-
Innholdsteller
55 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om mleikvol
- Bursdag 04/16/1968
Contact Methods
-
Bosted
Stavanger
mleikvol's Achievements
Korporal (2/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Jeg kommer til å skrote kjerra, og lurer på om noen vil ha den som delebil. Den står I stavanger/forus uten skilt og girkasse (vel girkassa ligger åpnet i biter etter en utdødd ambisjon om å reparere den for flere år siden). Foraksler og div deler og skruer fra motorrom ligger løse i bagasjerommet, men ellers er det aller meste på plass (utenom radioen). Den sto lenge stille i garasjen, men har stått utendørs ca et års tid antar jeg. Knirker litt i dørene og antydning til grønske rundt omkring. Siste reg nr var RH39889 Dersom du henter hele kjerra får du den for vrakpanten. Ta kontakt på tlf 95932004
-
Jeg er ikke så sikker.. men det er mulig. Jeg klarer ikke å se hva disse hjulene med spor til akselen henger i. Kanskje de ikke henger men bare ligger inni der. Den slarken jeg likte minst var den du ser i 3dje film, ikke inn/ut eller rotasjon, men slark i aksen. Er usikker på om akslingen tar denne siden det ikke er noe sentrering i enden. Nå skal det sies at bilen var uten ulyder når den bevegde seg i frigir eller med clutch inne, men det kan fortsatt være at den bråker når det er belastning på hjulene. Nå kan dette være et blindspor, men jeg har prøvd å snurre på aksene på all girene (spesiellt 3dje) og kjent etter, og jeg klarer ikke å kjenne unormale vibrasjoner som ødelagte lager vanligvis skaper. Men igjen er det nok mulig at det må større belastning på for å kjenne. Diffen er vel en ganske universal konstruksjon, ikke alltid med to side-tannhjul da. Prøv å google "lego differential" :) Du finner forøvrig fulle "girkasser", også for 4wd konstruert med lego :)
-
I dag har jeg fått litt mer tid (jubel & brus!). Men bare nok til å slå ut de gamle akslingspakningene, samt se nærmere på differensialen. Fersk som jeg er så prøvde jeg å banke pakningene dem ut med litt for spisst skrujern fra innsiden (siden jeg først hadde kassen åpen). Siden de skulle byttes så var jeg ikke så redd for de gamle. Resultatet ble slik: Merk hull rett igjennom. Merk også at jeg prøvde metoden fra 21-7, fig18 i servicemanualen med lite hell. Sikkert fordi jeg brukte skrujern istede for ordentlig verktøy :p [ATTACH]30983[/ATTACH] Med litt buttere jern og mer korrekt slag, kom den ut. Håper jeg ikke har skadet noe (ihvertfall ikke så mye at det ryker med en gang). Her er den ene ute: [ATTACH]30984[/ATTACH] Merk at det ligger litt rød lakk igjen fra ringen, så jeg bør vel rense godt her før jeg setter i ny. Andre siden gikk lettere: [ATTACH]30985[/ATTACH] Jeg prøvde også å legge en slagplan hvordan få ut ringen som lagerene ruller mot. Den ene skal jeg nok klare å trekke ut med 2 armet avtrekker samt en plugg. Den andre må jeg fundere litt mer på. Tok bilder av dette, men telefonen hang seg og det kan se ut som at noen av de bildene forsvant. Jeg får huske å ta noen nye bilder neste gang. Coming up:differensialen (eller heter det differensialet?)
-
Det ble kanskje litt mye brekking og mekking, så best å jevne ut dette her før jeg setter ting sammen: [ATTACH]30355[/ATTACH] Jeg er litt forundret at det ikke er noe pakning mellom disse bitene.. Men der er vel så glatt og tett med skruer at det ikke trengs.. Har ikke lyst å legge så mye som et støvkorn mellom her når jeg skrur sammen.. Forøvrig så må jeg nok se ekstra over differensialen. Jeg var ikke helt fornøyd med rullingen..
-
Jeg fikk spretta den opp i dag.. Min datter som blir 4år om en måned var med å ville skru :) Her er et kjedelig bilde av kassen der jeg hadde løsnet på endelokket: [ATTACH]30350[/ATTACH] Under endelokk, etter fjerning av litt tetningsmiddel: [ATTACH]30351[/ATTACH] Og bak endelokket: [ATTACH]30352[/ATTACH] Og etter litt brekking og banking skinte det blank og klar olje fra det innerste hellige: [ATTACH]30353[/ATTACH] Og fra lokket: [ATTACH]30354[/ATTACH] (forts)
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.