Hei.
Takker for svar.
Min er en 2,9 versjon av MT75 kassa og med 2,9 svinghjul. Det lette 2,8 svinghjulet var aldri til vurdering. Det ville også krevd modifikasjon av clutch-utløseren for å fungere mot MT75 da 2,8 svinghjulet er mye tynnere.
PS! Bilen trekker ganske jevnt opp til ca 3000RPM og er såvidt jeg husker omtrent identisk med momentet på 2,8/2,9 12V. Jeg har kjørt alle.
Jeg har også kjørt en standard 2,9 12V med 2,8 svinghjulet og T9 girkassa. Dette var ræva. Den mista all futt på lavt turtall.
BOAen min har dobbel eksos fra start til slutt med crossover rør rett under clutchhuset. Ender opp i 2stk 2,5tom rustfrie potter som rent visuelt er 4" utløp på. Ingen katalysatorer på eksosen.
Min mistanke er at jeg nå har omtrent 220hk og 300nm, men det er jo så mye myter om denne motoren at det er vanskelig å vite uten å måle. Fjærning av 4stk katalysatorer skal gi noe mer, og dobbel størrelse på eksosen skal gi noe mer.
Det blir også sagt at motorene helst skal ha noe motstand i eksosen pga overlapping av åpningen av eksos- og innsug-ventilene. Blir sagt at denne mister noe bunndrag av å ikke ha motstand i eksosen. Har lenge lurt på om det er derfor det er lite futt i den på lavt turtall. Har du noe erfaring eller mening om dette?
Mvh Svein.