Hvis dette er prosjekt for eksperimentets del, tøye grensene og se hvor langt du kan gå og har romslig budsjett så er det bare å gå igang, og lag definitivt en prosjekttråd!
Motoren har jo en originalkamaksel som gir toppeffekt på omtrent 5000 runder og data som sier nei til særlig kompresjonsforholdøkning.
Men med kam i området 240@.050 kan en nok øke fra originalens 9,6:1 og til kanskje 11:1.
Variablene er nærmest uendelige og de viktigste faktorene blir bensinkvalitèten, tenningsanlegg, vekt på bilen og bakakselutveksling. Shell V-power99 er bra, og E85 har du også grei tilgang til ettersom du bor i Oslo.
Med sprut og E85 med tilpasset kamaksel, sportslig bakakselutveksling og lett bil kan du lett ha 12,5:1.
Motortypen har ikke så hakka gælie forbrenningskamre i forhold til eldre storblokkchevyer og er en interessant kanditat til utforsking i emnet.
Fasitsvar ? Finnes ikke. Men sikkert noen som mener noe annet:hmmmmmmmmm: