikke skjønne noe annet enn at en kondensator hjelper på, da den tar peakene i lydtrykket der batteriet ikke klarer å levere, og blir i mellomtiden (mellom peakene) ladet opp av batteriet. Korriger meg hvis jeg tar feil, men gjerne med en begrunnelse
-
Hmmm, noe sier meg at du mener noen av alternativene mine er overkill:) Og videre at jeg sikkert blir fornøyd med resultatet uansett hvilket alternativ jeg velger. Vet dere om det finnes krav til hvordan en skal feste batteri? Da tenker jeg ikke på EMMA og slike konkuranser, men EU-godkjenning. Må batteriet festes til en ramme som er boltet til bilen, eller holder det å "snekre" den inn sammen med forsterkerene?
-
Takker for mange gode innspill, og som jeg skjønner så finnes det ikke noe fasitsvar, men det finnes mange svar der ute, og det er vanskelig for en som ikke har peiling og sortere ut hva som er riktig og hva som er galt. Jeg for min del sitter igjen med 3 alternativer for hva jeg skal velge, og venter nå på pristilbud og en nærmere anbefalning av disse. 1. Kjøpe et tilleggsbatteri og ha bak, feks Kinetik HC600, og fortsette å bruke det orginale blybatteriet. 2. Kjøpe et tilleggsbatteri bak (HC600) og samtidig bytte foran (HC1400) 3. Kjøpe et stort batteri og ha bak (HC2000) og bruke kun det til bil og stereo(altså flytte batteriet foran til bak) og dermed greie meg med kun ett batteri. Det at valget faller på Kinetik er ytelse og fysisk størrelse opp mot hva som er plass i min lille Yaris.
-
Turbo_dos : Du sier at det hjelper å ha en kondensator uansett, at den er raskere enn batteri, men det jeg har hørt (arrester meg hvis det er feil) er at AGM teknologien som batteriene bruker i dag, er like kjapt som kondensator, og dermed blir kondensatoren unødvendig, og kondensatoren må jo hente strømmen fra batteriet og dermed kan den ikke bli kjappere enn batteriet uansett, eller tar jeg feil her?
-
Ja, det er en endeløs diskusjon, og jeg for min del har lest en del tråder her om disse batteriene, og vet fortsatt ikke hvilket jeg skal velge, men skal gå i tenkeboksen.
-
Takker fo Da er bare spm hvilket batteri jeg skal velge, og det er vel Kinetik og Odyssey som skiller seg ut. He, he, det er også begrenset med plass til batteri foran i en liten Yaris
-
Mener dere ut i fra stereoen min (se første post) at å oppgradere batteriet foran og så sette inn batteri bak er overkill?? Holder det å bytte batteri foran og ikke bruke kondensator? Kanskje litt vanskelig å svare på da det kommer alt ann på oppsettet, men er litt i vilrede nå....
-
Hmm, oppklarende. Så det enkleste til mitt oppsett er å oppgradere batteriet foran og legge tykk strømkabel bakover. Jeg har allerede lagt 21 mm2 kabel foran til bak, går det greit å legge en til slik at en kjører 2 kabler bakover i stede for 1 50mm2 ? Og så kommer det evinnelige spm, hvis jeg oppgraderer batteriet foran til et kraftig/stort kinetik eller Odyssey, trenger en da kondensator? Takk
-
Ok, så hvis en kjører 2 batterier så trenger en ikke relee i mellom, er det slik å forstå? Jeg kunne tenkt meg å sette inn et batteri bak nå og så heller oppgradere det foran senere, men hvis du mener det er bedre å oppgradere det foran først, og så heller supplementere med et bak senere, så er vel det også greit. Som du skjønner er jeg veldig usikker på akkurat dette punktet og en får høre så mange versjoner av hva som er best. Er det noen problem med blybatteri foran og et batteri alla Kinetik, Oddysey bak? Noen sier det er problem andre sier det går helt greit?
-
Takker for svar, men er like klok som før!!!! Så dere vil ikke anbefale batteri bak til mitt oppsett? Altså oppgradere batteriet foran istede er altså tingen?? Turbo_dos : Ser at du selv men helt samme oppsett bruker kinetik batteri foran og bak, men bruker du da hovedstrømbryter i mellom? Har såvidt snakket med morel og han nevnte ingenting om strømbryter imellom Jeg skjønner at det ikke finnes noe fasitsvar her, da alle har gode erfaringer med ulike oppsett, så det ene er nok "like bra" som det andre. Men jeg bygger nå og det er jo i en Yaris så det er ikke all verdens plass, så hvis det skal inn et batteri bak, må jeg planlegge med det nå, da det ikke bare er til å smette inn i ettertid pga plassmangel.
-
Hei Har et prosjekt gående med stereo bygging i min Yaris. Det går veldig sakte men sikkert fremover, og nå driver jeg og undersøker litt rundt det med strøm, og har noen spørsmål ifm det, da jeg ikke har altfor mye greie på strøm og hører veldig mange forskjellige teorier. Utstyr: Rockford Fosgate 851X (4*110 watt rms 4 ohm) skal drive fronsettet, biampet Rockford Fosgate T10001BD (1*1000 watt rms 1 ohm) skal drive 2 stk dobbeltspolet Rockford 12" elementer Dymamoen på bilen er 70 amp Så da er spørmålet: Skal jeg oppgradere kun batteriet foran, og bruke kondensator bak Holder det i mitt oppsett? Eller, Sette inn et ekstra batteri bak og droppe kondensatoren. Hvis en setter inn ekstra batteri bak, trenger en et slags relee i mellom batteriene i tillegg til sikring i begge ender?
-
Takker for svar. Så det holder med de hullene i dørpanelet altså, for at lyden skal komme skikkelig ut og at ikke dørpanelet skal "slå i takt" med mellomtonen. Da prøver jeg det, så får vi se hvordan det blir.
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.