Gå til innhold

AudiEpok

Bruker
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

AudiEpok vant dagen sist November 13 2017

AudiEpok hadde mest likt innhold!

AudiEpok's Achievements

  1. Ja, så jo kjekt ut det på "lekeplassen".. :-) Bodde en av dere i bergens området? Syntes jeg leste vestlandet her et sted :-)
  2. Oki, sjekket du den og pcv rør/ventil før du bestilte da? Ingen vits å bestille f.eks solenoiden om den funker som den skal, ligger videoer på youtube om hvordan du sjekker den :-) Link: Slik kan du teste evap solenoiden. Men hvis de ikke kosten noe spesielt så er det jo greit . Du så over det på motoren din at det var likt før du bestilte?. Eksempel video på hva som skjer når en pcv ventil ikke er som den skal :-) Dette er verken en 2,4 eller 2,8. men det går igjen på de aller fleste Audi og andre merker, merk: ventilene er forskjellige, men har samme funksjon :-) Her er også en video hvor han forklarer litt om funksjonen til pcv.
  3. En ting til, om du ikke finner info om motoren på nettet, 2,4 literen altså. Så anbefaler jeg deg å heller søke på 2.8 literen. Denne står i flere VAG modeller og info rundt den er mer utbredt enn 2.4l - da denne ikke mange av i utlandet, f.eks Amerika. Personlig søker jeg alltid på a6 4b(2) c5 2.8 V6, passat 2.8 V6 eller vag 2.8 V6 og type feil, så dukker det alltid opp noe. Rett og slett fordi det nærmest er umulig å finne info om 2.4l (BDV) som jeg har. De tre forskjellige 4B(2) C5 2,4L: ASM, AMM, BDV. Vil også påpeke at ikke alt er likt motorene, de ulike systemene er litt forandret på, men funksjonene er de samme, så man skjønner,. tegningen når du ser det selv :-) På DENNE siden her kan du se på delekart over din bil. Jeg bruker den stort sett hele tiden når jeg lurer på f.eks dele nr. Bare pass på at du går inn på lenker med din motorkode - som står under : ''Modell data'' til høyre på skjermen når du er inne på rett karosseritype :-) Litt synd at man ikke kan bruke chassinummer, men det går greit uten :-) Her er et eksempel på en dårlig PCV Undertykksventil. Denne er riktig nok fra en A8, men er igjen samme ventil med samme delenr. som på min. Nå vet jeg ikke om du har bilen enda heller, men jeg håper jo det og at dette kan bidra til at den blir frisk :-)
  4. Hei, Vil begynne med å si at disse modellene ikke er kjent for å gå spesielt godt. De er svært tungt giret i forhold til hva motoren yter - og såvidt jeg har skjønt er disse kassene likt giret som på 2,8 og 3.0l som yter 193 og 220 hk, og selvfølgelig mer dreiemoment. Gjerne fordi dette var billigere i produksjonsfasen, ikke vet jeg. I 2007 hadde jeg en 2.4FWD, (feilhjulls trekker, halv audi. Kall det hva du vil (-: ) men altså ikke Quattro, denne var det litt mer ''guff'' i enn Quattroen jeg har i dag og den var litt mer drivstoff gjerrig, noe som sier seg selv når den da har to hjul mindre å drive, for å si det enkelt. Men... ved skift av toppdeksel pakninger og kamaksel pakninger osv. ble også hele opplegget for pcv byttet (den gang var det garanti ) fordi det er håpløst, elendig og ryker/tetter seg om man ikke har gjevnlig olje/filter service på bilene og av og til tyner de litt på 2-3 gir f.eks. Undertykksventilens (Delenr: 077103245B) diafragma er som et høyttaler element, og har en lei tendens til å revne i bevegelses feltet, om jeg kan si det sånn.. Dvs. at ventilen ikke får gjort jobben den skal gjøre (såklart). Og bilen blir mongo dau, altså mer dau enn normalt, men kan gjerne feiltenne litt også og til slutt slår den ut feil på det ene med det andre og du får en haug med feilkoder som ikke er reell i det hele tatt, som f. eks lambda også baller det på seg med unødvendige utgifter og bortkastet tid. Altså, er det olje i plugghullene dine og/eller i utkant av toppene, feiltenning, motorlampe, lat bil osv. kan du bare hoppe rett på pcv med engang. Jeg har også i dag en 2003 A6 2.4 Quattro sedan, denne har nylig begynt å få feiltenne på 12-1500rpm og selvfølgelig den gule lampa vi ikke liker i instrumentet.. Det første jeg sjekker pcv. Så jeg har gått over rørene og åpnet ventilen, og der er diafragmaet røket og ett rør sprukket(oem). (Leser også av feilkoder) Alt vakuum er ellers nytt og absolutt ikke av oem kvaliteten VAG leverer. Men uansett, disse pcv ventilene ryker stadig, og da risikerer du også oljelekkasjer fra toppene/toppdekselpakninger, feilkoder, motorlampe og en bil i nødmodus. Obs: Toppdekselpakninger, disse er det ikke vits å tenke på å bytte en gang uten å ta pcv systemet samtidig, da risikerer du bare å blåse de igjen. Noen andre ting å nevne: sjekk at batteriet (lading) ditt er i orden, er det ikke i orden vil også det kunne fremprovosere en masse feilmeldinger. og bytt bensin filter og kontroller evap (evaporative emisson control system), og evap ventil/solenoid. (Aktivkullfilter ventil, delenr:1C0 906 517 A) Når det er snakk om forbruk så ligger min stortsett på 0.87-1.1l pr. mil. alt ettersom vær og vind eller opp og ned, korte lange turer (faktisk veldig nærmt det leverandøren opplyser at forbruket er på disse) Korte turer på kald maskin vil øke forbruket ditt betraktelig og tette igjen rør osv. eks: til og fra butikken turer. I forhold til innlegget ditt tok jeg mer en tur med bilen i kveld. Nullet ut snitt forbruk og km når bilen hadde nådd optimal drifts temperatur, og startet da ferden med både rolig og ''hard'' kjøring (det den hadde å gi 2-3 gir) på et 42,2 km A-B, med mye opp ned og svinger. Endte da opp med 0.95 l pr. mil. skal nevnes at jeg ikke har fått på ny pcv ventil enda da den nettopp er bestilt. Men den har fått en midlertidig rep. i form av pakkningsmasse der den var sprukket, uten å likevel funkere helt optimalt siden fjøra også er dårlig. I forhold til ned giring oppover bakker osv. så bruker jeg ofte tiptronicen, dette spiller inn på mitt forbruks bilde i liten grad, men nok til at jeg har tenkt å fortsette med det. Girkassen/motor/styreenheter/moduler har flere under program enn Drive, sport og tiptronic, de lærer seg også ens kjøremønster og justerer seg deretter. Kjører man på lave turtall programmerer bilen seg deretter, og det resulterer i en dau bil og dårlig respons, spesielt på lave turtall og igjen tetting av pcv rør og ventiler som går i stykker. Spesielt på lave turtall fordi girkassa er høyt giret i forhold til motorens effekt og NM, så sånn er det egentlig bare.. Dessverre :p Tror det var det jeg hadde av input. Håper det kan være til hjelp :-) Legger ved et bilde av instrumentet etter turen i kveld. (Beklager kvaliteten) God helg :-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår