Hei
Jeg solgte for noen dager siden min Vw Passat 1997 modell. Bilen ble EU godkjent i Oktober ifjor og siden har bilen vært i daglig bruk.
Jeg solgte bilen og hadde informert om slitt førersete og et airbag lys i dashbordet. Bilen har vært i daglig bruk og nylig fått oljeskift og nytt batteri samt nye tennplugger, coiler og en tenningsmodul.
Kjøper kom og så på bilen og ble med en gang ivrig på å få kjøpt bilen. Han hadde med seg en "mekaniker" kompis som var med og så på bilen. De så både under bilen og i motorrommet. Og han mente bilen var et godt kjøp, dermed ble vi enig om handel. Uten noen prøvetur. Jeg ble litt paff da han ikke spurte om det, og jeg spurte heller ikke om det, da han allerede hadde sagt seg villig til å kjøpe bilen.
Vi skrev kontrakt fra NAF bilkontrakt, og bilen ble krysset av for solgt som den er. Bilen er gått 199 000km og er fra 1997.
3 dager senere får jeg en melding fra kjøper om at bilen hadde diverse feil og mangler. Han hadde visstnok hatt den inne på et verksted for inspeksjon. Der hadde de funnet ut at bilen hadde dårlig bremseklosser, slitte bremserør, slitt styrestag, lakk litt olje fra motor og girkasse, lakk kjølevæske, og en elektronisk feil som gjorde at vinduet gikk ned av seg selv.
Jeg hadde ikke kjennskap til disse feilene foruten feil ved vinduet som jeg trodde var reparert. Bilen er som sagt en eldre bil og har vært i daglig bruk. For meg virker det helt ufattelig at så mye skal være galt, og det anses uansett som normal slitasje på en bil fra 1997.
Han hadde sjekket pris for å få fikset dette og krevde å få 17 000 igjen fra meg. Bilen ble kjøpt for 45 000. Hvis ikke jeg ville betale ville han heve kjøpet.
Hvordan stiller jeg i denne saken og har han krav på å heve kjøpet?