Meget er forskellig, men inni er de like. Av vesentlige forskjeller er: Garret GT-15 wastegateturbo på 90 hk, garret VNT turbo med variabel eksosdyse på 110. Denne er i stand til å opprettholde ladetrykket på høye turtall, samtidig som den gir brukbart "bunndrag". Styres med vakuum, mens G15 styres med ladetrykket. (90hk ved 3750 o/min, mot 110hk ved 4150 o/min)
Innsprøytningsdysene er større på 110.(0,184mm på 90hk, 0,205mm på 110hk)
Selvsagt er også motorstyringen forskjellig.
Jeg har en Passat -97 med 90hk AHU-motor. Har bytta til dyser fra 110hk, og fått laga en tilpassa chip til dette. (Innsprøytingsmengde økt fra 35 til 42mg/sprut, ladetrykk økt fra 0,85bar til 1,1-1,2 bar, eksosresirkulering (EGR)strupa ned.) Han som chippa mente vi skulle få ut 143hk, men tror det er litt vel optimistisk.
Men bilen "går som han tyken". Toppeffekten er dog ikke så enorm, kanskje 130- 140 hk v. ca 3700 o/min, pga. litt "trang" turbo.
Og minimalt med røyk i eksosen!
Har vært inne på å bytte til en mindre trang turbo, men er redd at da forsvinner bunndraget i samme slengen. Og det er jo bunndrag og dreiemoment på normale turtall som betyr noe i det daglige.
Er meget godt fornøyd med dette oppsettet.
Og som om ikke dette er nok: Hvis jeg vil "skremme tyken på flatmark", så har jeg og en KCR effektboks som jeg kan koble inn med en bryter. Da kan jeg love at det går unna, men da kommer også svartrøyken. Brukes med omhu!!
Ha det deilig!!