Gå til innhold

Tetanus

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Tetanus

  • Bursdag 07/06/1981

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

Tetanus's Achievements

  1. Heisann! Jeg har et merkelig problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg er på langt nær noen mekaniker, så teskje metoden er å foretrekke. Jeg har den siste tiden hatt problemer med nærlysene på en -99 Avant. Jeg har skiftet pæren to ganger selv, og hatt bilen to ganger på verksted for å gjøre jobben. Pæren varer kanskje 2 dager så er den gåen. Parklyset virker, men dette ser ut for å ta kvelden etter relativt kort tid også. Langlysene ser ikke ut for å være påvirket. Er det noen som vet hva dette evt kan skyldes? Jeg regner med at det kanskje kan ha noe med spenningen å gjøre siden pæra ryker hele tiden, men synes da det er rart at det kun skjer på ene siden. Noen som har tips å komme med ift hva som kan være problemet? -T
  2. Går det an å få løs dysa? Var ute en tur og prøvde å rote i selve hullet på dysa med en nål, men det ser ikke ut som om det hjalp. Kan man demontere spyleren fra utsiden, dvs uten å demontere hele bakluka? -T
  3. Dette var noe av det første jeg sjekket, men måtte ut å se i bilen og instruksjonsboka bare for å være sikker. Det er kun en tank for spylevæske, og den er under panseret. -T
  4. Heisann! Får ikke spylevesken til å "sprute" på bakvinduet. Jeg hører pumpa går, så det er ikke problemet. Vet det er spyleveske på bilen, får spylt fremme. Det blir vått av spyleveske bak, så jeg vet at den kommer frem, bare ikke på ruten. Dette problemet har jeg hatt siden rundt juletider. Jeg har faktisk demontert bakluken for å se om slangen var hoppet av, det var den ikke. Jeg har derfor mer eller mindre konkludert med at det må være dysen som er tett. Hvordan fikser man dette? Skifter man dysen eller er det noe mulighet for å få den til å ikke være tett mer? Dette er en Audi A6 1,9 TDI 1998 Avant. Takker for hjelpen! -T
  5. Heisann! Her om dagen måtte jeg justere speilene på bilen, og resultatet var at bryteren knakk. Det har nok vært en svakhet i denne, da jeg var svært forsiktig. Dette er altså en bryter som sitter mellom setene, like ved håndbrekket. Bryteren har en midtstilling og da selvfølgelig en for justering av hvert speil. Er det vanskelig å skifte denne, og hvor får en eventuelt tak i en? Er det bare å smette den ut, å sette i den nye. Ingen demontering eller skruer involvert, bare clips? Edit: ser at du kan få tak i denne hos flere huggere, til alt mellom 2-5 hundre kroner. Synes det er litt i overkant for en bryter. Edit2: ser jeg kan få tak i en bryter på eBay til $5, det vil jeg kalle et godt kjøp. Jeg er ikke spesielt flink med bil, så all hjelp tas imot med stor takknemlighet. -T
  6. I dag tok saken en uventet vending! Etter flere klager, har Møller kommet meg i møte og er nå villige til å dekke halvparten av reprasjonen for å skifte turbo. Denne avtalen synes jeg er svært bra, og ikke minst ryddig av Møller. Jeg må si at Møller overrasker meg positivt! Hurra! -Tet
  7. Da fikk jeg sjekket litt rundt idag. Prisen for en ny turbo kommer på ca 8500 ink mva, i tilegg kommer monteringen. Det synes jeg fortsatt var litt i overkant... Jeg er derfor på jakt etter en brukt turbo. Jeg har imidlertid støtt på et problem i forhold til detå faktisk finne tak i en. Hvis det er noen som vet hvor jeg kan få tak i en turbo med delenr 028145702hx så er jeg evig takknemlig. Jeg har ringt litt rundt, men det virker som om det kan være litt vanskelig å få tak i. Det var et bilopphuggeri som kanskje hadde en, jeg venter på å få bekreftet delenr. De vet imidlertid ikke hvor mye bilen den er tatt av er gått. Er dette problematisk? Enda vanskligere har det vist seg å få tak i katalysatoren. Denne har delenr 3b0254200hx. Denne er det ingen som har, jeg begynner å lure på om jeg kanskje har fått oppgitt feil delenr. Jeg vet enda ikke om jeg trenger å skifte katalysator, men hvis jeg finner en til en billig penge så hvorfor ikke. -Tet
  8. Litt synd du ikke er i stavanger da, for da skulle du kunne tjent deg noen kroner.... -Tet
  9. For å oppklare, turboen ble ødelagt under verkstedets testtur. Dette sa mekanikeren når jeg fikk han med ut i bilen for å sjekke en ulyd. Ulyden forklarte mekanikeren som en defekt turbo. Jeg hadde ikke anelse om at det var feil på turboen før verkstedet ringte å sa jeg måtte ha en ny. Før jeg leverte bilen, var den "feilfri" slik jeg opplevde den. Nå er bilen ikke kjørbar. Når jeg kjører flommer det regelrett eksos/røyk ut av eksosrøret. Jeg kan ikke se ut av bakvinduet fordi det er så mye røyk. Slik var den ikke før jeg leverte den til Møller. Møller mener videre at jeg må skifte både katalysatoren og flexirøret mellom turboen og katalysatoren. Dette fordi det kan ha kommet olje inn i katalysatoren. Kan det være derfor det ryker sånn? Mekanikeren kunne ikke svare på om det var olje i katalysatoren fordi de ikke hadde demontert den. Dette fordi jeg synes reprasjonen ble for dyr. Jeg tenker slik, hvis turboen røk under en testtur, så må oljen ha kommet inn i katalysatoren under testturen også. -Tet
  10. Hvis jeg får den turboen for rundt 5000, så skal jeg slå hjul! Si at monteringen koster 5000, da har jeg spart 5000 kroner. Nå ble jeg skikkelig glad kjenner jeg! Møller mente dessuten at jeg måtte skifte flexirør og katalysator, fordi det var kommet olje i flexirøret. Er dette noe jeg kan vente med? Tusen takk for hjelpen! -Tet
  11. Skal ikke skryte på meg at jeg lar den stå på tomgang, jeg var ikke engang klar over at en skulle gjøre det. Gjelder dette alle dieselbiler med turbo? Det var et godt tips det med å kjøpe turboen separat, for så å få den montert. Jeg tok meg en tur innom Norsk Bildelsenter sin nettbutikk, men de krever delenr for turbo. Finnes det noe sted jeg kan finne det? Det har jeg ikke... Skal sjekke ut ebay etterpå. Monterer verksteder turboen for meg dersom jeg kjøper den selv? Jeg beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, men dette er min første bil. Det er videre første gang jeg har feil på den, eller har den på service. Ikke enkelt når man ikke har peiling på bil. -Tet
  12. Heisann godtfolk! La meg begynne med å fortelle at jeg er helt grønn når det gjelder bil. Mitt kunnskapsnivå strekker seg til å skifte vindusviskere og fylle spyleveske. Alt annet tar jeg bilen på verksted for, eller lar være å ordne så lenge det ikke er noe alvorlig. Uansett, for å komme til saken. Jeg hadde nettopp bilen på service, det som skulle gjøres var å skifte viftereim og ta en 60.000km service, full pakke. Viftereimen hoppet av/røk mens jeg var ute og kjørte, så jeg måtte ha bilberging for å få bilen på verksted. Ringte å avtalte med Møller det som skulle gjøres, service og viftereim. Det var det jeg trodde de skulle gjøre ihvertfall, det var før bilen kom på verkstedet. Verkstedet, Møller, ringer så og sier at de må skifte låsholder/spennstykke for viftereimen. Okei, tenker jeg og gir klarsignal. Uten den kan jeg jo ikke kjøre. Verkstedet ringer så på nytt, og sier at de de må bytte dynamoen, fordi bilen ikke lader. Okei, tenker jeg, det kan jeg igrunnen forstå siden jeg har lagt merke til at det har kommet advarsel i dashbordet om lav spenning, eller at bilen ikke lader. Dette ble alltid borte etter at jeg hadde kjørt en stund. Dynamobytte sier jeg også ok til. Vi blir enige om at jeg kan hente bilen onsdag. Totalt koster reprasjonene og servicen meg 16000. Onsdagsmorgen ringer verkstedet og vil at jeg skal komme ut å se på noe. De har funnet flere feil. Det viser seg at under en prøvetur på verkstedet har turboen på bilen tatt kvelden. Jeg må derfor bytte denne også. Jeg har før bilen var på verksted ikke merket noe til at det kan ha vært feil på turboen. Nå røyklegger bilen hele kvartalet når jeg starter den, og er ikke kjørbar. Så til grunnen for denne posten; 1) Er det sannsynlig at turboen bare tilfeldigvis ryker mens den er på verksted, eller har de gjort noe feil? (igjen, så kan jeg ingenting om biler, så jeg anklager ikke Møller for å ha ødelagt noe, jeg bare lurer) 2) Prisen for skifte av turbo er på 15000 hos Møller, noen som kan foreslå et verksted der jeg muligens kan spare noen kroner? Jeg er student, så for meg er 15k veldig mye penger på et stramt budsjett. Jeg kan imidlertid ikke kjøre med bilen slik den er nå, så jeg må ha den reparert. Med de 16k jeg allerede har brukt, blir det havregryn frem til jul. Bilen er en Audi A6 -98 modell 1,9 TDI. Kmstand er knappe 168000km. Tips og råd tas imot med stor takknemlighet! -Tet Edit: endret, og la til litt tekst
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår