Gå til innhold

Fagbjo

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Fagbjo vant dagen sist Februar 17

Fagbjo hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Fagbjo's Achievements

  1. Tusen takk for tipset! Bør kunne få til dette👍
  2. Noen som vet hvordan jeg kan skifte blinklys i sidespeilet? Evt vet hvor jeg kan finne en monteringsanvisning?
  3. Det er skikkelig trangt å komme til å få målt på dynamoen, da må nok bilen på en bukk. Men, etter å ha stått påkoblet i natt målte batteriet helt ned på 3V, har nå satt det på lading igjen. Etter ett par timer har det krøpet opp til over 7V… Det kan virke som om det er noe som tapper batteriet skikkelig heftig. Kan en defekt dynamo stå å tappe strøm, evt hva annet kan det være?
  4. Ny info: Etter noen timer med frakoblet -pol, viser målingen å ha steget fra 12,3V til 12,68V. Det jeg ikke skjønner noe av er at når jeg nå koblet til -polen igjen så måles det 11,3V. Altså fra 12,68 uten -pol til øyeblikkelig 11,3V med??? Hvordan kan dette forklares???
  5. Ok, men vet ikke hvordan jeg måler rett ut fra dynamoen. Forslag?
  6. Tidligere i uken slukket ikke ladelampen og jeg stoppet bilen, tenkte dynamo… Målte batteriet til 12,06V og fikk startet igjen og ved tomgang viste det 14,2V, så tydeligvis ladet dynamoen. Ringte KIA som sa at ladelampen kan også lyse når batteriet er gåent, satte det til lading over nattet, og kjørte til Biltema og kjøpte nytt batteri, på veien slukket lampen… Satte det nye batteriet til lading natten over for så å bytte ut det gamle. Kjørte en tur og da jeg var tilbake viste det 12,8V. Dagen etter begynte ladelampen å lyse igjen, og da jeg stoppet hjemme, skjønte jeg ikke noe av målingene. Ved tomgang viste ladespenningen nede på 11-tallet, når jeg stoppet motoren viste målingen helt ned på 2-3V, og dette var et nytt batteri… Selvfølgelig kan dynamoen tilfeldigvis ha tatt kvelden etter batteriskiftet… Koblet fra polene og ladet batteriet i natt, og det det viste hele 13,2V. Det rare er at når jeg koblet til batteriet målte det 11,6V, men jeg fikk startet.., under tomgangskjøring viste ladespenningen 11,6-11,8V, så stoppet jeg bilen og da viste det 11,8V. Koblet så fra -polen og da viser det 12,3V. Jeg skjønner ikke et kvekk, noen som har mulige forklaringer på galskapen…?
  7. Det rare er at når jeg koblet til batteriet målte det 11,6V, men jeg fikk startet, så stoppet jeg bilen og da viste det 11,8V. Koblet så fra -polen og da viser det 12,3V. Noen som har tips?
  8. Har ladet et nytt 95A batteri over natten, og det viser hele 13,2V… Det sies at et fulladet batteri skal ha 12,7V.. Kan noe i bilen ta skade ved å koble til et batteri med så høy spenning? Er en KIA Sportage diesel
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår