:bok Alla vingar och luftintag på bilen finns av en orsak. De är framräknade av svenska http://www.vortaflow.com/ som jobbat med Koenigsegg och svenska Porsche Motorsport, Podium Racing som raceingenjölr i svenska Carrera Cup. Vi har inte varit i vindtunnel för det fanns det inte pengar till, allt är framräknat teoretiskt och det hoppas vi ska fungera.
Angående den stora bakvingen vs Porsche 996 GT2 som kört 7.4x på Nürburgring: Tiden är satt med en 996 GT2 originalbil, hade man fått sätta på en större vinge hade man självklart gjort det. Om vi klarar av att slå rekordet (7.32) för gatlegala bilar med gatdäck på Nürburgring vet jag inte, det är nog mera förar än bil relaterat dvs att jag inte klarar av det än att bilen är för långsam, den går som fan själv. Vår aerodynamiker önskade en ännu större bakvinge man jag sa nej pga utseendeskäl så det är ingen stylingbil.
Vi hade inte råd att köpa lampor för 20' i vintras. Dette bygge är baserat på sponsorer då ingen inblandad i projektet är miljonärer. Vi ligger hela tiden på 101% av budgett tyvärr så finns det ingen som har lust att kliva in och betala/hjälpa till http://www.itsfun.nu/samarbetspartners.htm så får vi klara oss utan. Detta är oxå orsaken till att vi inte har råd att hyra Ringen för 3000 euro/timmen utan får hålla tillgodo med turistkörningen med allehanda långsamma bilar, motorcyklar, bussar och varubilar samtidigt på banan.
Vi är ett gäng glada amatörer och volontärer som lagt ca 2000 timmar på bilen sedan i höstas. Vi är väldigt nöjda och de flesta som sett bilen i verkligheten oxå. Smaken är dock som baken så jag tackar alla norska guttar och jenter för att ni orkat läsa ända hit. Tyvärr är bilen inta alls anpassad för de norska go kartbanorna som Rudskogen och Våler utan behöver lite mera utrymme för att komma till sin rätt men vi kanske ses på Gatebil i juli?
Till sist om bilens vikt: Vi hadé räknat med att den skulle väga tom ca 1000-1100 kilo. Tyvärr blir allt så väldigt överdimensionerat när man har sådana här effekter med stora oljekylare, oljekylning med pumpar till växellåda, vattenkylning till turbosar, diffusur, plangolv, en himla massa rör, brandsläckningsutrustning med sprinklers mm mm mm så även fast det mesta är i glasfiber och till och med taket i kolfiiber så väger bilen ca 1400 kilo med full tank och mig fastspänd i den samma, det betyder ca 1250 kilo med tom tank. Hur som helst ligger bilen som klistrad vid vägen och det var ju tanken!
Ha de' hälsar en Hillbyllygut fra de svenska skogarna!!!