Lambdasonde ETTER katalysator påvirker ikke motoren gange.
Ville styrt unna alt annet enn originale Bosch sonder. En universell Bosch sonde vil gjøre susen. Man klipper av pluggen til den gamle sonden og kobler denne til universal-sonde ved hjelp av medfølgende ledningsskjøter. Har gjort dette på mange biler uten problemer av noe slag. Lurt å kjøp en med samme antall ledere som den du har fra før, så slipper du forvirring rundt tilkobling. Obs! IKKE kjøp wide band sensor, den vil overhode ikke fungere mot din motorstyring (du skal ha såkalt narrow band sensor). Sensor får du tak i rimeligst på nett (ebay).
Før du går til innkjøp av ny sensor, forsøk å bytt plass på sensorene før og etter katt (inkludert tilkobling). Mulig sensor etter katt er ok. Som sagt, kun sensor før katt som påvirker styring av motor (sensor etter katt kontrollerer kun om katalysatoren renser avgassen på en tilfredsstillende måte).
Vakuumlekasjer kan du for eksempel forsøke å finne ved hjelp av startgass. Spray startgass på vakuumslanger og lytt etter turtallsendringer på motor.
NB! Man kan teste om en lamda-sonde fungerer ved hjelp av oscilloscope, diagnose-verktøy eller (helst analogt) voltmeter. Ligger videoer på Youtube som beskriver fremgangsmåte.