kenthrr
Bruker-
Innholdsteller
42 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
kenthrr vant dagen sist August 26 2016
kenthrr hadde mest likt innhold!
Om kenthrr
- Bursdag 05/22/1972
Contact Methods
-
Bosted
Sola
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
kenthrr's Achievements
Korporal (2/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
kenthrr begynte å følge 2008 - Grand Vitara, Batterilampe lyser konstant.
-
Batteriet har trolig blitt tappet helt ned for strøm etter at en lampe har stått på i bilen en stund. Jeg har fulladet batteriet og selv etter en uke nå med småkjøring så er kapasiteten bra. Ladespenningen er målt til 14.2 volt og batteriladeren måler full kapasitet. Selv om alt ser ut til å fungere så slukker aldri batterilampen i dashbordet. Hva kan være feil?
-
kenthrr reagerte på et innlegg i et emne: AC virker bare av og til
-
kenthrr reagerte på et innlegg i et emne: AC virker bare av og til
-
Så bra at du kan sjekke. Grand Vitara 1.9 ddis , F9Q , 2008 modell
-
En stund her så tenkte jeg at jeg får bare leve med at AC ikke virker men pga mye kjøring nå i sommer så ble det plutselig aktuelt å se om jeg kan få den til å virke. Jeg har nå målt alle sensorer som er er involvert og de er alle innen forventet måleresultat. Så da går mistanken over til ac magnet clutchen, ved test så kjører den en stund for så å stoppe etter noen få minutter. Jeg måler ca 14 v som styresignal til magnet clutchen selv når den ikke kjører så av en eller annen grunn så velger den å ikke holde clucthen / kontakten inne. Er det bare å bytte magnet cluctchen eller kan det skyldes dårlig kontakt inne i selve magnet clutchen?
-
Jeg måtte bare se litt nærmere på den intercooleren og det ser ikke så bra ut. Deler av pakningen i skjøten ligger delvis ute og den buler ut på midten så jeg tipper at problemet ligger her men jeg lurer veldig på hva årsaken kan være.
-
@nightking, først og fremst tusen takk for god hjelp og kjapp respons :-) Nå har jeg byttet turbotrykksensoren men er litt usikker på om feilen lå i den, jeg kjørte samme rute i dag og bilen gikk ikke i nødmodus slik som sist men du kan liksom kjenne på den som om den har litt lyst men klarer seg på en måte men når jeg prøvde testen med å legge inn 5 gir og sette gassen bunn så gikk den i nødmodus og jeg får da feilmeldingene : P0243 "Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid "A" P2002 "Particulate trap, bankk 1 -efficiency below threshold. Jeg for min del er tom for ideer om hva som kan være feil så forslag mottas med takk.
-
kenthrr reagerte på et innlegg i et emne: Nødmodus P242A, P0243, P2002
-
Når sensoren er byttet, må den da settes opp/programmeres for at den skal fungere?
-
kenthrr reagerte på et innlegg i et emne: Nødmodus P242A, P0243, P2002
-
@nightking Fikk tatt ut en ny logg i dag hos verkstedet, basert på de feilmeldingene P0243 osv kan det tenkes at disse kommer pga at trykk sensor ikke fungerer?
-
Jeg prøvde testen som du beskrev og fikk da feilen: P0243: Turbo / Super Charger Wastegate Solenoid “A” Malfunction Har prøvd å rense turbotrykksføleren men får samme feil, er det da bare å bytte den eller kan man ohm'e den for å være sikker på det er den som er feilen?
-
Hei, tusen takk for raskt svar :-) Jeg har nå renset trykk sensor og satt den på plass igjen men som du ser på bildene så er det en del olje rundt den, er dette normalt? Kan dette også være en del av årsaken? Vedlagt her er også noen bilder av intercooler som i sin tid ble byttet i 2018, jeg synes det er mye olje fukt rundt den og i inntaket. Er dette normalt? Eller er denne lekkasjen nok til at jeg får disse feilmeldingene om lavt turbo trykk? Dersom alt hadde vært i orden, skal da bilen ikke komme med denne feilmeldingen(e) når du girer ned til 5 i 60 kmt/t og trykker gassen i bunn?
-
Jeg har en Grand Vitara 2008 DDiS som fungerer helt ok når jeg kjører den alene men går raskt i nødmodus i oppover bakker (slakke og bratte) når jeg har full bil samt henger. Jeg har nylig byttet temperatur sensor 1 pga feilkode P242A. Når bilen nå går i nødmodus så får jeg feilmelding P2002 og P0243 (D1 i følge verksted rapport). Intercooler ble byttet i 2018 pga lekkasje (hørbar susing) og bilen hadde da lignende symptomer som nå. Jeg kan se at det er litt oljefukt på den ene siden på intercooleren men verkstedet mener det ikke er uvanlig. Verkstedet mener at det kan være at DPF har blitt for tett og må eventuelt renses men jeg synes at det er litt rart siden DPF lampa ikke tennes. Jeg for min del heller mest mot at det er en punktering på intercooleren men det kommer ingen hørbar suselyd når jeg tester den ved å kjøre motoren opp i ca 3500 omdreinger men det skal kanskje ikke rare hullet til for at trykket faller? Nå er det mye informasjon om disse feilkodene og årsakene her fra før av men hva bør jeg prøve å undersøke først og sist på lista under her? Tett DPF, rense det eller ta en lang kjøretur Turbo trykk sensor Intercooler lekasje Slanger til DPF, diff trykk sensor Det som gjør det vanskelig å vite hva som egentlig er feilen her er at vi i går kjørte med full bil og henger i ca 2,5 mil med variert terreng som bakker og flat vei, litt kø osv så fungerte bilen utrolig nok veldig bra men etter vi hadde stoppet for å handle i ca 40 min og startet bilen igjen så var den rett og slett dritsur, den gikk i nødmodus bare du såvidt ga gass samt at den hakket noe veldig, du kunne liksom kjenne på bilen at den virkelig prøvde men gav etterhvert opp.
-
Jeg trodde denne Olja her Motorolje 4 l (europris.no) Shell Helix HX7 var C3 men det viser seg at bildet i annonsen er feil men det så jeg ikke før jeg hadde kjøpt to dunker. Jeg kan helt sikkert bytte de igjen men dersom jeg kan bruke de så hadde jo det vært greit. Kan denne motorolja brukes på en Grand Vitara II 1.9 DDiS eller bør jeg bare bytte den?
-
Hvordan kan jeg på enklest måte sjekke om rele ligger inne eller ute? Det finnes kanskje noen målepunkter som jeg kan sette multimeteret på?
-
Nå har jeg bytta releet som styrer AC av og på men har samme resultat, etter en hvis tid som kan variere alt fra 1 min til 10 min så slipper clutchen og pumpa går ikke. Er det noen som har peiling på logikken og om det er andre sensorer/følere som bestemmer om pumpa skal gå eller ikke?
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.