Gå til innhold

Bjarny

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Bjarny

  • Bursdag 02/07/1991

Contact Methods

  • Bosted
    Bodø

Bjarny's Achievements

  1. Heisann! Har søkt litt rundt her, men da jeg ikke fant noe konkret svar (mulig jeg bare er dårlig å søke!) velger jeg å starte en ny tråd. Er eier av Ford Mondeo, 1,8 Ghia 1999. Er vel en Mk2. Dette er min andre bil, og overgangen til denne fra en svært sliten Chrysler Stratus har vært enorm. Er storfornøyd med bilen! Men nå er tiden inne for å montere et skikkelig anlegg i bilen.. Fra før har jeg oppgradert høytalerne til Pioneer TS-D6802R (tsd6802r) 6" x 8" 2-way D Series Speakers fremme, og TS-A6914i 6" x 9" 4-veis koaksialhøyttalere (550 W) - Pioneer Høyttalere og subwoofere i hattehyllen. Men nå er planen og få inn en sub med monoblokk, og senere en 4 kanals forsterker til høytalerene. Jeg har ikke veldig god peiling på verken bil, bilstereo eller monteringen av dette, så her er det første av sikkert flere spørsmål. 1. Strømkabelen. Sliter litt med å finne ut av hvor strømkabelen fra batteriet til bagasjerommet skal gå. Har sett et par forskjellige løsninger på dette, men for å gjøre det enkelt. Vil dette være mulig på en mondeo mk2? Escort '97 hull i torpedovegg - Ford Club Norway - dette er jo en ford escort.. Ser at brukerne Twinflower og Racing_ har vært inne på dette med strømkabel fra batteriet, men får ikke frem bildene fra trådene deres. I disse trådene var det vel også snakk om Mondeo Mk1. Vil dette være likt på mk2? Og, vil det gå å trekke kabel gjennom der speedo-vaieren elns på mk2? Hvordan løsning ville dere anbefalt? :)
  2. Har ikke lyst å selge stratusen, men har bare ikke økonomi til å fortsette å reparere den. og det er jo litt av hvert må gjøres for at den er i bra stand. Var bare uheldig med eksemplaret mitt, tror jeg. og samtidig når jeg ikke kan skru noe selv, tror jeg ikke chryslern jeg har nå egner seg noe mer. kunne sikkert funnet en annen stratus, men nå som jeg allerede har slitt så mye med en.. så føler jeg at jeg tar en stor sjangse om jeg går på en ny. Tenker at et godt eksemplar av en saab 900 er et tryggere valg kanskje. :)
  3. Isåfall, kanskje litt offtopic, men jeg kan jo bare spørre.. Tenker å kjøpe en 1995 Saab 900. Tenker først og fremst på økonomi her, bilen bruker (som jeg forstår) mindre bensin, har vel billigere deler, og er kanskje ikke like teknisk avansert, kanskje? Har inntrykket av at det er noe enklere å fikle med en saab enn en chrysler. Noen som har noe erfaringer med disse?
  4. Rstrange, har sendt deg en pm :) Til resten, har bestemt meg for å kjøpe en annen bil. Synd i grunn, for jeg likte virkelig chryslern. Var vel bare ekstremt uheldig med den jeg endte opp med. Vil uansett takke alle sammen som har skrevet her for god hjelp og mange gode råd! Får håpe folka på Saab forumet er like greie, da det blir min neste bil .. :)
  5. Hei igjen. Har hentet bilen nå, samt fått en feilbeskrivelse, og det var ikke småtterier. Bilen leker olje fra toppakning OG kamakslingen (er vel en pakning der som lekker), verkstedet hadde sjekket dette med kamera etc, er ikke i tvil om at dette stemmer. Å evt. skulle reparere dette blir nok litt for dyrt for min del (Han anslo 15-20 laken). Bilen har gått 285 000, og den har vel hatt relativt mange eiere (Var ikke i god stand da jeg kjøpte den), så den sang vel på siste verset allerede da. men hva visste vel jeg :P Har ikke økonomi til å kjøpe ny bil nå, så skal fortsette å kjøre den i et par ukers tid. Skal kjøpe meg et par dunker med olje, å fylle på litt for hver dag den skal brukes. Så får vi se hva man greier å oppdrive av ny bil for rundt 15-16000 kr.. :)
  6. Henter bilen i morgen, skal høre med dem om en mer grundig feilbeksrivelse. Husker ikke hva han sa det var, men det var visst kritiske greier.. Det gir vel forsåvidt mening også, jeg har jo tross alt etterfylt over 8L olje på 2 uker så. Får et svar i morgen! :) Selger deg gjerne bilen om du vil kjøpe Rstrange, mye heller det enn å vrake den :)
  7. Hei igjen allesammen. Fikk akkurat beskjed fra verkstedet om at denne oljelekasjen var værre enn kun oljetrykksensoren, dessverre. Etter å ha etterfylt ca 8-9 L olje på 2 uker burde jeg vel ha regnet med det også, men men. Husker ikke helt hvor lekasjen var iværtfall, men han anslo kostnadene for å fikse noe sånt til 15-20000 kr. Det betyr dessverre at chryslern går til huggern', da jeg ikke har økonomi til noe sånt. Vil uansett takke for all hjelpen jeg har fått her =) Faen ! Jeg som likte chryslern min..
  8. Hei og takk for enda flere gode svar. Finner ut om det er sensoren som er gåen neste onsdag, har time på bilen da :) skulle vel være en enkel sak for han å finne ut om det var den det kom fra eller ikke, har allerede snakket med han. Tok en kjapp forespørsel til http://www.maldalimport.no og de hadde sensoren på lager til 315 kr :) Så da skal vel ikke leveringstid være noe trøbbel heller. Håper virkelig det er den sensoren som er skyld i lekkasjen, for den begynner å lekke noe jævlig nå. Har sikkert fylt på 2.5L olje på 2 uker.. kanskje mer også. Bare dette (og tomgangsproblemene) går i orden blir det nok chrysler på meg en stund til ja :p Er fortsatt mye arbeid som må gjøres på bilen (bare ikke like kritiske greier), så det kommer nok fort et par nybegynnerspørsmål til fra meg skal dere se :D Må også få takke for alle svarene jeg har fått, det har vært mye til hjelp. Og også en stor takk til Rstrange, spørs om vi ikke må snakkes om de pakningene om en stund :D
  9. Er ikke helt sikker på om jeg greier det med å bytte om de pakningene, men om jeg iværtfall skaffer dem selv vil det jo hjelpe på:) Skal undersøke litt nærmere, se om jeg får tak i de pakningene. Vet du hva man kaller dem på engelsk?. Om det bare er en sensor som forårsaker lekasjen, betyr det at jeg kan beholde bilen sannsynligvis ^^ Det burde jo absolutt være en overkommelig sak å skifte. Oljelampen min lyser akkurat som på videoen du linker, så det kan jo absolutt være noe her ja. Og hvis det bare skal være en god halvtimes jobb å skifte, så lover det jo veldig bra. Det kan bety at chryslern slipper å ta turen til huggern.. Regner med at jeg skulle greie å finne den sensoren på nett også :) Og siden du bor i bodø.. Hadde tenkt å ha bilen innom "Bil og Transmisjon", har hørt mye bra om det verkstedet. Eller har du et annet å anbefale, som ikke er så dyre? Må få sjekket at det faktisk er fra den sensoren lekasjen stammer fra. Er såpass dårlig med bil at det eneste jeg greier selv er å etterfylle olje og andre småting, dessverre :(
  10. Hei, takker for mange og gode svar :) Først og fremst, høres ut som om det er pakningene som skal ligge på rørene som er skyld i oljen på ttennpluggene mine. Her får jeg vel sende en mail til verkstedet, men. Det er jo flere måneder siden reparasjonen, så jeg regner med at jeg ikke kan kreve stort her, annet enn å få bekreftet om de faktisk monterte disse pakningene. Skal selvfølgelig prøve å klage, men det spørs vel om det nytter. å skifte disse pakningene, høres ikke ut som noe jeg kan gjøre selv. Så det blir vel kostbart.. Det største problemet mitt er vel likevel at bilen lekker olje. Varsellampen for olje har lyst flere ganger i løpet av de siste dagene, og jeg har etterfylt over 1L olje på under en uke. Dette har blitt værre og værre i løpet av de siste dagene. Lekasjen er (etter hva jeg kunne se mens jeg så sist gang) nede til venstre under motoren. Har dessverre ikke nok kunnskap om bil til å vite hva det heter. Siden den lekker såpass mye, har jeg vel ikke stort annet valg enn å ta den til verksted for å få konstatert hvor feilen ligger. Er svært redd for at dette kan bli kostbart, og med en presset økonomi håper jeg virkelig at dette kan være en simpel sak, som feks en pakning/simmering, eller noe i den duren. Har også merket at i løpet av de to siste dagene, har bilen min ikke kvelt seg en eneste gang mens den har gått på tomgang. Misstenker at det skyldes mildere vær, da det har vært store forskjeller i løpet av de siste dagene. Taler dette for en dårlig/Defekt sensor, eller rusk som må fjernes ved luftmengdemåler/regulator? Er litt vanskelig å forklare hvordan dette skjer (når bilen først kveler seg på tomgang), men det virker nesten som om tomgangen slår inn for sent, og noen ganger at den rett og slett er for lav. tomgangen på ca. 650 RPM. Det pussige er at den greier seg fint på tomgang etter jeg starter motoren, men når jeg kjører og clutcher.. feks hvis jeg venter i en rundkjøring, kveler den seg. Skal undersøke litt nærmere i løpet av de neste dagene, så skal jeg skrive igjen når jeg får bilen tilbake fra verksted, og får konstatert hvor oljelekasjen faktisk stammer fra. kan bli interessant :( Håper virkelig at dette kan være en simpel sak, og at bilen kan repareres rimelig. Har overhodet ikke lyst å selge chryslern, da den er svært god å kjøre. At det er min første bil sier vel enda litt. Men, en presset studentøkonomi har sine begrensninger, dessverre.
  11. Hei allesammen! For snart et år siden, bestemte jeg meg for å kjøpe en Chrysler stratus som min første bil. Jeg hadde strengt tatt ikke noe peiling på bil i det heletatt, og kjøpte dermed en relativt sliten utgave (1995, 273k km, manuelt gir) usett. Jeg regnet med at den måtte vel ha en tur eller to på verksted, men etter det skulle den nok være "good to go", og der tok jeg feil. Etter ca. 10 verksted besøk, er bilen fortsatt ikke helt i form, noe jeg har merket mer og mer i løpet av de siste ukene. Men, som fattig student er det begrenset for mye mer jeg kan gjøre med bilen. Verkstedbesøk for "feilsøking" og evt. utbedring av små, enkle feil som jeg strengt tatt kunne greid selv vil jeg helst unngå. Derfor tenkte jeg å lage en liten post her, for å se om noen hadde noen tips. Har selvfølgelig lest igjennom en god del poster her på forumet i forkant :) - Olje på tennpluggene. Verkstedet mitt kom frem til at dette skyltes en defekt toppdekselpakning, og byttet denne. Lekasjen er der enda (Kun på pluggene i midten (plugg 2 og 3). Her må vel kanskje rørene/toppakning byttes? (Regner med at dette er en jobb for et verksted, og at det kommer til å bli kostbart). Har også oppdaget sorte flekker i snøen der bilen har stått parkert. Tydelig at den lekker olje, og dette kan vel være i sammenheng med lekasjen på pluggene? Noen ganger mens jeg kjører begynner det også å lukte svidd olje, tenker at det er oljen på tennpluggene.. - Bilen kveler seg regelmessig på tomgang. Veldig plagsom feil, som begynte for kun noen uker siden. Dette kan vel ha flere grunner, men har lest at rens av luftmengdemåler/tomgangsregulator kan hjelpe på dette. Noen som har noen tips/fremgangsmåte på dette? Og evt. flere ting jeg kan sjekke? -Bilen er tung å styre på lavt turtall. Virker som om dette også er en gjenganger på disse bilene. Har nylig fått ny servoreim , og styringen fungerte fint en stund - men nå er det nesten "som før". Lager en høy "Hylelyd" mens bilen sliter også. Dette har vært et problem lenge, men det er nok av olje på pumpen. Har også skiftet kule og bærearm (?) på venstre side i forstillingen. Muligens dårlig pumpe/slakk reim? - Bensinmåler "går" bare fra 90-50%, lyser heller ikke når det er lite bensin på tanken. Ellers av nevneverdig vedlikehold kan jeg nevne at jeg skiftet olje+filter og luftfilter for under 6 mnd siden. Har kjøpt nytt bensinfilter, men det er tilsynelatende noe et verksted må montere. Har også skiftet Dynamo/Reg reim og vannpumpe, plugger og ledninger.. etc. En av de tidligere eierne hadde ogs� skiftet til en bedre toppakning (tror iværtfall det var toppakning, pga svakheter på original. Hvis noen har noen tips til meg, settes det veldig pris på! :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår