mercedes124
Bruker-
Innholdsteller
102 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
mercedes124 vant dagen sist April 6 2014
mercedes124 hadde mest likt innhold!
Contact Methods
-
Bosted
hurum
Profile Information
-
Gender
Not Telling
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
mercedes124's Achievements
Sersjant (3/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
mercedes124 reagerte på et innlegg i et emne: Bot for kjøring uten forsikring
-
mercedes124 begynte å følge DSG gear i Skoda Octavia 2019
-
Hei ! Jeg har en 2019 Octavia 2019 2.0 bensin 4 x 4 med 7 gearet DSG kasse. Service tatt innenfor innenfor garanti og med 0 anmerkning .Service på 46418 km. og ca. 50 dager senere og 1600km. ,ved dekk skifte oppdages i venstre forskjerm ,gjennom åpning i innerskjerm inn mot gearkasse "svetting" rundt to "blind lokk". Tanke var å skifte lokk helt til det oppdages at lokk ikke selges løst! Svar er at kasse må skiftes ! 200000.- kr ? Med utgått garanti og med girkasse forsikring og krav på leiebil så virket det ikke helt håpløst. Derimot når det konkluderes med "rust" som grund og som påstås finnes bak den ytre overflaten. Derved dekker ikke garanti en reoperasjon! Nå opplyses det at uavhengige girkasseverksteder at de kan skifte lokk til en pris langt unna merkeverksted. Merkeverksteder gr de mot bruk og kast ? Noen tips ?
-
Må bare innrømmes at feil sensor ble skiftet først (tydelig vis "banke sensor" ) . Etter at G28 er skiftet er alt OK. Det som også forvirra litt er at etter første utlesing av koder så ble det lagt flere etter første skift og ny avlesning. Men nå alt OK. Takker
-
PS. G28 ble skiftet uten virkning. i følge verkstedet var dette en "banke sensor". Derimot var det sensor med pluggen under G28 `s plugg. Uansett er bileier foreløpig fornøyd .
-
En tilbakemelding på problemet etter at feilen sannsynligvis er løst. Bilen ble satt inn for å sjekke av nye koder og innstilling av "tomgang gass-spjeld". Verksted avdekket mange nye koder blant annet hjerne. Vedkommende hadde teori/erfaring om feil ved, kalt "toppunkt/turtall giver" . Etter skift ,ull feilkoder og ingen feilkoder etter prøve kjøring. Bileier merker ingen feil og bil trekker normalt som før. Mulig ikke alltid utleste koder er rett? Takker for all forståelsesfull hjelp.
-
Takker for svar ! Prøver naboens utstyr en gang til ,sjøl helt ukjent med den slags utstyr .Ser de har ELM en time unna. Uten å ha dagens koder .(noe jeg skal få lest ut) så virker feilen som tidligere med kodene 533 og 321 .Siden kode 321 "Speed sensor" er erstattet av ny original og det er 533 som det ikke er gjort annet en visuell sjekk av el.plugger og kanaler/rør . En ELM (300 kr. ) kan vel ikke ta TBA men kun gi koder ,noe jeg kan få tatt. Både coil og throttle body er jo overkommelig hos "Bildeler.no" , problemet er vel hvis disse må "leses inn". Samtidig skal jeg sjekke nærmere om ELM327.
-
OK , så var "speed sensor" bytta og uten en merkbar forskjell. Neste skritt , TCB av throttlehus eller kanskje først skifte det på mistanke før en TCB ? AKL motor og mekanisk overføring mellom gasspedal og spjeld. Kontakt med lokale verksteder avdekker at nødvendig diagnoseutstyr til TCB er mangler. Mulig det er smart å bytte ut coil også før en TCB ? Av tidligere artikler ser jeg at det kan ha innvirkning på innstillinger ved å frakople batteri , er det slik ?
-
Hei ! Nei vet ikke hvilke type apparat vedkommende har , men ligner litt på Autel MST 505 som nå også selges over "Bideler.no" for ca 2200.- .Den ser ut som stort sett å lese og slette coder. Men som sakt skiftes noe nye deler o verksted oppsøkes hvis ikke annet skjer i mellomtiden. Takker for fin bistand. PS. For ordens skyld ,gassspjeldhus har fysisk wire.
-
Hei ! Nei har ikke fått lest ut noen feilkoder rett etter stopp, til det mangles utstyr . Tanken er nå først å sette inn ny "speed sensor" og så få lest ut feilkoder. Men siden feilen var tilstede før demontering og rens av gass spjeld (spyla med bremserens) så jeg antar at feilen i så fall har vært tilstede før feilsøking. Men ante at krav til digitalt utstyr er en nødvendighet. Siden e nabo har en Autel ,så vet jeg ikke hva den har kapasitet til. Spørsmålet blir nok om Møller/VAG er plassen hvis ikke speed sensor gir resultat og siden de har tilpassa utstyr. En nabo brukte et stedlig verksted her nylig ,fikk retta feil og beskjed om å oppsøke merkeverksted for en sjekk siden de sitter på fullt diagnoseutstyr.
-
Pr i dag ingen feil/mangler funnet. Sjekket området for falsk luft/dårlige slanger og elektriske koplinger for tilstand og alt ser bra ut. Speed sensor demontert ,visuelt sjekket og montert på nytt i påvente av ny. Luftfilter sjekket OK og gass spjeld hus demontert , rengjort og montert. Her er det ikke foretatt annet enn tilbake montering. Bilen er pånytt prøvekjørt, med samme resultat. Starter og går OK. Når motor er varm ,og står å på tomgang noen minutter kan den plutselig stoppe. For ny start må det brukes mer starter og gis gass. Tydeligvis samme problem som av og til har oppstått tidligere. Skjer ved tomgang ved girskifte og venting i trafikk .I dag får jeg bare tilgang til Autel diagnose som leser/sletter feilkoder. Spørsmålet blir , event. ved kjøp av et nytt "gass spjeld hus" ,må dette kodes eller justeres med diagnoser ettermontering ?Noe som har noen syn ?
-
Takker takker. Da ble natta lettere ,satser på en åpenbaring i morgen jeg. Frister ikke med en øl på stranda her nå, men ved ekvator noe annet . Kos dere og takke for tips.
-
Synes som det begynner å bli litt komplisert med tanke på å stå ute fremover og underlag . Sitter med Haynes på svensk , så vanskelig å være sikker på komponenter . Lurer litt på G28 Speed sensor hva hvor ? eller annen betegnelse ? ser også at camsensor krever litt jobb .Bak drev kamaksel. Leiter først på koplinger og etter lekkasjer. Mulig verksted er redningene ?
-
Usikker på hva du mener med " utfør " på TBA .Den ble renset innvendig når den var av og montert tilbake . Slanger , kanaler og el.koplinger sjekket. Kun brudd mellom utlufting motor og kanal fra luftfilter ,som er fikset .Nytt luftfilter ,gamle var OK .Alt montert og samme feil har opptrådt ,og sporadisk . Satse på å sette inn en ny kam sensor i første rekke.
-
mercedes124 reagerte på et innlegg i et emne: Motorstopp Golf 4 AKL
-
Takker takker. Tar en ny sjekk i området for falsk luft og går for å skifte kamsensor hvis lednings opplegget ser ok ut .
-
Takker for svar ! Startet en "ny tråd" ,hvor feilkoder er utlest med resultat nr. 00533 og 00513. samt at feil/problem inntreffer på nytt på vei til avlesing . Nå blir spørsmålet hva innebærer/peker kodene til ? Vedkommende som leste ut var høyest usikker ,noen som har noen tips? Hvilke deler bør byttes først ?
-
I dag til "utlesing" av feil 3 km ,bil OK , derimot på tomgang før innkjøring stopp og vond å starte. Etter utført diagnose ,to feil vises . 00513 "Passive/sporadic" 1. Engine speed sensor -G28- implausible signal . 00533 "Passiv/sporadic" 2.Idle speed control-lower limit stop value. Noen som har noen tips om hvordan det bør gripes an ? eller hva feilkoder viser til og gjengangere ?
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.