finnipinni
Bruker-
Innholdsteller
42 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om finnipinni
- Bursdag 08/02/1947
core_pfieldgroups_99
-
Interesser
Elektronikk
-
Modell (eks S4)
100
-
Biltype (eks Audi)
Audi
-
Årsmodell (eks 1995)
1988
-
Motor (eks 1.6)
2,2 KU
Contact Methods
-
Bosted
Akershus
finnipinni's Achievements
Korporal (2/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Du skal iallfall ha takk for forsøket :)
-
Svarte litt dårlig på dette. Mekanismen som sperrer spaken i park ligger i gearkonsollen. Den virker sånn at for å få den ut av park må en trå på bremsen samtidig med at man trykker inn knappen på gearstanga. Den sperra fungerer som den skal, det ser jeg. Jeg vet ikke hvordan selve parkeringsbremsen virker, men det er nok mekanisk. Feks. bare en stang som forskyves e.l. Det kan være her den har kilt seg fast ? Eller noe - Jeg finner ikke ut akkurat dette så må vel ringe til han som overhalte kassa den gangen.......
-
Takk for svar Quattro ! Jo, det er nesten sånn på min også. Din påstand er gyldig når tenninga er på. Er tenninga av, kan spaken beveges fritt så lenge tommel-knappen er trykket inn. Jeg vet ikke helt hvordan den parkbremsen funker, men innbiller meg at det er utgående aksel som sperres - den før diffen. Hvordan det skjer, og hva som kan være årsaken - og seff hvordan det kan rettes, er det som er intressant for meg. Så tror jeg det er veldig få slike biler med automat. Dette er en CD. Ikke corps diplomati da :)
-
KU motor og 3girs mekanisk kasse overhalt og skifta diff for under 100.000 siden. Olja er ren og pen. Eneste "elektronikk" er et rele for startsperre når i gir og samtidig mulig å bevege spaken når tenninga er av. For 1 mnd siden låste den seg da jeg fylte bensin, men redda meg ved å røske hardt i gearspaken. I går var det alvor.... Prøvde å banke litt på skiftearmen på v. side av kassa (sitter sammen med kickdownarmen) Det nyttet ikke. Det som hjalp, var at noen huska hele bilen mens jeg dro i spaken. Så nå tør jeg jo ikke sette den i park. Må jeg lære meg å bruke brekket, eller har noen tips til hva dette kan skyldes ? Er det noe jeg kan gjøre om situasjonen oppstår igjen ? Takker for alle svar.
-
Er ikke kommet med siste meldinga mi ser jeg (kan være min feil.....) Jeg bytta jo bensinpumpa til slutt da. Den lurte meg lenge. Bilen fikk bedre drag ved høye turtall også. Takker for hjelp og innspill !
-
Ser på datoen at nå har den gått upåklagelig i over 2uker. Det kan jo tyde på den ble iorden. Om jeg ikke kommer tilbake i denne tråden innen rimelig tid er problemet løst. Nå hører jeg også litt lyd fra pumpa. Kan ikke si at jeg har hørt det før. Så ved liknende problemer - sjekk kontaken på innsiden av lokket som strøm og bensinslanger går gjennom. Så må jeg få takke for opplæring og alle råd - det har vært verdifull !
-
Hm... Nå tok jeg en råsjangs å monterte den inn igjen - og den starta på første ! Jeg oppdaget at pumpen får strøm gjennom en leding i tanken. Terminalene på motoren er loddet. I den andre enden av ledninga sitter det en liten plugg som inneholder to 1/4" flatstikkere. Og den var ganske løs i fisken....... Terminaler og plugger viste seg å være helt brune ved nærmere undersøkelse. Jeg loddet istedenfor ! Til å begynne med ble den jo iorden når jeg banka med en hammer akkurat på utsida der. Tenkte også på at det jo går noe Amp. der - inne i et rom med bensindamp - rett bakom øramine..... Dårlig kontakt er ikke noe ønske situasjon akkurat der. Må si jeg ikke forstår at slikt utstyr er brukt. Sikker ? Er jo et ukjent begrep etterhvert. Tiden får vise - lang tid.
-
Nå har jeg endelig tatt ut bensinpumpa. (895 906 091 B) Den sitter montert på en trekanta plastplate med tre gummifester som holdes på plass av tre plastbøyler (system mothaker). Den biltemapumpa er like tykk, men er bare 10cm lang (org er 15cm) og den har ikke banjokobling - bare strut for slangeklemme. Det skal vel la seg gjøre å tilpasse den, men..... Så da blir det å vente til den kommer i posten.....
-
Hei igjen. Er nå tilbake på at det må være fødepumpa, som foreslått. Det har vært litt vanskelig for meg å innse fordi den har jo blitt iorden igjen. Nå har jeg vært på Biltema og kjøpt en ny, men den er egentlig fra 1991modell og nyere. Det var samme pumpa til "alle" Audier der. Jeg skal ta den ut imorgen, men vet du om den pumpa går ?
-
Nå har jeg byttet O-ringene på dysene, og den er akkurat som før. Da blir det fødepumpa neste ? Jeg forsøkte å finne åpningstrykket på en dyse ved å pumpe sakte opp med en sykkelpumpe med manometer. Så ut som at åpningen skjedde ved omlag 4Bar, og kanskje vel det - og det er omtrent det fødepumpa gir....... Det ser ut som det må være fødepumpa som foreslått av deg. Skriver vidre om dette på denne tråden : http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/100-200-v8-c1-c2-c3-1968-1991/264741-motorstopp-defekt-bensinpumpe-3.html#post2850554
-
Har tatt ut alle dysene og det er bare to O-ringer på dem. Jeg finner ikke de helt i bånn - har lyst innover i hullene i toppen, men kan ikke se noe sted som den tredje O-ringen kan sitte. Heller ikke noe å skru på ? Hva er " air shroud dysene " ? Det er BOSCH 0 437 502 032. Det står også 014 og 035 133 551c. På mutteren står det 851 323. Har ikke funnet så mye om disse på nettet, men kan se ut som åpningstrykket bare er 3Bar på disse ? Noen måte å teste åpningstrykket på ? Trykkluft ? Kan det stige med alderen ? Mange rare spørsmål tenker jeg...... Den O-ringen som er innerst på dysa er bare en tynn (1,5mm) og kanskje 10mm i dia. Den som sitter øverst ser ikke ut som er av gummi. Er sten hard og sitter bak en liten segring. Man kan lett snurre den så det virker som de skal kunne tas lett av, men jeg har forsøkt å knakke litt på dem for å få dem forbi segringsporet og nedover for å se litt på dem. Men det går ikke. Det går nok med "større hammer" - og hvis jeg vet at de jeg får om noen dager virkelig er av gummi kan de sikkert knuses. På dyse nr.3 har denne ringen ikke sittet ordentlig, har "tyti" litt ut og sikkert ikke tettet helt noen gang.
-
Har gått å skula på'n noen dager nå. Fikk høre av en at det kunne være noen teflonringer under dysene. (kan det være dem?) Har lurt litt forsiktig på å ta ut en dyse, men fant ikke ut hvordan man gjør det. De virker løse og jeg har ikke tatt hart for ikke å skade dyserørne. Jojo - jeg fikk dem ut. De var koksa og satt kanske fast ja. Fikk feil deler av Møller, så nå er det bare å sykkle...... Det var forsåvidt ikke feil del. O-ringene jeg fikk i går var de som sitter helt i bånn der - innafor selve dysa. Jeg vet ikke hvordan man skifter disse - heller ikke om de er nødvendige å bytte. På tegninga så det ut som de satt innenfor et par små messingdeler ? Så bestillte jeg de to ringene som sitter på selve dysa. De ytterste er helt svartbrente og harde som koks. Må jeg bytte alle tre ?
-
Jo - jeg mener jeg kan forstå varmregulatorens funksjon nå. Det sitter en liten gummihette på den som er avtagbar. Det kommer luft inn der og hvis jeg tetter hullet med fingeren går motoren veeeeldig sakte. Men jeg ser ikke noe å regulere med der ? Jeg har fått låne en CRV og drar til Lier imorgen å kjøper pumpa.
-
Vel - sånn teoretisk : Det kan kanskje se ut som at den pumpa som sitter der nå blir nedregulert. Det vil jo ikke hjelpe om jeg nå setter inn en pumpe som har evnen til å gi høyere trykk - hvis dette blir nedregulert ? Men det er vel kanskje så at jeg kommer ingen vei uten å bytte pumpa først....... for å eleminere. Det som lå meg på hjertet, var å forsøke å finne ut om den pumpa som sitter der har evnen til å yte et høyere trykk - eller om den sliter med å levere det moderate trykk som måles. Så : kan den varmreguleringen overkobles uten funksjonsforstyrrelser ?
-
Her var det mye nyttig - vil ta litt tid å les seg opp, men jeg kommer tilbake. Takker så mye !
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.