Da får jeg også slenge meg på i hylekoret. Fredag for en uke siden begynte min multitronic-kasse å konke (på en 2003 A6 1,8T MLT). Fikk rødt blink over hele nederste linje i dashbordet samt betydelig "nøkking" i turtallsområdet 1500-2000 i lav hastighet, og typisk ca. 100 rpm turtallsøkning i litt mer fart. Dette er for øvrig ikke av ny dato. Har hatt litt av dette de siste 2 årene, men har tiltatt de siste ukene. Det jeg ikke har visst før siste uken, er at dette kan skyldes en svakhet i girkassa...
Har akkurat fått bilen tilbake fra Møller Skøyen som konstaterte feil på elektronisk styreenhet for kassa, samt at de mente lamellene måtte skiftes. Ja, ja, tenkte jeg, dette samsvarer jo med hva dere andre på dette forumet har beskrevet.
MEN. I dag måtte jeg benytte meg av mobilitetesgarantien for andre gang på drøye 1 uke.. På vei opp en slak motbakke i ca. 50 km/t begynte bilen å fuske noe voldsomt, samt at en gul varsellampe for feil på motorelektronikkrn begynte å lyse. Det virket som at bilen bare gikk på 3 sylindere uansett turtall, og bilen fusket på samme måte også i nøytral.
Så, da er kronspørsmålet: er det girkassa (lamellene) som er på tur, og/eller er det feil på motor(-styringen)som medfører hakkingen?
Noen som våger seg frampå med noen teorier?