Gå til innhold

Aeroplast

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Aeroplast

  • Bursdag 07/06/1984

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

Aeroplast's Achievements

  1. Dette blir vel et lite trådløft men, men. Det er gøy å lese slike diskusjoner som går på smak og behag men også samtidig har med fakta å gjøre. Noen momenter jeg kommer på i farten som kan få innvirkning på hva som er best av rwd og fwd, bortsett fra vektfordeling og sjåførferdigheter: -Akselavstand på bilen i forhold til radiusen på svingen. -Sporet fra framhjulene er annerledes enn det som blir av bakhjulene når en svinger (bakhjulene kutter svingen noe som faktisk gir "understyring"), spesielt for skarpe svinger. Dette betyr at det virker litt mindre krefter på bakenden. Dette kan rettes opp med en liten "sladd" der en styrer bilen itilegg med bakenden (17:30-18:02): http://www.youtube.com/watch?v=ZFnqBHdpm1s Ulempen er at en en mister litt veigrep og "hvilefriksjonen" er høyere en "glidefriksjonen" (Denne bilen har vel firhjulsdrift og firhjulstyring men prinsippet er det samme.) Her er en sving jeg ha ville gjetta at akselavstanden har betyding (0:18-0:20): Tar du slike skarpe svinger med sladd slik som dette har jeg vanskelig for å forstå at fwd vil gjøre det bedre. Da det blir vanskelig å styre rotasjonen eller motvirke momentet hele bilen får, med å kompansere med fwd. Her så brenner han av "ganske bra" og varmer opp dekkene noe som øker "glidefriksjon" skulle en tro. -Har lest at mange påstår at med framhjulsdrift så kan en akse opp tidligere i svingen og dra bilen ut av svingen. Kanskje dette stemmer jeg har kun erfaring med fwd men jeg har forbauset meg over hvor godt feste jeg egentlig har når jeg starter med å gi på ut fra svingen. Det som er sikkert er at formen på dekket vil endre seg etter som du svinger bremser eller gir gass. Kanskje for alt jeg vet så får du en mer passende form med høyere hvilefriksjon idet du gir gass i svingen enn om du bare svinger? Er ikke helt sikker men når du svinger tror jeg at krefter fra bakparten vil virke på framhjulene itilegg til sentripetalkraften, noe som er uheldig, har du fwd og derimot gir gass i svingen vil du kanskje kunne dra bakparten etter deg med tilsvarende krefter i stedet, noe som rett og slett gjør at du kan kjøre litt fortere i en sving med å gi gass enn uten. Merk at du ikke kan gjøre det så lenge da sentripetalakselrasjonen øker dvs at denne teknikken virker kun i utgangen av svingen. Dette gjøres med "hvilefriksjon" kontra "glidefriksjon" som du får når du kompanserer for understyring med rwd som nevnt tidligere. Itilegg er det denne kraften som du ikke bør overstige: friksjonskraft=Sqrt(aks^2 + sentripetalaks^2) og ikke friksjonskraft=akselrasjon +sentripetalakselrasjon. Vi har at sqrt(a^2 +b^2)< a+b antatt at a og b er større eller lik 0. Derfor er det ikke slik at om du har brukt opp 0.7 av friksjonskraften til sving så har du bare 0.3 igjen av friksjonskraften til brems som jeg mener å ha lært på kjøreskolen, du har faktisk 0.714 igjen til bremsekraft eller akselrasjon. Et vesentlig moment når det gjelder fwd vs rwd som jeg har hørt at noen har påstått er at mange bakakslinger er konstruert slik at de "svinger" litt under påkjenning slik at bilen har en slags firhjulstyring.
  2. Det hadde jeg også vært, med en så fin klassiker. Hva skjedde'a
  3. Det forbauser meg etter at jeg har sett enda mer rundt på nettet at alle 190E som er "stylet" må ha kant hvis jeg synes at de skal se fine ut så her er jeg enig med merce-123. Jeg kan også innrømme at den nederste linken jeg gav ikke er så fine felger som de med kant, men jeg synes fortsatt at de er de beste jeg har sett uten kant til en stylet 190E. Som sakt gå for oldschool og med kant.
  4. Er disse borbert? http://www.garaget.org/?car=99803ℑ=967852 ser ganske fint ut men en tanke for mørke spør du meg. Her er en link til noen bilder av oldschool men jeg vet ikke om det er et sikkert nettsted (det bekymrer meg ikke da jeg har linux) http://gowithsolo.blogspot.com/2009/09/mercedes-old-school-love.html Men noe lignende felger (Team-dynamics?) som dette kunne også bli fint? http://www.garaget.org/?car=180151ℑ=1700223 Dette er jo en norsk bil ser det ut til.
  5. 17" AMG lignende felger kan være fint, men er ikke sikker da du har skjørt og frontspoiler. Ellers så tror jeg felger som har oppimot og over 20 eiker og polert kant skulle sitte fint. Gjerne noen 17"-18" retro, oldschool eller hva det heter.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår