Hei.
Trenger litt hjelp, da jeg absolutt ikke er noen mekaniker;
Jeg har en Corolla KE70, 1.3 l motoren (4k), og det er en bil som er godt tatt vare på, men, motoren vil ikke gå skikkelig.
Den fusker, går stort sett på 3 sylindere og minst en plugg er skikkelig sota, allerede etter 2 mil kjøring med nye plugger.
Jeg har nå byttet fordelerlokk, tennpluggkabler, rotor, bensinfilter (det var skikkelig møkkete, nærmest rustbrun farge på det som var i bensinfilteret)og som sagt plugger.
Stiften skiftet jeg for rundt 6000 km siden.
Har en ny stift liggende. har tenkt å skifte stift og justere på nytt, men har et spørsmål ang det;
Er det virkelig mulig at stiften kan være avgjørende for at motoren ikke går skikkelig?, og i såfall, er det da mulig at stiften kan endre åpningen på bare 6000km?
Uansett, når jeg sjekka pluggene, så lå det litt olje ved siden av selve hullet der pluggen skal skrus inn, jeg vet jeg overfylte med litt for mye olje her ene dagen, er det noen sammenheng? eller er det en eller annen pakning som er gåen?
Og, forresten, vis dette ikke går an å fikses, er det da noen som har en ok 4K motor liggendes? heh
en ting til; det skal legges til at motoren har gått ca 230.000km, og den har stått stille i nesten 2 år til jeg kjøpte den mars i år.
Mvh
Per Gjermund