"Wastegate
En wastegate er en ventil som slipper en del av eksosgassene ut i eksosanlegget i stedet for at eksosen går inn i turbinhuset på turboen for å generere høyere turbotrykk. På lave turbotrykk er denne ventilen stengt slik at turboen får all eksosen fra motoren for å bygge opp et gitt turbotrykk. Når dette trykket er oppnådd vil motoren fortsatt produsere eksos som går inn i turboen og får denne til å produsere enda høyere trykk. Derfor må vi ha en wastegateventil for å hjelpe til med å kontrollere turbotrykket. Når et gitt turbotrykk er oppnådd vil wastegateventilen åpne og slippe noe av eksosen fra motoren rett ut i eksosanlegget i stedet for at alt går inn i turboen og spinner opp akslingen enda raskere. På den måten vil ikke turboen få mulighet til å bygge opp mer trykk enn det som er forhåndsbestemt via innstillinger på wastegaten eller en turbotrykkskontroller.
Ved trimming blir ofte den originale wastegaten for liten. Dersom wastegaten ikke kan slippe ut nok eksos vil mottrykket i eksosen øke og bli høyere enn turbotrykket. Dette medfører at motoren ikke kvitter seg med eksosen like lett og det dannes høy varme i sylindrene. Dette er livsfarlig for en turbomotor. Ved å senke mottrykket vil du også få høyere effekt fordi motoren puster lettere. Dersom du opplever at effekten ikke øker når turbotrykket øker kan dette være fordi mottrykket er for høyt. Da vil en større wastegate ofte være til stor nytte for å løse noe av problemet.
En wastegate kan også bli for stor derfor må du ikke kjøpe den største og dyreste fordi du vil ha det beste. Dersom wastegaten blir for stor i forhold til hvor mye eksos motoren produserer vil du oppleve et noe ustabilt turbotrykk. Wastegaten må derfor matche oppsettet på turbo og eksoshus, downpipe etc. "
Alså for å gjøre det kort, du får bedre akkselerasjon i bilen.
Er du glad i å mekke, kan du kjøpe det, men kjøper du feil og bare kjører den inn kan du ende opp med å gjøre et bomkjøp som bare vil ta fra deg tid og penger.
Om dumpventilen, så hadde jeg latt være. For det første, så har den ingen ting å gjøre i en diesel. Derfor, er det ikke noe annet formål med å ha det, enn å få lyden til en dumpventil.
Lyden til en dumpventil i en TDI .. er du glad i lyden når bussdører åpner seg, ja da skal du gjerne få låv å sette inn en.
Et eksempel
You be the judge.