Gå til innhold

Lars H.

Bruker
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Lars H.'s Achievements

  1. Da har jeg litt å teste videre. Nå har jeg nullet ut feilmeldingen uten at feilsymbolet har kommet opp igjen etter en kort kjøretur. Jeg har tatt noen målinger nå og får ta noen nye om feilen kommer tilbake. Mulig feil ved evap ventilen (som jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om før) var noe å tenke på. Hvordan tester jeg den blåser inn i den og ser at den er tett den ene veien? Her noen måledata fra jeg har tatt nå etter nulling av feilsymbolet.
  2. En lekkasje er jo en mulighet, men jeg har nok ingen røykmaskin og det har heller ikke noen i min omgangskrets. Jeg røyker riktignok 30 sigaretter om dagen, men det hjelper nok ikke. Ut fra data jeg la ut ovenfor om closed loop, ser det ut til at både lamda-sonden og MAF'n gir styring. Men om en av dem gir feil data, hvordan finne ut hvilken av dem det er?
  3. Det var ikke så mye jeg fant ut, men iom at motoren går i closed-loop, styres den vel fra både lamdasonden og luftmengdesensoren ved luftinntaket. Er det en måte å finne ut om en av disse sensorene ikke fungerer korrekt?
  4. Jeg får koble opp PC'n igjen og se om jeg får noe mer frem. Jeg bruker et program fra https://www.obdautodoctor.com/
  5. Kan det da være lamdasonden som er feil selv? Dersom ikke, hvordan finne ut av om det skylles falsk luft, eksoslekkasje . . osv? Jeg merker ingenting unormalt ved kjøring.
  6. Som sagt, får jeg opp feilsymbol på dasjbordet, og ved en OBD-2 adapter får jeg opp feilkoden P0171. Alt virker helt OK, men hva kan være feil? Bilen er en 2011 modell Opel Astra Sport Tourer 1,4 liter 140Hp turbo bensinmotor som er kjørt litt over 100000km.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår