Gå til innhold

torebr

Bruker
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om torebr

  • Bursdag 01/13/1975

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

torebr's Achievements

  1. Jeg hadde 6000K før, og jeg syntes egentlig den blå tonen i lyset var tiltalende. Men jeg synes 4300K fungerer helt fint. Er det ikke 4300K som er originalt? -Tore
  2. Da har jeg byttet begge pærene, og problemene er en saga blott. Lysene tenner nå alltid, og lysstyrken er av en annen verden. Takk for alle svar! -Tore
  3. OK. Jeg kjøpte 2 stk for totalt 760 kr fra en norsk webshop (htrade). Er det noen fordel med 6000K i stedet for 4300K? -Tore
  4. Mange takk! Da har jeg bestilt nye pærer, så får vi se om det løser problemet. -Tore
  5. Hei. Dette gjelder en 1998 Opel Omega. Jeg byttet xenonpærer for ca. 2,5 år siden. Kjøpte da et par pærer fra Biltema, og det har fungert fint fram til noen uker siden. Det som skjer er at pærene ikke alltid tenner når bilen starter. Hvis jeg bytter til parklys og så tilbake tenner de som regel, men det tar lang tid før de lyser fullt. Lyset virker ellers meget svakt, og lurer på om de må byttes igjen. Men jeg trodde disse pærene skulle ha lengre levetid. Kan disse problemene skyldes ballastboksen? Den har jeg aldri byttet Jeg lurer også på om noen kjenner til et sted man kan kjøpe pærer/evt. ballast fra som er av god kvalitet. -Tore
  6. Jeg har nå brukt bilen i hele dag uten at den har stoppet en eneste gang. Tomgangen er også helt jevn. Så problemet er løst! Jeg var innom verkstedet og forklarte at jeg hadde fått hjelp til å løse problemet på dette forumet. Fikk refundert pengene jeg hadde betalt for feilsøking. Mekanikeren som var på saken sist hadde visst begrenset med erfaring med Opel ifølge verksmester. Så jeg er veldig fornøyd! Tusen takk for all god hjelp!
  7. Har vært _mye_ ute med bilen i dag etter at jeg staket opp, og har ikke hatt ett eneste stopp. Tidligere var det umulig å ta seg en tur med bilen uten at den stoppet en eller annen gang. Så dette lover bra. Nå har jeg renset med forgasserrens også og der rant ut en del guff. Dersom dette virkelig viser seg å være feilkilden, stiller jeg meg svært undrende til hvorfor verkstedet aldri har oppdaget det. De hadde angivelig brukt nesten en halv dag på feilsøk sist :/ Tusen takk til deg, Magnus, for at du har hjulpet meg med dette problemet og spart meg fra å bruke 12 lapper på en ECU jeg ikke trenger!
  8. Det er nå gjort. Der var kraftig vakuum i slangen. Da prøver jeg å spraye litt forgasserrens inn i åpningen ved toppdekselet, og så får jeg se det an noen dager. Skal følge opp tråden.
  9. Riktig at det var enden ved toppdekselet jeg staket opp. Jeg tok av bomullen fra en Q-tips og brukte den til å stake med. Bilde fra omegaowners.com Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får sjekket om der er vakuum i slangen. Er det så enkelt at man da bare løsner slangen fra motsatt ende og sjekker med fingeren, eller må man ha måleinstrumenter? Bilen har fortsatt ikke stoppet forresten. Men jeg kunne tenke meg å prøve å rense mer. Kan man bare spraye forgasserrens inn i hullet?
  10. Finnes der forresten noen spray jeg kan spraye inn i hullet for å løse opp smuss, uten å demontere?
  11. Hei. Alt så helt clean ut i tomgangsregulatoren og spjeldhuset. Men jeg gjorde et interessant funn. I nippelen der den tynne slangen er koblet til motoren var der masse dritt, og jeg staket denne forsiktig opp. Etter dette har ikke problemet manifestert seg. Den går nå også helt jevnt på turtall når den er på tomgang -- den gjorde den ikke tidligere. Selv om det ser lovende ut er det litt tidlig å trekke konklusjon, men jeg skal følge opp denne tråden. Tusen takk for gode tips, Magnus!
  12. Mange takk for informasjonen. Jeg skal sjekke om der er vakuum i slangen på tomgang, og jeg skal prøve å koble ut veiv/kamaksel-sensor i tur for å se om feilen da forsvinner. Skal også få sjekket om nippelen som slangen går til er tett. Hm... Dersom det ikke er vakuum i slangen ved tomgang har jammen verkstedet ikke sjekket det jeg ba dem om. Ifølge dem var dette årsaken til problemet i fjor, men jeg får veldig sparsomt med informasjon om hva de faktisk har gjort.
  13. Tomgangsregulator ble renset grundig for et års tid siden. Der ble i den forbindelse funnet en sprekk i slangen du refererer til, og denne ble byttet. Bilen var da uten problemer i ca. 6 måneder, før problemene plutselig gjenoppstod. Jeg ba verkstedet sjekke dette når bilen var inne før helgen, men de kunne ikke se at dette var et problem nå.
  14. Takk, Magnus. Jeg har ingen indikasjon på feil via CE-lampa, men verkstedet avleste en feil fra Tech2 på enten luftmengdemåler eller lambdasensor sist bilen var inne (de nevnte de på telefon, og jeg husker ikke hvilken). Jeg har tidligere fått byttet bankesensor og veivsensor pga. noen andre problemer. Jeg er villig til å prøve å bytte veivsensor igjen selv, heller enn å sette den inn på verksted igjen dersom dette er den mest sannsynlige feilkilden. Er det noe jeg kan gjøre for å eliminere feilkilder? Er der noen av disse sensorene som kan kobles ut uten at det fører til at motoren ikke går i det hele tatt? Når jeg hadde problemer med veivsensor sist (ikke samme problem, men bilen begynte å rykke), oppdaget ECU-enheten dette og kjørte bilen på et "nødprogram". Lurer på om det er mulig å koble inn dette manuelt for å se om problemet da forsvinner. Lurer også på om noen kan anbefale et verksted i Osloområdet, gjerne uavhengige mekanikere, som har nødvendig kompetanse til å finne ut av slike feil. Jeg føler at verkstedet jeg bruker nå famler i blinde.
  15. Hei. Jeg har en Opel Omega 2.0I 98-modell. Problemet er at denne ofte stopper når motoren går fra høyt turtall til tomgang. Dette later til å skje mest når bilen er varm, og ikke så mye rett etter kaldstart. Jeg har fått konstatert en eksoslekkasje mellom katalysatoren og motoren, og lurer på om denne lekkasjen kan bidra til å "lure" lambdasensoren såpass at bilen kan stoppe. Kunne det være mulig å f.eks. koble ut lambdasensor for å se om problemet vedvarer? Hva er i så fall enkleste måte å gjøre dette på? Det hører med til historien at bilen har vært inne på Opelverksted fire ganger, uten at feilen er funnet. De foreslår nå å bytte styreenhet, som koster 12 lapper uten at jeg får noen garanti for at dét løser problemet :/ Ideer/tips mottas med takk! PS! Dersom der er noen dyktige mekanikere i Osloområdet som kunne tenke seg å se nærmere på bilen for å stille diagnose, er jeg også interessert i at dere tar kontakt. Hilsen frustrert Omega-eier.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår