Hei.
I 2020 kjøpte jeg en 2014-modell VW med EA189 CFHC 2.0 TDI 140hk (aka. "skandalemotoren"). Den hadde da gått 145 000km.
Motoren var litt vel mye småkjørt, så jeg fikk renset den for sot og drit og måtte bytte ASV (anti-shudder valve), fordi den hadde hengt seg opp av all soten og var ødelagt. Dette var september 2020. Vi hadde da kjørt bilen en stund før disse symptomene meldte seg.
Den syv år gamle ASVen som stod inni, hadde klart jobben så lenge før den trøblet.
Ny komponent fra VAG og levert av Albjerk, har da gått siden september 2020. Bilen bor på landet, så den kjører aldri småturer. Den kjøres flere ganger i året på lange turer (5-10 timer hver vei)
Til tross for dette, gikk det knappe 10 måneder før ny ASV gav de samme symptomene på å ikke fungere, slik den forrige hadde.Det har forundret meg. Jeg tok den helt ut og renset den. (bildet der jeg holder den er før jeg brukte EGR-rensemiddel på den).
Etter det har den fungert som normalt igjen, og når jeg skrur av tenninga nå, så stopper motoren slik den skal, uten å hoppe.
Men det får meg til å undre. Hvordan klarte den forrige komponenten (som også var VAG-produsert), å holde ut i 7 år før symptomene kom, mens den nye holdt i 10 måneder?
Det var da ikke så mye sot i den.
Har andre opplevd at nye komponenter tåler mindre/fungerer dårligere en den gamle?