Gå til innhold

forman313

Bruker
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om forman313

  • Bursdag 04/28/1981

Contact Methods

  • Bosted
    Lille Berlin

forman313's Achievements

  1. Ingen fare. Tar deg på ordet. Det ble nok slutt på dette samtidig som de valgte å tillate opp til 5,5hk, men kun 45km/t som maks hastighet. Noe som forøvrig er svært farlig for mopedistene etter min mening. Med de nye reglene kan man ikke engang holde fartsgrensen i 50-sonen. Noe som meget sannsynlig fremprovoserer 100++% fler forbikjøringer og/eller irriterte bilister.
  2. Når jeg mistet lappen for kjøring i påvirket tilstand kunne jeg fortsatt kjøre moped. Det kom klart og tydelig frem når jeg sammen med advokaten min sendte en skriftlig bønn om å få den igjen etter ett år. Politijuristen nektet plent, og sa det enkelt og greit: "Han får kjøre moped frem til 2år har gått" Advokater, politi, jurister osv er i likhet med oss, mennesker. Ingen er like. Når det gjelder mopedkjøring etter inndragning av førerkort er praksis VELDIG forskjellig. I Lille Berlin (Larvik) er det helt vanlig at man får kjøre moped når man har mistet klasse B. Selv etter 2. og 3. gang vet jeg om et par som fortsatt fikk lov til å kjøre moped. Saken hadde nok stilt seg litt anderledes om man hadde blitt tatt for fyllekjøring med moped i tillegg. Om man har mistet lappen for 3. gang, så er det vel ganske klare tegn på at vedkomne ikke har noe i trafikken å gjøre. Så onkel er nok ganske snille her på det sydligere østlandet.
  3. Glemt førerkort er som regel ikke noe problem, men det kan være en stor fordel å kunne identifisere seg på annen måte. Da kan de sjekke om du innehar gyldig førerkort. I utgangspunktet er det bot på 500-750?, men jeg har aldri hørt om at noen har fått den boten helt uten videre. Den ene gangen jeg har sett dette skje var det omstendigheter som gjorde det til en selvfølge. Dette var vel medio 90-tallet, og da var ikke onkel spesielt glad i oss, altså vennekretsen/gjengen. Vi kjørte mye dust og hadde ennå ikke vokst fra oss holdningen om at den eneste faren var å få bot. Det som skjedde var at vi var ute og kjørte dust, som vanlig. Vi får onkel etter oss og må stoppe. De prøvde seg ved å få sjåføren til å godta en bot på noen tusenlapper, men siden vi krevde måling el. måtte de gi opp. Det var ingen tvil om at vi hadde kjørt alt for fort, så onkel benyttet sjansen. Fører fikk bot på 500,- fordi han ikke hadde førerkort med seg. Moralen er ganske enkel; vær snill og grei, så går det greit. Selv uten førerkortet i lomma ;)
  4. Hvor stor er den skruen du snakker om? Du sier ikke noe om størrelsen på forsterker, men å bruke en skrue høres veldig puslete ut. En god forsterker kan fort dra 60+++ ampere, og da må du ha god tykkelse på kabel og et godt jordingspunkt. Jeg pleier å bruke boltene som holder pysestroppene. Sørg bare for at det blir god kontakt, så du ikke har 1mm med lakk som isolerer. Et litt småbrutalt bassoppsett kan fort trekke 150-200ampere, eller mer. Pass på tversnitt på kabler... for å ikke snakke om kondensator og et godt batteri (tørrakumulator ala. Optima red) Skal man ha god lyd (trøkk + punch) i bil, så er det tre ting som gjelder; strøm, strøm og strøm.
  5. Om det skulle være interessant så har jeg bremset min 3BG med 130hk TDI (Motorkode AVF). Rullene var litt slitt, så jeg hadde faktisk problemer med grep når momentet nærmet seg maks. Resultatet var 175.9hk og jeg rakk å komme til 386nm før jeg fikk hjulspinn, noe som kommer tydelig frem på bremsepapirene. Om man tenker seg en vanlig momentkurve på TDI, så ser man lett at det skulle vært mellom 400 og 410. Jeg skal se om jeg finner bremsepapirene, så jeg kan legge dem ut. PS: Bilen er bremset på en Maha dyno, så det er ikke noe jalla skryterulle det er snakk om. Snarere tvert imot. -------------- Til trådstarter: Stille turbotrykk er ikke noe man gjør selv helt uten videre på nyere biler. ECU monitorerer hele tiden alle viktige parameter som feks turbotrykk. Om trykket er for høyt eller for lavt i forhold til mapping vil den kompensere. Evt. gå i nødmodus om avikene er for store. Skal du øke trykk må dette gjøres i ECU. Altså må du mappe bilen eller få tak i en chip/program som gir høyere trykk. Det er helt vanlig at en TDI som er chippet ryker mer en orginalt. Dette er fordi det er en begrensning på hvor hardt man kan kjøre turbo, og motoren fint tåler dieselmengder som resulterer i litt sot. Begrensingen her er eksostemp og trykk. Skulle man blitt kvitt soten måtte man kjørt høyere trykk, og det tåler ikke turboen. Om du har fått chippet bilen din, og han som utførte jobben kom med en anbefaling om å øke turbotrykk så lover det ikke så godt. Han burde så absolutt vite bedre.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår