Gå til innhold

Verksmestern

Bruker
  • Innholdsteller

    55
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Verksmestern vant dagen sist Juli 30 2015

Verksmestern hadde mest likt innhold!

Om Verksmestern

  • Bursdag 06/11/1978

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    IX35
  • Biltype (eks Audi)
    Hyundai
  • Yrke eller sivil status
    Daglig leder for en karosseriavdeling
  • Fylke
    Kristiansund

Contact Methods

  • Bosted
    Kristiansund

Profile Information

  • Gender
    Male

Verksmestern's Achievements

  1. Noen ganger finner vi bedre nyanser på helt andre koder enn hva som er originalt, så om fargen stemmer så er ikke dette noe å bry seg om, som nevnt over. :)
  2. Kommer litt an på dekkevnen til lakken du bruker, men 3dl bør holde.
  3. Ja og nei. Det kommer jo helt an på resultatet du ønsker og erfaringsnivået ditt. Det er nok lettere å få reparasjonen teknisk bra enn estetisk fin, så om du ikke bryr deg om at det skal se helt strøkent ut, så kan du fint gjøre jobben selv med litt epoxygrunning og lakkstift, vil jeg tippe. :)
  4. Hei. Som nevnt over er epoxy et godt alternativ. Epoxy er tett og vil kapsle inn rusten og forhindre at rusten får næring i form av oksygen og fuktighet. Etter min erfaring så gir epoxy et mer varig resultat en de dedikerte "rust dreperne". Ovatrol er også et godt alternativ på større flater, og har brukt det en del på understell, innvendige gulvplater etc.
  5. Hei. Er klar over at dette er utenfor rekkevidden til de fleste som gjør dette på hobbybasis, men tenkte at mange av tipsene gjør seg gjeldende der også. Spesielt det med utsliping der klarlakken avsluttes, rengjøring og hvordan maskere. :) Man kan også få flekketynnere etc i srayboksform og resultatet kan bli ok selv om man ikke har "proff utstyr", så lykke til med lakkingen. :)
  6. Lakkovergangen rubbes opp og vil sørge for en fin overgang mellom gammel og ny lakk.
  7. Her er overgangen hvor klarlakken/flekketynneren ble avsluttet. OBS! legg merke til at det gamle området er matt. Grunnen til det er at flaten er slipt med 3000P papir. Dette er utrolig viktig for å få en fin overgang. Slip alltid lenger ut enn der du har tenkt å avslutte klarlakken.
  8. Her er klarlakken kommet på og den er klar for baking i boksen.
  9. Når klarlakken skal på så bruker vi en flekktynner i overgangen mellom ny og gammel klarlakk. Dette "smelter" gammel og ny flate sammen og gjør det letter å få en fin overgang.
  10. Etter basen er lagt så sjekker jeg dekkevnen og eventuelle feil i lakken med en "dagslyslampe". Den gjengir fargespekteret til naturlig dagslys og gir et riktig bildet av hvordan bilen vil se ut ute i vanlig dagslys. Denne lampen har berget meg for mange omlakkeringer og er verd hver krone hvis man lakkerer ofte.
  11. Her er basen lagt på og den er flekket ut i blenderen.
  12. Her har jeg påført blenderen og legg merke til at jeg stopper lenge før området som klarlakken skal avsluttes. Man skal heller ikke legge blender rett på området som basen skal legges, men kun mot flaten der basen skal flekkes ut. Har man blender direkte der basen kommer så er det lett for at basen vil starte å renne før man har full dekkevne på området.
  13. Rett før lakkering starter så blåser jeg og tørker jeg bort alt smuss som måtte ligge igjen. Bruk helst en fille som ikke loer og inneholder lim/voks som kan legge seg igjen på overflaten.
  14. Før jeg starter å sprøyte så sjekker jeg at arbeidsobjektet har riktig temperatur. Jeg starter ikke å sprøyte hvis objektet er kaldere enn 20 grader.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår