Gå til innhold

raymondblack

Bruker
  • Innholdsteller

    204
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

raymondblack vant dagen sist Juli 8 2023

raymondblack hadde mest likt innhold!

Om raymondblack

  • Bursdag 05/20/1986

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Accord
  • Biltype (eks Audi)
    Honda
  • Årsmodell (eks 1995)
    2005

Contact Methods

  • Bosted
    Fevik

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

raymondblack's Achievements

  1. Jeg søkte en del på nettet etter bilder og eksempler på støyisolering av Proace. Fant ingenting, da tenkte jeg å være den første. støydemping fra fabrikk er kun montert der det er høyest nødvendig. Ikke imponerende. Dette prosjektet er kun forbeholdt varerom, førerkupé blir muligens gjort i fremtiden. 1. demonterte indre paneler i vare rom. 2. monterte bitumen matter på alle åpne flater. Både flater bak paneler og synlige flater i leveringen vare rom. Ikke tett i tett, det koster mer en hva man får igjen av støyisolasjon. 3. etter bitumen matter var på plass, startet arbeidet med ekspandert gummi matter. Mattene er 120x150x2cm per stk. baksiden er selvklebende og fremsiden har en perforert grå (ganske pen) overflate. Mattene ble montert tett i tett bak i alle hulrom som var mulig å komme til, samt over bitumen mattene i rute utskjæringene. 4. kontroll banket med håndmakt for å se om det var noen flater som var glemt eller fremdeles opptok vibrasjoner. Gjentok prosessen der feil ble funnet. 5. la 2mm SBR friksjons gummi på gulvplate. skjærte denne til med tapetkniv. Alt i alt 5 timers arbeid og ca. 5000kr i materiale. 6. test tur. Før prosjektet kjørte jeg på en kjent veistrekning for å teste med min egen hørsel og med DB måler til iPhone. Etter fullført prosjekt ble resultatet på samme strekning -2DB lavere lyd (iPhone er nok et jalla verktøy, men kanskje gir det en isolasjon) men den opplevde støyen ble mye roligere. Etter min mening er det verd pengene og tiden.
  2. Takker for svar. Men tror du bilen blir mye høyere over bakken på 19" med 40-45 profil?
  3. Ingen som kan svare meg på om 19 toms felger vil fylle hjulbuen bedre en 17? Samme bredde forran som bak?
  4. Hei hei! Jeg er ikke bilmekanikker jeg heller, men kan en god del om bolter. Skal prøve å forklare dette enkelt. Bolter som alt annet leveres i forskjellige stål kvalliteter og herdinger. Japanske, korreanske og europeiske produsenter bruker 10.9 fin gjengede bolter/muttere. Jo høyere på tallskalaen du går jo hardere er stålet og jo lavere du går på skalaen jo mykere/porøse blir boltene. Eksempel: Typiske treskuer, ikea bolter, franske treskruer er i 4.6 kvallitet. De er konstruert for å tåle bøyninger og strekninger men er svært porøse og knekker fort. Bolter som du finner på mekaniskeverksteder, jernhandel, standard metallkonstruksjoner er 8.8. Disse tåler langt mer moment før de knekker. 10.9 som nevnt ovenfor er en fin ballanse mellom hardhet og tøylighet. Bolten vil ikke knekke ved full nødbrems og de kan strammes temlig hardt, ca. 280nm for optimal strekk på en M16 10.9 bolt. Men for å svare deg på det du lurer på: Aluminium er nok utelukket, for mykt materiale å lage bolter til hjulbolter av. Bytter du dekkene selv? Eller på hjulsenter? Som nevnt ovenfor så skal en M16 10.9 bolt ikke ha mye mer en 480nm før den er ødelagt. Den ser kanskje like fin ut, men strukturen i stålet er ødelagt, bolten er strekt seg for mye. Dette skjer alt for ofte over alt når hjulskift utføres, hjulutrusteren bruker en luftdrevet muttertrekker på over 800nm å "kjører på" , gjør man dette i 6 år på samme bolten 2 ganger i året er strukturen i stålet fulstendig ødelagt og holder ikke moment kravet lenger. Mitt råd til deg er å kjøpe nye bolter, momentnøkkel og monteringspasta så du har kontroll på momentet du påfører boltene. Kan selfølgelig også være at tidligere eier har montert feil bolter? Eller en produksjonssvakhet hos fabrikken? Kanskje lite sannsynlig, regner med forhandler hadde tilbake kalt alle aktuelle modeller for utbedring. Som jeg liker å si alt i Norge kommer med bruksanvisning utenom en pakke bolter, for disse kan absolutt brukes feil :)
  5. Hei! Jeg har en Mercedes W205 4-matic sedan. Jeg har ikke AMG stylig versjonen men avantgarde. Så min er levert med standard 17" sommerfelger. Jeg skal kjøpe nye felger til den nå. og har sett på disse: https://wheelsshop.no/8.50x19_ET45_PCD5x112_NAV66.60_Keskin_KT15+Speed_Palladium.faelg.html5?RimsAndWheels-carBrandId=4080&RimsAndWheels-carModelId=43974 Jeg liker mange eiker på MB. 19" er perfekt "tror jeg" liker ikke overdrevent store felger, liker at de fyller hjulbua. Men 4 matic utgaven har litt høyere bakkeklaring. Men spørsmålene mine er. 1. Vil felgen i linken fylle ut hjulbuen eller bare gjør bilen høyere og gi ca. samme luft mellom dekk og hjulbue? 2. Samme bredde på alle felgene, eller f.eks 8,5" forran og 9" bak? 3. Hviken dekk profil ville dere valgt?
  6. denne forteller litt om subaru 4x4 system verd å se varer i 3min
  7. Utrolig trist å høre. Skal ikke nevne hvem men er dette tilfeldigvis en "merke" forhandler på Sørlandet? Min gamle mor kjøpte også ny Peugeot. Motoren kuttet død på motorveien når den var kjørt ca 30000. Fikk beskjed at dette ikke var garanti, det var sånn som kunne skje. Byttet noen følere og en del på turbo på egen regning. Gikk ikke langt tid før abs sensoren og hjullager røk. Dette var heller ikke garanti. Det siste nå er tett partikkelfilter, dette må hun også bekoste selv. Bilen er rullet nå 45.000km. og er ca 4 år gammel. Har hørt mange lignende historier. Etter min mening burde du bare få solgt den bilen din og svelge tapet. Kjøp en annen bil fra et sted som du har hørt at service og kundebehandling er i førersetet. Finnes mange super flinke forhandlere der ute, vil spesielt anbefale Toyota Arendal, makan til kundebehandlere skal du lete lenge etter!
  8. carlube olje har jeg personlig dårlig erfaring med. Høyt aske innhold, tettet partikkel filter for meg en gang. Byttet til helix syn igjen blåst ut av filteret alt virker bra igjen. Kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men jeg velger å tro det var oljen. Bema i Grimstad selger dette som sitt "billig merke" priset rett rundt det samme som biltema sitt
  9. Takk for gode svar, er det noen lett måte å drenere bensintanken på? tipper det er så gammelt at det lukter vann. Var en som sa det var lurt å turne motoren litt med litt to takts olje i plugg hullene og en del i olje på fyllingen? Burde bunnpannen taes av og rengjøres?
  10. Hei alle. Har nettopp blitt en stolt eier av en veteran klassikker. Bilen er en Kadett B 1968 kremhvit i original stand! arvet nettopp dette nydelige låve funnet. Litt om bilen: - Kjøpt ny av avdød oldemor i Kristiansand. - Rullet ærlige 60,000 km - stått stille i tørr låve siden ca. 1990. - Sveiset for rust i 1994 å satt tilbake i låven. Som nevnt ovenfor så er den ikke blitt startet på 21år. Hva må jeg gjøre nå? har sykt lyst til å ut å teste denne. men skjønner at det ikke bare er å starte å kjøre. Kjøpte nytt batteri her om dagen, sjekket at alle lysene virket som de skulle, men prøvde ikke å starte den. Hva må jeg gå til innkjøp av? og hvordan skal jeg gå frem når denne skal startes? Gleder meg til svar! skal legge ut en video etterhvert når den våkner til livet for første gang igjen på over 20 år.
  11. oi ser at denne er litt gammel men jeg velger å kommentere allikevel. Ingersoll er rolls Royce i forhold til Wurth på luft verktøy. Ingersoll er produsert i mye titan for vekt og slite styrke. Alt er produsert i usa fremfor en high end Wurth samarbeidspartner i kina. Lamellene justeres med laser presisjon for optimal trekkkraft. den er dyrere en Wurth men absolutt verd det
  12. Takk for svar. Jeg har montert den nye turboen i dag. Har ikke startet opp dråget ennå, vil skifte olje først. Så at retur hullet på selve den gamle turboen var helt igjengrodd. Har kona dau kjørt den tro? Eller er det skjer dette på alt av biler uansett kjøremønster? kanskje jeg begynner å skifte oljen på 10.000km intervaller i stedet for 20.000km. Bruker kun hel syn olje som er samme eller bedre en produsentens spec. Tips liker jeg:)
  13. hvor mye har du tenkt å bruke på den? Er det en billig bra en du ser etter eller skal du ha den beste?
  14. Men ligger det bare koks og dritt i slangen? Eller ligger det rund om i hele maskinen tror du/dere?
  15. Bilen er en PSA 407 1.6 hdi. Tar på meg turbobytte prosjektet selv for å spare noen kroner og få en liten utfordring. har skrudd fra hverandre alt for å komme greit til og jeg har fått ut den gamle defekte turboen. Jeg har lest litt på nettet om turbo havari. Har en liten anelse om at det er likt som om man leser om symptomer om sin egen kropp når man er syk på nettet. Man har alltid kreft, aids ebola osv... Ser at nesten alle skriver og sier at turboen ryker pga for lite smøring. Dette skal forkomme av at det er masse avleiringer rundt om i motoren. Ærligtalt tenkte jeg at turboen er en slitedel som alt annet og det er normalt å bytte den etter at den har snurret i 6 år og 170.000km. men poenget mitt kommer her: Jeg kjøpte bare en ny turbo og pakninger. Dreit i å kjøpe tilførsel og retur slange. Men rett før jeg skulle montere dette sammen igjen så ser jeg at det er MASSE grovt møkk i returslangen, svarte korn aktige partikler i slange veggen. Jeg sjekker etterpå tilførsels slangen å den ser fin ut. Er dette normalt? burde jeg sjekke noe før jeg monterer dette sammen igjen? Har lite lyst å gjøre dette på nytt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår