-
Innholdsteller
279 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Nordhagen
- Bursdag 04/20/1981
Contact Methods
-
Bosted
Sandefjord
Nordhagen's Achievements
Sersjant (3/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Nå fikk jeg en jeg kjenner som kan litt mer til å se litt på det for meg. Han sa det så ut som slangen var blitt vridd, antakelig ved forrige bytte av skiver/klosser, slik at den ikke lå i en pen bue, men lå klemt inntil styrearmen i enkelte hjulstillinger. Han viste meg at slangen var slitt på akkurat dette stedet, så da var det ikke så unaturlig at det ble anmerkning på det likevel. Bare ikke så lett for en noob å spotte :) Da er spørsmålet hvordan i alle dager jeg skal få løsna mutteren på bremseslangen uten å ødelegge den. Må jeg ha spesialverktøy til dette, eller finnes det et triks?
-
Da har jeg sjekka bremseslangen på andre side også. Tenkte det kunne være at mekanikeren hadde blanda høyre og venstre. Ingenting der heller. Begge slangene er myke og fine og uten tegn til sprekker eller slitasje. Korden har jeg lært er den hvite armeringa inni slangen. Denne er ikke synlig, så jeg kan ikke annet enn å konkludere med at denne anmerkninga er reinspikka jug. Ikke har jeg hørt noe fra veivesenet heller selv om det snart er et år siden bilen skulle vært godkjent.
-
Ja, det er bare litt CRC for å få skrudd fra slangen. Greide det ikke. Ødela bare kantene på mutteren. Det er jo ingenting på baksiden av slangen som den kan ha subbet borti. Jeg har ikke sett etter sprekker i slangen, men en friksjonsslitasje skulle jeg anta var synlig?
-
OK, så her er noen spørsmål nå som jeg har satt i gang. På eu-kontrollen stod det at bremseslange har subbet til korden på venstre side foran. Her er et bilde av denne bremseslangen og jeg kan ikke skjønne at det skal være noe galt med den. Hvertfall ser jeg ingen åpenbar slitasje noe sted. Kan noen hjelpe meg med å finne ut av dette, og hva det egentlig betyr? En annen ting er hvordan denne slangen er festet. Dette festet her tviler jeg på at jeg greier å bøye åpent uten at det brekker:
-
Jeg er relativt fingernem og nevenyttig, men kan lite om bil utover hjul- og oljeskift. Jeg har en gammel Peugeot som trenger ny bremseslange på venstre side fordi den gamle har "subba til korden" som det står i papirene fra EU-kontrollen (hva nå enn det betyr). Jeg har kjøpt ny slange og bremsevæske på Biltema og tenker at dette må jeg kunne greie selv med litt hjelp fra flinke folk her på forumet :) Jeg tenker jo at jobben består i å lokalisere den gamle slangen, skru den av og sette på den ny i motsatt rekkefølge av å ta av den gamle. Deretter få kona til å pumpe bremsepedalen mens jeg etterfyller bremsevæske. Er det noe annet jeg bør gjøre eller være klar over? Dette handler jo om bremser tross alt..
-
Beklager seint svar. Jeg trodde jeg automatisk abonnerte på tråder jeg selv har startet.. Uansett: At garanti er utløpt er et godt poeng, så jeg skal være fair i forhold til det. Men prisen reflekterer også sprøytas tilstand. Tipper den har vært utenfor skumgummikofferten sin 5-6 ganger i de tre åra og hver gang har den blitt møysommelig renset og smurt etter alle kunstens regler før den er lagt tilbake. Manometeret og PPS-adapteret koster tilsammen 1500 kroner løst, så det teller litt det også. Kom gjerne med bud!
-
Ny pris: 2600 [ATTACH]28532[/ATTACH] Sprøyta er 3 år gammel. Det er bare å innrømme at jeg kanskje tok litt hardt i da jeg ble helt hekta på lakkering, for denne sprøyta har vært i bruk maks én arbeidsdag til sammen. Den er fullstendig demontert og grundig renset umiddelbart etter hver gang den har vært brukt. Derfor fremstår den nesten som ny. Jeg har brukt den til tettlakk og klarlakk og til det har den fungert over all forventning. Dette er en sprøyte som egner seg godt til hellakkering av biler og paneler. Spesifikasjoner: DeVILBISS GTi Pro Dyse: 1.3mm TransTech T1 Manometer: DeVILBISS digitalt manometer påmontert. Koppsystem: 3M PPS-adapter påmontert, original kopp medfølger Luftforbruk: 380 liter per minutt Merkelapp (har ingenting teknisk å si for sprøyta): Base Nypris: 5100,- Selges samlet for: 2600,-
-
Jeg tror nok ikke du kan belage deg på et absolutt svar fra forumet her. Som det ble sagt så må du passe på å ikke slipe gjennom til fargen. Siden det er umulig å vite akkurat hvor tykke dine tre strøk med klarlakk er, er nok det beste rådet at du må begynne slipinga med 1500 vått og hvis du ikke får resultatet helt flatt uten å gå gjennom, må du legge mer klarlakk.
-
Tilsvarer mine erfaringer. En gang ringte de meg tilbake for en 45 minutters samtale om sandpapir. Han jeg snakka med måtte bare hente inn litt mer informasjon først. Da hadde jeg allerede gjort det ganske tydelig at jeg bare var en hobbylakkerer på jakt etter informasjon og priser..
-
Om den er mere slitesterk enn vanlig lakk kan jeg ikke svare for. Kan jo være at tykkelsen på sjiktet gjør at det er mer å slite vekk rett og slett. Som sagt er prisforskjellen 2:1 der jeg handler. Lastebillakk kan blandes i alle nyanser som finnes, akkurat som vanlig lakk. Men det er ikke noen god idé å spot/dellakkere med lastebillakk fordi match med original fargekode kan være mindre presis.
-
MIne erfaringer (Monopol kontra Glasurit) er at den gjerne koster omrtent halvparten av billakk og har en noe mer tykkere konsistens, så skikkelig utflyt kan være vanskeligere. Men bevares, hvis du skal hellakkere en bruksbil er det bare å kjøre på. Mye bedre at du da bruker lastebillakk enn benga som tydeligvis er veldig populært av en eller annen grunn.
-
Ny lakkert bil, spm om polering og sig.
emne svarte i Nordhagen sin Rally Koffen i Lakk og Karosseri
Støv kan utbedres ganske effektivt med våtsliping etterfulgt av polering. Sig er litt vanskeligere, ettersom du ikke bare har for mye lakk ett sted. Du har da også litt for lite rundt. Ansamliga som siger drar med seg noe av det som ligger rundt. Avhengig av hvor mange strøk du har, er det vanskelig å slipe ned siget uten å slipe noe rundt. Hvis du bare har 2-3 strøk, er det lett å gå gjennom til primer/gammel lakk. Jeg ville slipt ned siget + ca 10 cm rundt, prima og slipt der på nytt og lagt ny lakk oppå i større flater for hvert strøk. Masker rundt så du får en bløt kant som ikke er for bred, så kan du våtslipe og polert vekk denne etterpå. Hvis det er et lite panel vi snakker om, ville jeg lakkert hele panelet på nytt. -
Jeg har bare handla sprøyter der, men det gikk hvertfall greit for seg. Annet enn den normale avskyen folk som føler seg veldig "innafor" har overfor folk som er seriøse amatører som er villige til å betale for det de kjøper. Det er jeg vant til, men det slutter aldri å overraske meg hvor arrogante enkelte tør å være med kunder som står med lommeboka i hånda. Har egentlig bare konstatert at dette er noe man bare må finne seg i som hobbylakkerer. Derfor synes jeg ikke Nor Autolakk utmerker seg spesielt på det området.
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.