Jeg leverte bilen (BMW E36 318i sedan 91') inn for omtrendt tre uker siden. Problemet var startsfusk hvor turtallet hoppet opp og ned, hele bilen ristet og gassen ikke reagerte. Prøvde jeg å kjøre ville bilen dævve, så jeg måtte vente lenge hver gang før jeg kunne kjøre.
En time etter jeg leverte inn bilen ringte de meg fra verkstedet og fortalte at de hadde funnet problemet og at det bare var noe småtterier. Jeg spurte hvor mye det var to ganger, men han unngikk spørsmålet og sa at det ikke var store greiene. Dagen etter kom jeg og hentet bilen og regningen lød på nesten 2000 kr. De hadde da byttet ut en vakumslange til 25 kr, men de hadde da også gjort masse justeringer og til og med fylt på servoveske... noe jeg aldri ba dem om. Det kan jeg gjøre selv... de har en timespris på 875 kr. Litt sleipt, men jeg gadd ikke lage en sak ut av det.
Men jeg satt meg i bilen, og problemet var ikke fikset. Den fusket fortsatt. Jeg testet bilen en dag og kom tilbake, sa at de ikke hadde ordnet det jeg ba de om. Skulle komme innom onsdagen halvannen uke senere sa han, og jeg ga beskjed om at jeg ikke var så veldig interessert i å betale mer enn det som allerede skulle vært fikset. Vi skulle komme tilbake til det sa han.
Så kommer jeg på onsdag, og da sa han at jeg skulle ha vært der kl åtte om morran, noe han aldri sa til meg. Så jeg fikk ny time på fredagen, og når jeg kom på fredagen var ikke han som skulle fikse bilen der. Så da skulle jeg komme tilbake nå på mandagen, altså i dag. Jeg leverte bilen, tenkte at nå skulle endelig alt ordne seg.
Så kommer jeg tilbake senere på dagen og jeg spør om bilen er ferdig. Den er mer enn ferdig sier de... den er faktisk i helt perfekt stand. Han hadde da altså kjørt rundt med bilen på landet og i byen og overalt, på bekostning av min bensin og en god timesbetaling. Jeg hadde nok en gang pressisert at det var snakk om startsfusk, samme problem som sist, og at kjøringa gikk helt strøkent. Jeg kjefta på de, og de sa da at jeg skulle komme tilbake om en times tid. Jeg kommer tilbake, og da har de startet å feilsøke, men nå greide de ikke å finne feilen. De rådet meg å sette inn bilen på et BMW-verksted istedet, hvor de antageligvis hadde bedre feilsøkingsutstyr enn dem.
Så nå står jeg igjen med bilen i like ille stand som da jeg oppsøkte de for over en måned siden. Ikke veldig blid, og 2000 kr fattigere. Jeg ønsker pengene tilbake, men jeg kommer ikke igjennom. Jeg føler meg snytt for penger, og jeg har vært innom seks ganger før de endelig fikk tatt seg tid til å se på bilen igjen. Hvilke rettigheter har jeg i en slik situasjon? Kan jeg kreve pengene igjen? Jeg satte inn bilen for at de skulle fikse et problem, men det ble aldri fikset, og jeg måtte allikevel betale regningen. Hvis jeg har retten på min side; hvordan skal jeg gå frem?