Gå til innhold

Halvorn

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Halvorn

  • Bursdag 07/08/1967

Contact Methods

  • Bosted
    Skien

Halvorn's Achievements

  1. I og med at det er kommet mer teknisk ekspertise samt dommer om at coilen ble defekt etter at den første ble byttet så har jeg følgende detaljer: Symptomet var at bilen måtte kjøres noen kilometer før man merket fjusk (kom på en måte ikke opp i turtall selv om man presset inn gassen hardere) og risting. På min 2-3 kilometers reise til jobb merket jeg det ikke. Litt lenger så merket jeg det. Fikk da diagnose og pris som ble utbedret ca 10 dager etter første feilsøking som var gjort i forhold til å gi meg en pris. Skifte av coil nr. 2 ble gjort. Første tur over 2-3 kilometer etter dette coil byttet merket jeg samme symptom. Hvis neste coil var røket etterpå så medførte også dette samme symptom. Er dette vanlig? Før bilen igjen ble levert til verkstedet, hadde jeg vært innom Svendsen Eksos. De hadde tatt en diagnose til 390,- og funnet feil ved tennspole 2, samt at fastslått av katalysator var OK. Utskriften av denne diagnosen ble gitt til bil verksted før de skulle utbedre problemet igjen. Verksted feilsøkte motor (nøyaktig beløp 1925,- ikke 2000,- for å være 100% ærlig), byttet coil nr og de byttet også Tennspole. For meg handler ikke saken om hvorvidt 1925 er dyrt for feilsøking, men om verkstedet har rett til å la kunden ta hele regningen i et tvilstilfelle som kanskje dette er. Eller er det noe nytt ved disse detaljer som tilsier at kanskje verkstedet ikke har gjort like riktig jobb som mange av dere påstår.
  2. Joda, jeg ringte å sa at problemet med fuskingen ikke var løst. Kundebehandler ba meg komme med bilen så skulle de se på det. Jeg fikk ikke noe pris denne gang, men hadde vel en viss forventning om at de hadde bommet på 1. feilsøking. Det var samme kundebehandler som 1. gang. Mekanikeren kan selvsagt ha vært en annen. I forhold til at det blir lagt mye vekt på at coil kan fort ryke. Da bare lurer jeg på det jeg har sagt før: Bilen har hatt de samme coilene i mange år, kanskje siden 98. Hvor stor er da sjansen for at coilen ble defekt dagen etter at den andre ble byttet og at den var ok før den kom til verksted 1.gang? Ingen andre elektriske utbedringer er gjort. Nå går bilen som en "klokke" igjen.
  3. God morgen, jeg har vel oppfattet din sympati. Dette fikk jeg til svar på et annet forum som ga bedre svar i forhold til verkstedets argument. "Mulig følgefeil" meg i opp analen! Enten er det feil på coilen eller ikke! Den første "reparasjonen" hjalp ikke, mens runde to løste problemet. Da bør man kunne tro at reparasjon nr. 2 var den som burde vært gjort først. Er selv mekaniker og ville ALDRI latt dette skje uten å kvalitetssikre meg.
  4. Vil da bare repetere at klagen gjelder 2000kr betaling for å feilsøke på noe de hadde tatt 2000kr for å feilsøke noen dager før
  5. Takk for tipset. Jeg skriver et klagebrev til daglig leder og sender det i første omgang også til forbrukerrådet. De har en fin veilledning som er spesielt rettet mot bilverksteder og service. Dette gjør jeg med et smil. Noen må jo lære dem kundebehandling :-)
  6. Takk for at du spør. For å teste dette: Argumentet til ettermarkedsleder i verkstedet var at man ikke trengte å ha funnet feil med Coil nr 1 ved første feilsøking da det kunne være en følgefeil av at Coil nr 2 var defekt. Og å publisere det jeg opplevde som en kombinasjon av manglende kompetanse og kundefokus. Det blir jo synlig på Google. Sympatien er gitt til verkstedet. Må si jeg er litt forundret.
  7. Jeg ville hørt på råd fra fagmann. Hvis han hadde anbefalt meg å bytte to like avhengige deler, så ville jeg nok gjort det. Hvis det var for dyrt så ville jeg spurt om han hadde sjekket den andre delen og risken for at denne røk. Evt ville jeg hørt om totalprisen var så dyr at det bare var å skrote bilen, slik jeg gjorde forrige gang med gammel bil. Fra før har jeg vært veldig fornøyd med verksteder i Skien. Da har jeg forholdt meg til verkstedsmestere med kompetanse,også på dette verkstedet, men nå var dette erstattet med "kundebehandler". Bilen var også kjøpt der. Vi har vel også firmaavtale med leasingbiler der. For min del siste de ser til meg. Så langt så har vel alle som har besvart prøvd å forsvare verkstedet. Er jeg på et forum for bilverksted industrien som ikke vil ha fornøyde kunder?
  8. Bilen har hatt de samme coilene i mange år, kanskje siden 98. Hvor stor er da sjansen for at coilen ble defekt dagen etter at den andre ble byttet og at den var ok før den kom til verksted 1.gang? Hvis det er en periodisk teknisk feil, kan jeg da regne med coilene snart blir defekte. Ingen elektriske utbedringer er gjort elllers.
  9. Det er 2 coiler. Selve delen og byttejobben er ca 1000 kr for 1. Argumentet til ettermarkedsleder i verkstedet var at man ikke trengte å ha funnet feil med Coil nr 1 ved første feilsøking da det kunne være en følgefeil av at Coil nr 2 var defekt. Så mitt tekniske spørsmål i denne tråden er om dette er riktig. Er det slik at hvis Coil nr 2 er feil så stopper dette for at feilsøkings verktøyet kan finne feil ved Coil nr 1. Og hva med kompetansen? På en 98 modell hvis man finner feil med en Coil, burde ikke den kyndige sjekke den andre coilen. Og hva med kvalitetsikringen. Når man har byttet en del, hvorfor sjekker ikke verkstedet da ikke med ny feilsøking for å sikre at problemet er løst. Hva er ditt motiv for å forsvare verkstedet?
  10. Hei Det opprinnelige symptomet var at blien måtte kjøres noen kilometer før fjusking og risting oppstod. Så jeg merket ikke dette på den korte veien hjem. Neste tur som var litt lenger så merket jeg det. Så du mener at verkstedet ikke burde sjekket begge coilene første gang? Den de ikke byttet var altså bra og den ble "ødelagt" rett etterpå? Så det er bra kompetanse og service og jeg er eksperten som burde si at de skulle bytte begge i samme slengen?
  11. 1400 og 2000 var kun for feilsøkingen (det at de satte på et apparat og gjorde en feilsøking for å finne feil med motoren). Selve jobben med skruing og deler kom i tillegg. Du traff vel ikke helt poenget med spørsmålet, men takk for svar.
  12. Hei! Gjelder V40 98 modell. Lurer på om dette kan være vanlig praksis hos et merkeverksted: Leverte bilen inn for å få et prisoverslag for å løse problemet at motor ristet og fjusket. Fikk da beskjed om at det var den ene coilen som måtte byttes samt noen andre tiltak som ikke hadde med ristingen å gjøre, men som jeg sa ja takk til. Feilsøkingen totalt ble da fakturert med ca 1400 kr (de ville egentlig ha 2000 kr + litt for feilsøking av de andre problemene). Jeg fikk bilen igjen, men merket fort at problemet ikke var løst. Motoren ristet og fjusket fortsatt. Jeg kontaktet verkstedet og forklarte at saken ikke var løst. Nå var det coil nr 1 som var problemet sa de. De hadde bare byttet coil nr 2 første gang. De tok seg betalt 2000 kr for feilsøkingen denne gang for å finne ut at også coil nr 1 måtte byttes. Jeg mente de burde ha funnet feilen ved første feilsøk. Det skjønte ikke de. Det kunne være en følge feil som ikke var mulig å se før coil nr 2 var erstattet så de mente det var rett å betale 2000 kr for nye feilsøking. «De hadde jo puttet på et apparat nå også» Er dette teknisk riktig, dette med følgefeilen som ikke var mulig å se ved første feilsøk? På forhånd takk for kommentarer.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår