Gå til innhold

bad3gakk

Bruker
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om bad3gakk

  • Bursdag 06/05/1984

Contact Methods

  • Bosted
    Stokmarknes

bad3gakk's Achievements

  1. Se om du får rom til en om617? Disse er mere passende effektmessig, og er lette å få tak i... Gode å trimme på er dem og :)
  2. Hoooh endelig noe skikkelig intressant! :) Ta et godt ettersyn under forskjermene, både du og kompisen din. Har sett at disse av og til ruster i området torpedovegg-astolpe-forskjerm.. er det noe du klarer å ta før det tygger seg gjennom, så har du spart utallige timer!
  3. Fikk på komplett eksos i dag.. og testkjørt.. ble 0,8 bar på 4000 rpm, egentlig som forventa mtp at dieselpompa er det som styrer hele showet, og at den er justert til å fungere på en motor uten turbo.. Justere litt på pompa når jeg får tid. så skal det få stå slik til jeg får $$ til en skikkelig ombygging av pompa :)
  4. Ikke pent, testing purposes... Her ble det trangt gitt...
  5. Er da mye maling som inneholder oljer og diverse stoffer som fortrenger oksygen da.. sålenge det ikke kommer oksygen til så vil det ikke ruste mer... Hammerite skal vel ha en slik egenskap, om ikke er det noen som sier det går ann å blande inn ferrobet eller ovatrol i malinga, ikke at jeg har prøvd selv da men.. Jævla pent med lyst skinn må jeg si!
  6. Idéen med dokumentasjon på prosjektet var vel på bordet lenge etter prosjektet, så sålangt ikke så veldokumentert.. Men litt har vi da :) Bilen er en 1993 (muligens 94 modell) w124 E250d.. Maskinisten heter da OM605.911, det er en 2.5 liters doch diesel med 20 ventiler, spredd over 5 sylindrer. 113 elleville føll, som har lagt igjen skanka i et minefelt i midtøsten en plass... Orginal bil, sett bort fra lykter, sålangt da.. Litt planer / drømmer... Få bilen hel - Trengs litt spakkel og et par fangere... Eugodkjent - Check! Bygge om dieselpumpa med 7,5mm element - PP Diesel i finnland får vel den jobben i julegave.. Bygge pulsesplit grenrør - Check Turbo - KKK k27 - Ikke montert. Fixe ASD sperra på en bryter Preppe kassa for "litt" mere moment 4" til 2x3" exos Intercooler - Check, snart montert. Felger Veiv, råder og stempel fra en .96x (td) motor - den dagen denne gir seg. Ventilfjærer osv for litt mere turtall med da og... Sorte fangere&panel Henta bilen i sommer, å da så den slik ut... Bra teknisk men litt rust og mangla en skru her og der... Her var et stygt rusthull, i dørken mellom setene på passasjersiden.. Ble større, og til slutt tett :) Så litt mer hel ut med klarglass blinkers og panelene på plass :sombrero: Fant en motorflens i garagen til Mercemann - Opprinnelig til en OM606 (r6-24v), så da var det av med exos, så vi var sikkre på at vi korta den i rett ende :) Vi måtte bare konstantere at det var plass for noe alt for stort :P Så begynnte jobben med å bygge ny eksosmanifoil... Evangelisk mange timer prøv/feil! 48mm rørbend, sort stål ble valgt pga utholdenhet til både trykk og temperatur. Fikk en "mekanisk" kompis til å presse rørbiter nedover en oval kon, til traktene.. Her har jeg bynt på flenskollektorn... Det ble en del filing med vinkelslipern, litt mere enn nødvendig, som dere kanskje ser på neste bilde.. 1mm Kutteskiver går gjennom det meste! Ett rør igjen her... Gjett om det var lett å få på plass... Her skal vi samle sot ja... Sandblåst, men ikke helt ferdig inni dær... ble slipa og sveist litt til for å få glattere "møting" av rørene... Så satt jeg fast kollektorn i flens delen, så ut som det riktige steget, i og med at det ikke er uenderlig med plass oppi dær... Så var det på benken igjen, og peke og sikte inn...rør for rør... 3D puslespill... Så kom jeg endelig i mål.. Jeg har ikke de største forventningene i verden, ikke er jeg proff på dette heller, så syt gjerne om det ser feil ut, men jeg tror det vil funke godt nok for meg :) Rørene er ikke like lange, ei heller silkeglatt på innsiden, men håpet var; at når dimensjonen er såpass, bør det ikke ha all verden å si... Tross alt skal det være bedre, enn at 5 pulser står å krangler om plassen, i étt rør langsmed toppen, før det når turboflensen... Den tok litt i innerskjermen, så dær må vi "massere" litt med slegga og slipern.. Men alt i alt, ser det ut til å bli plass til 4" rør ned og :tannløs: Dette er jeg jaggu ikke sikker på, står 650 grader på lakken, meeeeeen vi får se... Man finner mye rart når man åpner en gammel traver! Her sto det en box slipegrunning anno 1995 (!) Interkurder fra KSR, fikk just plass etter 10cm dytt av radiatorn i retning bak :) Nytt oljefilterhus fra en OM603.96x kommer strax, så får jeg testa snurra :) Mangler enda litt slanger og rør :/ More 2 cum :)
  7. Heisann... sitter en "plate" under luftfilter boksen, med slanger til bl.a egr og styring av spjellet i innsuget på om605'en, og no dingser og vakumklokker og slikt på... den var jeg så lur å plukke ut når jeg tetta egr, å herved ble automatn forvandla til rykkomat...:hammer Kunne tenkt meg et vakumdiagram til denne artikaren, så jeg hadde fådt greid opp i dette... er en 94mod tror jeg (reg sent i 93), med om605 suger, facelift..
  8. Er det en gammel om617 fra f.eks en w123? Isåfall har jeg erfart 2,8bar... Bygg om pumpa, stor turbo (holseth er bra), og kjølere må oppgraderes.. dyder trenger du neppe.. nye manifoiler er også å anbefale...
  9. black smoke racing, pp-diesel, eller mynä diesel i finnland er rette folka å spørre etter...
  10. har den stått lenge i ro kan det hende at ting blir litt tregt, og du må gæsse litt mere på for å få bilen til å gjøre samme jobben som en mint condition gjør... Ellers trenger det ikke bare nødvendigvis handle om motorn... olje på kasse og diff... er det kryss/lager/ledd som er ødelagte eller tørre..dekk..?
  11. Har et gromdiesel prosjekt på gang her, med en 250dt om605.. Men kunne likt å vite om toppen fra denne passer på en 290td motor.. dette er jo da egentlig en om602 med 10v bajjastopp... Om ikke, passer den kanskje på 612 eller 647 (270cdi) blokk?
  12. Hvilken lader er det snakk om? Størrelse? Hjul? Produsent?
  13. Drivknutene eller drivakslingene vil jeg tippe, skjelver spesielt i start/stop og kryss når dem drar sin kos... Heis opp bilen bak, og titt over gummimansjettene.. er de rakna, kan jeg garantere at du bør bytte akslingene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår