Hei,
Har byttet registerreim på en Citroen kassebil, usikker på merke og modell. Var ikke bare meg som gjorde det.
Var service på den, vi byttet registerreim, glødeplugger og vannpumpe i samme sleng.
Når den kom inn i verkstedet røyk den veldig og var tungstartet. Etter registerreimbytte var den lik når reima stod i samme posisjon, men vi justerte den en tann tilbake og da sveiv den som en drøm i forhold, startet med engang. Men det var en litt skummel tikkelyd på lave rpm og den sveiv litt høyere på tomgang.
Etter bilen er kjørt en uke kom den inn i verkstedet igjen (tauendes vel og merke) pga eier lå i 80 km/t i 5 giret og plutselig kom det en skjærendes lyd og et smell etter hvert og røyk som bare det.
Så er spørsmålet - hva er galt?
Ting jeg/vi har oppsumert oss til er:
1. Varmeskjært (grunnen er at det var ikke vann i ekspansjonstanken, men kun i radiatoren, eier sa tempmåler var OK).
2. Knekte/bøyde ventiler
3. At motoren rett og slett ikke tålte den tanna tilbake på reima
4. Noe har gått galt i girkassa
Skal nevnes at det ble gjort av godkjent bilmekaniker med mye erfaring, jeg har selv ikke så kjempe peiling på bil jeg tar bare litt initiativ til å samle inn mulige problemer ettersom mekaniker ble svært lite motivert etter idag.