For å bare si det første først; så har jeg ikke så mye peiling på bil, men....
Hadde bilen inne på verksted for å fikse en karosseriskade som oppstod i et sammenstøt(forsikringssak), merket et par dager før den skulle inn på verksted at det var vanskelig å få start og bilen rykket og trakk dårlig. Tenkte som så at jeg fikk få de til å undersøke det også, med det samme den skulle inn på verksted likevel.
Verkstedet som skulle fikse karosseriet ville ha den inn på merkeverkstedet for å finne ut av motortrøblet. Merkeverkstedet og dette verkstedet ligger tilfeldigvis i samme gate, og verstedene leverte bilen seg i mellom.
Merkeverkstedet ga meg tilbakemelding om at det var feil med luftmengdemåleren, de hadde byttet med en fra en annen bil, og da gikk bilen min fint. De ville bestille en slik og bytte. Dette skulle de ha 5000,- for.
Bilen måtte så tilbake til det andre verkstedet for videre karosseri-fiksing, og jeg snakket ikke mer med merkeverdstedet om LMM-saken.
Mens den sto inne å fikk fikset karosseriet, søkte jeg selv på nett om luftmengdemålere, og fant ut at det i grunn er en smal sak å skifte, og bestemte meg for å bestille og fikse det selv.
Hentet bilen hjem et par dager senere, og LMM kom i posten og jeg skulle i gang med å fikse den.
Så kom min far, som i hvertfall vet _litt_ mer om bil enn meg, og han spurte om jeg var sikker på at det ikke bare var tennpluggene som var dårlige, for han syntes det kunne minne om det. Nå fikk jeg ikke start i det hele tatt.
Joda, tennpluggene var kullsvarte av sot, vi dro å kjøpte nye og byttet, og bilen er god som gull! 300 kr kostet det meg....
Så nå sitter jeg her med en regning fra merkeverkstedet på 1500,- for arbeidet med å finne feilen. Men de fant jo ikke feilen, for det var jo ikke LMM det var feil med. Og siden de mente det var det, så gikk jeg i god tro å kjøpte LMM til 2000,-....
Jeg har hvertfall ikke lyst å betale de for arbeidet med å finne den feile feilen... Har jeg noe å komme med der?
Synes bare det er så merkelig at de ikke sjekket tennpluggene? Bilen skulle egentlig hatt 100.000-service for et par mnd'er siden, men har ikke hatt mulighet til det enda.
Så man skulle jo tro de ville ha sjekket en sånn enkel ting som det? Spes med tanke på motorens oppførsel, og når folk som ikke jobber på verksted engang, mistenker det med det samme.
Så kan man jo lure om de ønsket å tjene seg litt penger på en uvitende kunde, at de kanskje visste det var tennpluggene, men kunne skjule det bak en LMM?
Og jeg lurer også på om det var sant at de hadde byttet å prøvd en annen LMM, for det så ikke ut som om noen hadde rørt noe der ifht støv.
Kjenner i grunn jeg er skeptisk til hele verksted-industrien, for det er jo vanskelig for de kundene som ikke vet noe om bil(annet enn å kjøre den) å vite og å kontrollere hva som faktisk blir gjort og hva det går ut på.