Dette blir vel et lite trådløft men, men.
Det er gøy å lese slike diskusjoner som går på smak og behag men også samtidig har med fakta å gjøre.
Noen momenter jeg kommer på i farten som kan få innvirkning på hva som er best av rwd og fwd, bortsett fra vektfordeling og sjåførferdigheter:
-Akselavstand på bilen i forhold til radiusen på svingen.
-Sporet fra framhjulene er annerledes enn det som blir av bakhjulene når en svinger (bakhjulene kutter svingen noe som faktisk gir "understyring"), spesielt for skarpe svinger. Dette betyr at det virker litt mindre krefter på bakenden. Dette kan rettes opp med en liten "sladd" der en styrer bilen itilegg med bakenden (17:30-18:02):
http://www.youtube.com/watch?v=ZFnqBHdpm1s
Ulempen er at en en mister litt veigrep og "hvilefriksjonen" er høyere en "glidefriksjonen"
(Denne bilen har vel firhjulsdrift og firhjulstyring men prinsippet er det samme.)
Her er en sving jeg ha ville gjetta at akselavstanden har betyding (0:18-0:20):
Tar du slike skarpe svinger med sladd slik som dette har jeg vanskelig for å forstå at fwd vil gjøre det bedre. Da det blir vanskelig å styre rotasjonen eller motvirke momentet hele bilen får, med å kompansere med fwd. Her så brenner han av "ganske bra" og varmer opp dekkene noe som øker "glidefriksjon" skulle en tro.
-Har lest at mange påstår at med framhjulsdrift så kan en akse opp tidligere i svingen og dra bilen ut av svingen. Kanskje dette stemmer jeg har kun erfaring med fwd men jeg har forbauset meg over hvor godt feste jeg egentlig har når jeg starter med å gi på ut fra svingen. Det som er sikkert er at formen på dekket vil endre seg etter som du svinger bremser eller gir gass. Kanskje for alt jeg vet så får du en mer passende form med høyere hvilefriksjon idet du gir gass i svingen enn om du bare svinger?
Er ikke helt sikker men når du svinger tror jeg at krefter fra bakparten vil virke på framhjulene itilegg til sentripetalkraften, noe som er uheldig, har du fwd og derimot gir gass i svingen vil du kanskje kunne dra bakparten etter deg med tilsvarende krefter i stedet, noe som rett og slett gjør at du kan kjøre litt fortere i en sving med å gi gass enn uten. Merk at du ikke kan gjøre det så lenge da sentripetalakselrasjonen øker dvs at denne teknikken virker kun i utgangen av svingen. Dette gjøres med "hvilefriksjon" kontra "glidefriksjon" som du får når du kompanserer for understyring med rwd som nevnt tidligere.
Itilegg er det denne kraften som du ikke bør overstige: friksjonskraft=Sqrt(aks^2 + sentripetalaks^2) og ikke friksjonskraft=akselrasjon +sentripetalakselrasjon. Vi har at sqrt(a^2 +b^2)< a+b antatt at a og b er større eller lik 0.
Derfor er det ikke slik at om du har brukt opp 0.7 av friksjonskraften til sving så har du bare 0.3 igjen av friksjonskraften til brems som jeg mener å ha lært på kjøreskolen, du har faktisk 0.714 igjen til bremsekraft eller akselrasjon.
Et vesentlig moment når det gjelder fwd vs rwd som jeg har hørt at noen har påstått er at mange bakakslinger er konstruert slik at de "svinger" litt under påkjenning slik at bilen har en slags firhjulstyring.