Motorelektronikklampa lyser etter litt kjøring. Merker et lite rykk like før lampa tennes. Bilen har vært på service (ikke merkeverksted i området) og følgende koder vises: P0120: Gasspjeldstillingsføler, P0220: Gasspjeldsføler krets 2, høy spenning, P1550:Finnes ikke elektronisk gasspjeldkontroll redusert spenning, P1525 Finnes ikke nødkjøring stillingsfeil, P1613 Finnes ikke, intet/feil signal fra startsperre.
Når feilkodene blir slettet, kommer de opp igjen etter 5-10 minutters kjøring. Feilkodekombinasjonen kommer opp hver gang dette skjer.
Motorstyreenhet er sannsynligvis defekt og må skiftes. Alt dette i flg verkstedet.
Spørsmålet mitt er da dette: Er verkstedets konklusjon fornuftig? Forsvinner elektronikkproblemene ved skifte av denne enheten, eller må jeg regne med skifte av mange flere elektronikkomponenter i denne sammenhengen? Er det verd prisen tatt i betraktning at bilen har gått 144 000 km, har fulgt alle servicer og må betraktes som i god stand.