Gå til innhold

UberJacke'd

Bruker
  • Innholdsteller

    1
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    UberJacke'd fikk poeng fra Jahny i Problem med audi 2.5TDI...   
    Hei hei.
    Jeg vet at dette er en gammel tråd, men ettersom jeg klarte å rote meg inn hit er det sikkert flere som som også gjør det i fremtiden. Hadde akkuratt samme problemet som er beskrevet over og har brukt flere uker på å finne ut hva feilen var på min bil. Audi A6 2.5TDI 5CYL. AEL.
     
    Ingen feilmeldinger... Men noe er jo galt!!!
     
    Først fant jeg en vakumslange til intercooleren som hadde en defekt pakning.
    Byttet denne, men ble minimal forskjell.
     
    Har tidligere jaktet på falsk luft men ikke funnet noen lekasje. Så en dag jeg ikke hadde noe bedre å gjøre, fant jeg ut at jeg skulle bytte pakningen til innsuget. (selv om det ikke var noe synlig feil med den. Og bilverkstedet sa at innsuget mitt var helt i orden)
     
    DER VAR FEILEN. Nesten hele pakningen var borte. det var igjen ca 3x4cm biter og 1 bit på
    10 cm.
     
    Virket nesten som om resten var smeltet bort.
     
    Etter bytte startet jeg bilen.
    Den fusket litt på tomgang i ca 10 sec til jeg ga den litt gass. Kom fortsatt litt hvit/grå/svart røyk ut bak når man ruset den forsiktig. (vær snill med gassen når motoren er kald på disse bilene.) kjørte en liten stund og lot den få opp litt temp før jeg tråkket gassen i bunn.
     
    Merket STOR forskjell på bilen. Men røyk fortsatt litt veldig mye ved godt pådrag over 3500-4000 rpm.
    Kjente også at når jeg kom til 3000rpm at den fusket til litt. Gjorde et par nykk men fortsatte å dra fordet.
     
    Dagen etter når jeg hadde levert barn i barnehagen kom jeg til å tenke på at jeg har lest at man bør dra ut 2-3 gir opp til turtallssperra et par gang i uka for å blåse ut litt sot.(blir mye pga egr ventil)
    Så jeg dro ut andre giret og kom meg opp til ca 3500 rpm i 3.giret. BOOFF sa det og jeg ble trykt tilbake i setet. Skulle nesten tro det var en raket motor som startet. Røykla hele boligfeltet ved siden av veien med svart røyk så noen eldre som bor borti gata ringte brannvesenet. :) ops... Hehe.
     
    Etter dette har bilen gått som ei klokke.
    -Tiking i motor er borte
    -Ule lyd fra turbo er borte
    -ryker litt svart hvis du kjører lenge på lavt turtall. (men dette er det jo bare å blåse ut)
    -Har også mye mere krefter.
    Der jeg vanligvis ville ha brukt 3. Giret for å komme meg opp kan jeg bruke 5 giret nå uten problemer..
  2. Like
    UberJacke'd ga poeng til Mondeo i Problem med audi 2.5TDI...   
    Kjenner ikke disse bilene veldig godt men iom at du har høy turbolyd, lite effekt og masse svartrøk kan det tenkes at det sitter en trykkføler(MAP) et sted mellom turbo og innsug. Hvis du har en lekkasje etter denne føleren vil den få diesel som vanlig, men pga at noe av den målte luften forsvinner ut får motoren for mye diesel i forhold til luft, og sender dette ut gjennom eksosen.
    Og iom at føleren måler før lekkasjen får du heller ingen feilkode.
     
    Blir vel litt det samme hvis den har luftmasseføler før turboen også, ikke bestandig det gir kode heller.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår