Gå til innhold

Kyy000

Bruker
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kyy000

  • Bursdag 03/07/1991

core_pfieldgroups_99

  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    99
  • Motor (eks 1.6)
    1.9 TDi

Contact Methods

  • Bosted
    Rogaland/Bryne

Kyy000's Achievements

  1. Hei. Har et lite problem med bilen min, en Golf 1.9TDi 99-mod. Siden jeg ikke er så veldig drevet når det kommer til motorer, så slenger jeg ut et spørsmål her i håp om tips. Ute å kjører, plutselig dør bilen bare ut. Må sitte og vente til glødeplugg symbolet kommer opp. Deretter, gikk det ikke lenge før den døet ut igjen. Denne gangen lyste oljelampa, rødt. Det er nok med olje, og jeg har vanskelig med å forstå hva problemet kan være. Oljefilter? Setter pris på alt av svar :)
  2. Trengs ikke noe mer på den spør du meg. Ser helt 100 ut! Hvilken vinge har du?
  3. Heisann. Tenker på å kjøpe meg noen felger, men de har 5x110 boltsirkel og golf 4 har 5x100. Er det mye styr å få tak i, og hvor mye koster det? Setter pris på alt av svar.
  4. Heisann. Er på jakt etter noen a8 replica felger. Skal sitte på en golf 4. Så må være 5x100. Noen som selger? Bilde:
  5. Var det noe problem å godkjenne de felgene dine? Om du i det hele har fått dem godkjent, hehe. Hva er dimm på de?
  6. Jeg har sett dem og jeg likte dem. Jeg tror derimot at jeg aldri kommer til å kjøpe dem. ;)
  7. Her om dagen begynte plutselig ABS lyset å lyse. Skulle til å sjekka håndboka, men den er jo selvsagt på tysk siden det er en import. Bremsene fungerer som de skal, og har ikke kjent noen forandring. Noen som vet hva som kan være årsaken? Har planer om å kjøre inn til et verksted på mandag for diagnose.
  8. Litt større bilder hadde vært greit ja, men ser jo bra ut !
  9. "Wastegate En wastegate er en ventil som slipper en del av eksosgassene ut i eksosanlegget i stedet for at eksosen går inn i turbinhuset på turboen for å generere høyere turbotrykk. På lave turbotrykk er denne ventilen stengt slik at turboen får all eksosen fra motoren for å bygge opp et gitt turbotrykk. Når dette trykket er oppnådd vil motoren fortsatt produsere eksos som går inn i turboen og får denne til å produsere enda høyere trykk. Derfor må vi ha en wastegateventil for å hjelpe til med å kontrollere turbotrykket. Når et gitt turbotrykk er oppnådd vil wastegateventilen åpne og slippe noe av eksosen fra motoren rett ut i eksosanlegget i stedet for at alt går inn i turboen og spinner opp akslingen enda raskere. På den måten vil ikke turboen få mulighet til å bygge opp mer trykk enn det som er forhåndsbestemt via innstillinger på wastegaten eller en turbotrykkskontroller. Ved trimming blir ofte den originale wastegaten for liten. Dersom wastegaten ikke kan slippe ut nok eksos vil mottrykket i eksosen øke og bli høyere enn turbotrykket. Dette medfører at motoren ikke kvitter seg med eksosen like lett og det dannes høy varme i sylindrene. Dette er livsfarlig for en turbomotor. Ved å senke mottrykket vil du også få høyere effekt fordi motoren puster lettere. Dersom du opplever at effekten ikke øker når turbotrykket øker kan dette være fordi mottrykket er for høyt. Da vil en større wastegate ofte være til stor nytte for å løse noe av problemet. En wastegate kan også bli for stor derfor må du ikke kjøpe den største og dyreste fordi du vil ha det beste. Dersom wastegaten blir for stor i forhold til hvor mye eksos motoren produserer vil du oppleve et noe ustabilt turbotrykk. Wastegaten må derfor matche oppsettet på turbo og eksoshus, downpipe etc. " Alså for å gjøre det kort, du får bedre akkselerasjon i bilen. Er du glad i å mekke, kan du kjøpe det, men kjøper du feil og bare kjører den inn kan du ende opp med å gjøre et bomkjøp som bare vil ta fra deg tid og penger. Om dumpventilen, så hadde jeg latt være. For det første, så har den ingen ting å gjøre i en diesel. Derfor, er det ikke noe annet formål med å ha det, enn å få lyden til en dumpventil. Lyden til en dumpventil i en TDI .. er du glad i lyden når bussdører åpner seg, ja da skal du gjerne få låv å sette inn en. Et eksempel You be the judge.
  10. Du kommer jo aldri til å få en skikkelig "konge" lyd i dieselen. Da må du over til bensin. Men det holder å skifte enderør for å endre lyden, men skal du virkelig ha stor forskjell må du nok skifte hele annlegget.
  11. Du får ikke noe effekt ut av å bytte enderør. Da må du bytte hele annlegget. Økning av hk kan variere, tror ikke det er mer enn rundt 5-10 hester.
  12. Dette er nok noe av det beste jeg har hørt. Usikker på hvor man får tak i det, og om det er mulig i det hele tatt. Men for et svar på spørsmålet, så får du annerledes lyd med annerledes enderør.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår