Gå til innhold

alapolo

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

alapolo vant dagen sist Januar 30 2014

alapolo hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Valdres

alapolo's Achievements

  1. Har vært innom litt forskjellig VAG og har det nå også, det er bare å belage seg på skruing. Med mindre man har flaks da, det kan jo alle ha rett som det er. Ikke uoverkommelig skruing, men jeg har i alle fall til gode å ha en erfaring med VAG som ikke innebærer mekking. Ofte. Og ikke kjenner jeg noen med andre erfaringer heller. Dog er nye eller nesten nye VAG-biler fine, helt til det først begynner å skje ting. Akkurat som om de rakner. Men hva er vitsen med å eie en bil om man ikke skal skru? Uansett, som noen har vært inne på: det er bilens stand som avgjør om du kjøper den. Sett deg inn i typiske, modellspesifikke feil og sjekk etter disse.
  2. SonCiv: Takk for Mazdaspesifikke tips! Jeg er i utgangspunktet ute etter noe større enn en Civic (bor på landet og trenger bil først og fremst til å frakte ting og tang, er det bare meg selv tar jeg bussen) - har noen andre forslag til stasjonsvogner eller større utover Mazda 626? Jeg har sett litt på diverse Toyotaer som Avensis og Carina, men begge disse virker som de er rimelig populære og dermed dyrere - jeg tar gjerne en upopulær bil hvis det betyr en god pris. Litt eldre Citroener ser ut til å være ganske upopulære også, men her er jeg helt blank. Dog er det enkelte som ser ut som gode kjøp.
  3. Hei, jeg eier en Passat og gjør alt som er forsvarlig å utføre hjemme selv, men jeg skulle gjerne hatt en mekkekamerat. Noen i området mitt som kunne tenke seg å dele erfaringer? Jeg er ikke noen mester, men plukker opp ganske kjapt siden det er et nytt problem med bilen så snart det gamle er fikset... Jeg bor i Begnadalen forresten, i Sør-Aurdal kommune...
  4. Kosmetisk rust kunne jeg nesten tenkt meg å prøve meg på å fikse litt. Det høres kanskje rart ut, men det jeg mener er at litt skjønnhetsrust er jeg ikke redd for i forhold til "orntli rust". I VG-artikkelen jeg linker til i OP sto det jo også at 626en er helt alminnelig eller hva det var, og nærmest den minst interessante bilen man kan tenke seg. Synes det høres bra ut.
  5. Otis, jeg har registrert at du synes det er en dårlig idé å kjøpe en så billig bil, at du betviler mine evner og at du synes optimist er et skjellsord. Disse tingene tar jeg til orientering, og jeg vil gjerne takke for dine nyttige innspill. Fremfor å bruke mer tid på å diskutere min naivitet, som vitterlig ikke var det jeg tok opp i første post, skal jeg forsøke å bringe dette tilbake til mitt opprinnelige tema. Her er en Mazda 626, en bil jeg har fått anbefalt varmt fra flere hold hva angår de tingene jeg ser etter. Noen som har meninger om denne konkrete, eller om samme modell/merke? Jeg merker at det fort trekker i retning Japan når man snakker om denne priskategorien - er det japanske merker eller modeller man bør holde seg unna?
  6. Nei, eller hva? Etter å ha "rutinemessig" skiftet radiator, diverse servodetaljer, remmer i fleng og så videre i det uendelige, i tillegg til at nesten ingenting elektrisk virker, skulle jeg nok klart å leve med å skifte litt bremseplukk... Ellers er vel Honda ikke obskurt nok til at det er vanskelig å få deler? Har du noen formening om erfaringene dine med Accord kan overføres til Honda som merke? Takk for tilbakemelding i alle fall, det blir moro å se hvor det leder hen!
  7. Kikket litt på Finn, den så ikke dum ut egentlig... Toyota har jo rykte på seg for å være helt feilfri, så det er ikke rart om det viser seg å ikke være helt sant alltid. Det er jo på grunn av dette ryktet jeg er interessert i den, men dårlige er de vel ikke? Rask og pen trenger den ikke være, så lenge den bringer meg fra A til B. Eneste som er dumt med Accorden er at den ikke ser ut til å komme som stasjonsvogn? Det hadde jo vært det beste med tanke på plass til ymse dilldall. Har du hatt den på verksted eller tatt service selv? Hva slags årsmodell har du og er du eneste eier den har hatt?
  8. Hvor mange penger jeg har til rådighet har jeg vel ikke sagt så mye om, mer hvor mye penger jeg har lyst til å bruke på å kjøpe en ny bil. Jeg har hørt historier om folk som kjøper en bil til 100 000 og skroter den etter to år, og folk som kjører en bil på 5 året etter å ha fått den til vrakpant - at det skal være umulig å gjøre et reflektert kjøp til under 20 000 synes jeg i beste fall virker pessimistisk. Så lenge bilen er i god stand og tilgjengelig å reparere er det altså min mening at det må gå an å gjøre et godt kjøp til en sånn pris. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne finne likesinnede med noen tips på lager her, men aner jeg altså at denne antagelsen var feil?
  9. Hei dere, jeg er helt ny på forumet, men har tillatt meg å svare på et par VW Passat-relaterte tråder før jeg nå skriver dette. I dag eier jeg altså en '99 Passat 1.6 og jeg begynner å bli rimelig klar for å kvitte meg med den og skaffe meg noe som ikke har like mye nedetid som oppetid. Jeg har lest dette selvsagt, og håper at jeg ikke driter meg ut med det jeg skal til å skrive. Denne artikkelen hos VG kan godt være utgangspunktet for diskusjonen - jeg bryr meg ikke om bilens utseende, rykte eller lydanlegg, jeg trenger en bil med god plass, helt ok motor (kunne gått for litt mer enn 1.6 på en såpass stor bil som Passaten) og som er helt utrolig driftssikker. Alt dette vil jeg ha til så nærme 0 kroner som mulig selvsagt. Ideelt sett er det også slik at når bilen så en dag blir ødelagt, kan jeg fikse den selv uten alt for mye om og men (en av fordelene jeg har opplevd med VW er tross alt lett tilgjengelig alt, til det jeg oppfatter som en grei pris). Konkrete modeller jeg har tenkt på er: Mazda 626 (hørt mye bra om driftssikkerheten på denne) Toyota Avensis (godt rykte?) Renault Megane (hørt mye dårlig om denne) Fiat Multipla (her har faktisk utseende noe å si, denne er jo helt usannsynlig!) Peugeot 206 SW (litt i dyreste laget kanskje) Dessuten har jeg kanskje mulighet til å få en Citroen Xantia rimelig billig, med et par småfeil riktignok. En av tingene jeg liker godt med Passaten min er at når det ikke er noe akutt i veien med den (sjelden) er den god å kjøre. En av tingene jeg ikke liker med den, er at det alltid er noe i veien med den. Er det noen som har erfaring med noen av bilene over? Eventuelt noen andre modeller som kunne vært aktuelle til denne spesifikasjonen?
  10. Ah stemmer, tenkte ikke på hvilken side det kommer fra gitt... For å si det sånn, hvis vannet kommer inn fra under midten av dashen, så spiller det ingen rolle om det er fører- eller passasjersiden. Kjenn etter langs teppet opp langs midten under dashen etter fuktighet. Uansett er ventilasjonssystemet en sannsynlig synder hvis det kommer fra under dashen på hvilken som helst side. Har du takluke vet jeg at tilhørende dreneringsrør kan tette seg, men selv har jeg ikke dette så ingen konkret erfaring fra min side. Hvis vannet kommer fra venstre side, altså dørsiden på førersiden kan det være pakninger som er gått rundt A-pillar eller i selve døren også. Første skritt er å finne spor av vannet selvsagt. Har du tatt opp teppet og sett skikkelig under? Husk også at CCM sitter under teppet på førersiden (mener jeg å huske) - det blir dyrt og dumt hvis den blir fuktskadet, dessverre noe som er vanlig dersom man ikke takler det umiddelbart. Husk også at teppet er noen centimeter tykt, og dermed kan virke helt knusktørt på overflaten, men fortsatt skjule mange, mange liter vann lenger ned. Det er ikke tørt før det er tørt mellom foringen til teppet og karosseriet.
  11. Du trenger: En stor pipette (turkey baster på engelsk, google det), to jekkebukker, en golfpeg eller lignende, en tang, filler, en flaske (1.5 l brus f.eks.), to-tre meter tråd og selvsagt VW servoolje. Bruk kun VW-standard olje (den er ikke mye dyrere enn generiske, om i det hele tatt). Du trenger over en liter olje, så kjøp to flasker når du er hos VW. Du tar av dekselet over servooljereservoaret, og så hekter du løs holderen med alle kontaktene (ikke makt - kjærlighet). Når det er har du fri tilgang til servooljens inn- og utslanger, altså fra reservoaret. Først skrur du av lokket på reservoaret, og bruker pipetten til å ta ut så mye som mulig av oljen derfra. Deretter legger du gjerne en fille under inn-slangen, og bruker tanga til å løsne slangeklemmen. Ideelt sett skifter du den, men jeg har brukt min om igjen. Slangen putter du i flasken din - jeg holdt flasken på plass ved å knyte en tråd rundt tuten og deretter feste den i panseret - du finner en måte. Før neste skritt må du gjøre følgende: skaffe en venn, heve fronten og sette på bukker og ta ut bensinpumpesikringen. Så får du vennen din til å sette seg inn og sette inn nøkkelen - du skal kun dreie motoren, helst ikke starte den, derfor tar du sikringen (første gang er det fortsatt noe drivstoff, så da starter den). Du står ved reservoaret og vennen din er klar til å dreie motoren, ikke mer enn 3-4 sekunder av gangen vanligvis - snakk sammen. Før første dreining, fyller du reservoaret med VW-olje, helt opp til randen (drit i markeringene). Så dreier vennen din motoren, og oljen blir sugd inn i systemet, samtidig som den gamle oljen blir presset ut i flasken. La ikke reservoaret bli tørt under denne prosessen, for da drar du luft inn i systemet og er like langt. Gjenta prosessen til du får ren og grønn VW-olje i flaska - da er du ferdig. Sett sammen i omvendt rekkefølge, og senk bilen. Når det er gjort sjekker du at nivået i reservoaret er mellom min og max-linjene, hvis ikke etterfyller du en slant. Sjekk igjen etter neste kjøretur - denne oljen er litt lunefull. Tid for å gjøre jobben tilsammen: en snau time.
  12. Burde sjekke AC-drain og pollenfilterpakning også... Førstnevnte finner du under dash på passasjersiden, litt kronglete og uvisst antall muttere (varierer med årsmod), men går fint med forlenger og tålmodighet. Sistnevnte er en enkel fiks, spesielt om du drar på VW og kjøper deres oppdaterte pakningsmateriale til 30 spenn eller hva det var.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår