Andyo
Bruker-
Innholdsteller
39 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Andyo
- Bursdag 02/12/1986
Contact Methods
-
Bosted
Bergen
Andyo's Achievements
Korporal (2/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Hei hei, Tilfeldig så var jeg i kontakt med Møller her i Bergen idag da jeg hadde sendt dem en mail akkurat angående olje på bilen. Nå har jeg kjørt ca. 5000 km med min og hadde litt spørsmål angående olje og påfylling utenom det som står i instruksjonsboken. Ble oppringt av en med teknisk bakgrunn og han kunne fortelle meg at det var mange som lurte på dette. Først av alt fortalte han meg at i forhold til etterfylling så har de prosedyrer på dette. Normalt så gir de kundene følgende melding om at fyll ikke på olje før oljevarsel kommer. Normalt sier de da at når denne kommer så fyll på en halv liter og som han sa så er jo det som en bøtte (vann er dog annerledes enn olje). Har du 2 liter i en bøtte og bruker 1,5 L så vil du jo bare fylle på en halv liter som legger seg "oppå" så etterfylling i hytt og gevær anbefalte de da ikke. Bedre at bilen får bruke den oljen som er tilgjengelig slik at man ikke hele tiden fornyer "toppen av bøtten" med ny olje mens den opprinnelige blir igjen. Iallefall slik jeg forstod det. Så lenge du ikke kjører non-stop selv med oljevarsel så behøver man ikke fylle på kontinuerlig med etterfylling. seffølgelig alt ettersom kjøremønster da de har hatt flere med nye biler kjørt et par tusen som må inn for fylling av olje, men da er det jo forsåvidt ens egen feil. Videre riktig prosedyre for riktig avlesning av olje ifht vi som har den elektroniske versjonen er at motoren skal være varm, dvs 90 grader. Videre skal man finne et sted der det er flatt og slå av bilen. Man skal ikke starte den igjen men kun sette inn nøkkelen. Så lenge motoren da er varm og man står flatt så skal man da finne frem i MMI en til oljeavlesning og den kan gjerne bruke litt tid på å lese riktig. Videre så det bare tull og lese av bilen i fart og målingen under kjøring kan vise store feil. - Kanskje litt rotete skrevet men regner med poengene kom frem. Ellers går det veldig bra med min bil og skal til fjells neste helg så det blir første runde på vinterføre for min del :) Satser på at Quattro bringer meg opp og frem. Mvh
-
Hallais Blitt litt lite aktivitet fra min side men ser jo at her er det fortsatt aktivitet og det er jo flott. Morphola: Gjort noen endringer eller pekt ut noe som skal gi den mer spark i baken? Siden sist; - Har nå kjørt 4000 km og alt er egentlig som tidligere dvs. bilen fungerer ypperlig på alle mulige måter. Vært mildt her på vestlandet de siste ukene så har sånn sett ikke fått prøvd Quattro på "skikkelig" føre. - Har vært meget påpasselig med både være sikker på at motoren er varm og har holdt meg godt rundt 2 - 3000 omdreining de første 2500 km. Godt at dette er over men vet vel at det gjerne kunne gjøres lenger så det fortsetter jeg med også nå i tillegg sparer man jo litt på fuel. Spørsmål: - Regner med dere har fått på vinterdekk og er det bare meg eller føles bilen litt langsommere eller er det bare at jeg har vendt meg til den nå som gjør at jeg får en "falsk" følelse ? (Er jo fortsatt himmel og helvete fra min tidligere 2005 Bmw 316i). - Har også merket at bilen ikke liker og kjøre i kø noe vi diskuterte sist. Dvs at kjører du bak en Yaris som ligger og cruiser i førstegir så skal du humpe mye for å holde avstanden om du ligger i førstegir. Er litt morsomt av og til for noen ganger lurer jeg på om det er bilene foran som gjør det med vilje og kjører sent. hehe:) Annet: - Kom borti noe litt urovekkende her da jeg skulle kjøre hjem fra jobb. Det kom en ulende, skrapende lyd fra venstre side av bilen. Ringte ned til Møller med en gang og spurte hva dette kunne være for noe og holdt mobilen ut av vinduet for at de skulle få høre. Siden de på verkstedet hadde gått hjem måtte jeg snakke med han som stod for salget av bilen og han ble litt paff selv. Mens jeg pratet med han valgte jeg og kjøre inn til nærmeste butikk hvor jeg da stanset bilen og motoren for å gå ut. Ble fortalt det gjerne kunne være punktering men det hadde jeg nok følt på kjøremønsteret og fant vel ut at jeg fikk bare starte den igjen. Litt overraskende så var lyden vekke og som jeg ble fortalt så kunne det være en stein som hadde skilt seg fast mellom bremseklossen og bremseskiven. For meg så var det litt spesielt for det er noe jeg aldri har opplevd før og det hørtest noen ganger ut som om jeg hadde et F16 jagende. Fikk tips (som sikkert for noen er kjent) Ble fortalt at det vil være lurt og hugge til bremsene i ny og ne ved både kjøring og rygging for å fjerne skit og småsteiner. I helgen skal jeg vaske bilen grunndig for så å ta en runde med Autoglym. Kjøpte et produkt som spesielt var beregnet på svarte (mørke) biler så det kan jo bli bra. Kjøpt endel produkter på Bilextra og før de begynner med massiv salting av veiene og før det blir endel turer til fjells så tenkte jeg dette kunne være bra. Mvh
-
Mye interessant lesning her nå og ser du har fått mye gode svar på det du lurer på ifht tuning Morphola! Har forsåvidt ikke opplevd noe spesielle lyder og det er vanskelig og vite om det er de samme lydene jeg opplever. Eneste er vel ved rygging at Quattro understellet ved svinging lager noe uvant lyd (Ikke så rart ettersom jeg aldri har hatt 4-hjulstrekk). Nå har jeg kjørt 2900 km og bilen virker bunnsolid og føler vel den vokser jo mer kilometer den får på veien. I forhold til ytelse så kan jeg vel si at jeg har kjørt bilen rimelig snilt, da spesielt de første 1000-1500 km. Så her at det menes at dette ikke har noe effekt sånn sett, men med en ny bil og dyr sådan så tenkte jeg at kanskje det var like greit. Videre så merker jeg at den ofte har godt av å få dratt seg litt på hele turtallsregisteret og er påpasselig med at den er god og varm før jeg trykker litt ekstra. For meg går det mer enn fort nok og det er en herlig overgang fra en 2005 BMW 316i til 180HK TFSI. Spesielt merkbart er det at nå har jeg krefter uansett hvilke gir jeg velger og ligge på og spesielt merkbart er drakraften i oppoverbakker. Dette har vel også jeg merket og spesielt om morgenen i køkjøring til jobb da motoren ikke har nådd ønskelig temperatur. Regner med dette også er noe som bedrer seg etterhvert, men føler også at det er "vanskelig" og kjøre rolig i køtrafikk i førstegir da den på lavt turtall "hopper" litt og nærmer seg biler foran fort om du skal kjøre "jevnt" i første. Dette har vel noe med at det er 180 HK og bilen foran gjerne er noe lavere (litt snålt forklart). Ellers meeeeeeget fornøyd og koser meg hver gang jeg setter meg i bilen:) mvh
-
Hei Dette vet jeg lite om men hva hadde du forventet og hva vil dette si ? Mvh
-
Gratulerer Morphola:) Har vært litt lite aktiv her inne i det siste grunnet mye og gjøre. Ser nydelig ut og likte fargen godt! Du får gjøre litt endringer så du får den helt slik du ønsker den. Har ikke sett dette merket før, men skal se om jeg kan finne IHI merket selv. Det med innkjøring synes jeg er meget rart og som du at vi skal få så ulik informasjon angående dette. Slik jeg forstod det så var riktig innkjøring noe man ville tjene på over lenger tid, men gudene vet hva som er riktig. Har ingen problemer med at du har bilder her inne :) Gjør meg fint lite Mvh
-
Nettopp hatt en nydelig 2 dagers tur på veien. Vært en lengre tur til Haugesund for å spille golf og det var en nydelig kjøretur både ned og tilbake. Angående sportspakke plus+ så inneholder denne følgende; Består av skinn/alcantara, 17” aluminiumsfelger i 7-arms strukturdesign, sportsseter med elektrisk justerbar korsryggstøtte og sportsunderstell. Tror ikke det er noe av det du tenkte på som er inkludert i denne pakken iallefall så er det ikke opplyst. Mener at sportspakke plus er den som blir anbefalt av selgere og noe man bør ha som minimum. Og som du vet så foretrakk ikke jeg S-Line og synes sportspakke plus med sitt understell er stivt nok for meg. Vet ikke hvilke interiørmessige forskjeller dette gir men de setene jeg har er rimelig like S-Line setene dog uten S-Line logo i nakkestøtten men formen ellers er rimelig lik. hva tenkte du på ang interiør ? mvh
-
Hjertelig takk :) Girspaken er glatt rundt kulen som du nevner, men har hverken S-Line interiør / eksteriør. B&O Sound System er helt fantastisk. Har nylig gått til innkjøp av SDHC kort (Mange hevder disse ikke kan brukes men det går helt fint) hvor jeg da har lagt inn musikken min. Kjøpte 2 x 8 GB da det holder i massevis, men kan opplyse deg om at den kan lese 32 GB SD kort. Angående SD- kort så vær oppmerksom på at det er ikke kortet sitt feil at gjerne bilen ikke leser sangene, for dette opplevde jeg, men sangene som var i et m4u format måtte konverteres til mp3 (Kan godt være her at det er andre format som er bedre og som også bilen kan lese). Dessverre er det ikke de B&O høyttalere som kommer opp automatisk, slike du for eksempel ser på A8, men skal ta et bilde så du får se. Tror dog ikke det har noe å si på lyden for den er magisk! Hadde en tur med passasjerer lørdag og de visste ikke hvor de skulle gjøre av seg for det var bare helt rått. Vil ta et par bilder de kommende dagene av både interiør og motor!:) Mvh
-
Dere har helt rett begge to:) Fikk bilen lørdag formiddag og må si at jeg har hatt noen fantastiske dager siden. Lørdag kveld kjørte jeg ikke mindre enn 3-4 timer. Den er helt utrolig på veien og over all forventning. Var meget spent på både mine egne valg og bilen, men har absolutt ingenting jeg ville forandret. Motoren er en drøm og du har så høyt drøyemoment at selv i tyngre gir så er den sprek og kraftig når du trenger det. Har ikke presset den nevneverdig da jeg ble oppfordret til å ligge mellom 2-3 000 omdreininger de første 1000km - Dette for å legge standarden for oljeforbruket resten av bilens levetid. Noen gasspådrag har jeg nå da hatt og må si at for meg personlig så føles den meget kvikk. Legger ved noen bilder nå så skal jeg laste opp flere senere og er det bilder av noe spesielt som kunne vært greit å se så kan jeg nok få til dette. Bilder er tatt med mobil Skal ned på Møller i dag og kjøpe noen produkter for å holde bilen ren og pen innvendig. Er det noen spørsmål vennligst fyr løs da jeg lærer noe nytt hver dag:) Du har mye å glede deg til morphola
-
Nevnte vel at de ikke kunne komme med noe mer angående innkjøring enn det jeg skrev tidligere og at de anbefalte 95. Dette vet jeg ikke om det er noe felles rutiner på men han selgeren jeg var kjent for å gi god oppfølging til sine kunder. De får jo oppdateringer på status som han videresender bilder på. Skal holde deg oppdatert på det jeg får av informasjon om ulike sider ved bilen :) Får spørre han om han kan sjekke status på bilen ?
-
Det var en fantastisk nyhet og rimelig overraskende. Normalt sett vil man forvente at kanskje leveringstiden blir ytterligere forskyvet ifht estimert. Her har jeg vært utrolig heldig og det er jo godt en gang i blant!:) Etterfylte faktisk en halv liter. Dette visste jeg ikke noe om, men det har sikkert som du beskriver en god effekt og renser. Skal forhøre meg ytterligere om rensing og det du nevnte her. Som du nevner så er ikke disse utstyrt med den gode gamle peilepinnen, men man bør vel forholde seg til den eletroniske målingen og at denne er korrekt. Skal iallefall overholde det med omdreininger (2000-3000 første 1000 km) så jeg slipper unna med et lavt oljeforbruk resten av bilens levetid. Noe annet som ble nevnt fra Møller var at overholder man girskiftene som kommer opp i displayet i bilen vil man automatisk holde seg innenfor dette. Nå er det ikke lenge igjen og det er ganske uutholdende!!!
-
Fortsatt umulig å si noe om disse ikke er skal være identiske men kan ta en nærmere undersøkelse neste uke hos Møller. Fått ny statusoppdatering og heldig nok som jeg er har bilen kommet til landet allerede. Den ankom faktisk Bremerhaven og kom med fergen samme dag (fredag 26. August) noe som tilsier at den blir levert allerede neste uke! Det var en veldig god nyhet da den ble estimert levert alt fra 12- 16 Sept!! I tillegg har jeg vel fått vite at det anbefales å ligge rundt 2000 - 3000 omdreininger de første 1000 km ettersom dette har betydning for hvilke oljenivå bilen vil ligge på, dvs. om du ønsker en bil som bruker lite (holder deg på lave omdreininger) eller mye resten av levetiden. Fått noe mer informasjon om din Morphola ? mvh
-
Virker fornuftig og logisk det du skriver om at dette nok er samme motor (plattform) men at den "spesielle" E85 er modifisert for å takle nettopp dette men at de har de likhetene du håper på, som IHI Turbo. Likevel vil jeg nok engang nevne at det er mange komponenter som nok mange ikke er klar over (du er nok det siden du har kunnskap) når de velger å tune motoren. En 180 HK er på ingen måte lik en 211 HK selv om begge er 2.0 TFSI og det er mange komponenter som er ulikt dimensjonert. Er nok her mange ryker og som vi har hørt er det mange med multitronic som har fått merke dette på kroppen. Iallefall det jeg fikk opplyst av selger da vi diskuterte litt rundt dette. Fikk forresten ny status oppdatering i dag og denne kunne fortelle at bilen er ankommet Bremerhaven, havnen, for utskipping av biler! Håper den kommer seg på første bilferge:) mvh
-
Men er du sikker på at dette ikke er den jeg henviste til (180HK) som kommer i nye Audi A6 og som da ikke har benevnelsen E85 ? Dvs. At man da har to versjoner en med E85 (for feks norske markedet pga avgifter) og en for andre med snillere avgifter:) mvh
-
Godt råd og selv om det er fristende å være først ute av lyskrysset her i Bergen så møter jo man bare kø på andre siden uansett:) Tro meg føler det akkurat på samme måten. Ventetiden øker bare i styrke når man vet at bilen er produsert og allerede satt på toget på vei til havnen. Får daglige oppdateringer og det er i så måte fint men som nevnt ventingen er rimelig merkbar. Likeså ser jeg klart frem til den ankommer Norge og at vi går inn i september måned fortest mulig!!! Sykle til jobben er jo miljøsparende men like gøy ? mvh
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.