Høsten 2009 hadde jeg motorstopp på min Previa D4D 2002 modell etter å ha vært inne til hovedservice hos et uavhengig kjedeverksted. Bilen ble tatt inn igjen og de fant en tett oljesil som årsak. Både jeg og verkstedet var i kontakt med Toyota, og de sa da at bytte av oljesil løste problemet. Et år etter er det ny motorstopp. Toyota Kristiansund som da fikk bilen inn, sa at motoren var havarert av samme årsak som sist; manglende oljesirkulasjon. Toyota i Trondheim sa etter denne siste hendelsen at de nå bytter pakninger på dyser på disse bilene ved hovedservice, da lekkasje via dysepakningene til oljen er årsaken til at motorene havarerer. De sa at de har blitt klar over denne svakheten på motorene siste 1-2 året. De sa også at skifte av oljesil alene bare forsterker problemet.
Mitt spørsmål ble da hvorfor ikke Toyota har varslet alle Previa D4D- eiere og tilbudt eller anbefalt skifte av dysepakninger umiddelbart, siden flere havarerte motorer av denne typen har dette som årsak. Etter å ha forhørt meg flere steder nå, virker det som å være en kjent svakhet, spesielt på årsmodellene 2001- 2002, som jeg har. Jeg er usigelig skuffet over Toyotas manglende vilje til å bringe nødvendig informasjon ut til sine kunder. Det hjelper meg ingen ting at Toyota ville skiftet dysepakninger på neste hovedservice, når motoren allerede er havarert, et knapt år etter at jeg sist var i kontakt med Toyota angående motorproblemer av samme art.
Jeg har i løpet av 2 mnd funnet 7, syv, Previaer, 2001-2002 mod. dieselbiler, havarert, på annonsesiden finn.no. Har også hørt om en 2002 modell via en venn utenfor Trondheim som står med havarert motor. TOYOTA FORETAR SEG INGENTING FOR Å HJELPE OSS ULYKKELIG EIERE AV DISSE BILENE. OG VI BEGYNNER Å BLI MANGE NÅ. Dette er i utgangspunktet dyre biler, og som møter behov vi har som har barnekull litt over gjennomsnittet. En dieselmotor forventes å holde lenger enn til kjørte 140000 km. Etter å ha undersøkt litt nå er jeg sjokkert over omfanget av dette problemet.
Her er svaret jeg fikk fra Toyota Norge etter å ha etterspurt nødvendig informasjon fra Toyota for å unngå motorhavari:
”Toyotas garantier er 3 år/100.000 km - det som inntreffer først, fra første gangs registreringsdato.
Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for denne bilen som er privatimportert. Denne feilen du refererer til oppstår i hovedsak på biler importert fra andre land i Europa.
Det kan skyldes kjøremønster og/eller type olje som benyttes i andre land.
Da bilen ikke er solgt gjennom Toyota-organisasjonen i Norge er det hos oss derfor ikke avsatt eller beregnet mulige goodwill-kostnader for denne bilen.
Vedtak i forbindelse med avslag om dekning av omkostninger er med bakgrunn i garantiene gitt av Toyota Motor Corporation.
I det vi viser til ovennevnte ber om forståelse for at det som har oppstått ikke er en reklamasjonssak overfor Toyota og at omkostninger i forbindelse med
reparasjon og utbedring ikke dekkes av Toyota.
Til ditt spørsmål om hvorfor kunder ikke varsles kan vi informere om at dette gjøres kun når det er kampanjer iverksatt fra Toyota-fabrikken.
Vi vil også informere om at i spørsmål vedrørende reklamasjon så er det våre verksteder som håndterer dette og at alle avgjørelser alltid tas der og ut fra
besiktigelse og vurdering i forkant av en reparasjon/garantisak. I de tilfeller det kan være snakk om at det dekkes noe på goodwill utover garantitid, gjøres dette av
kundens forhandler/verksted og på bakgrunn av bl.a. deres kundeforhold og vedlikeholdshistorikk der.”