cosworth
Bruker-
Innholdsteller
49 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om cosworth
- Bursdag 10/06/1969
Contact Methods
-
Website URL
http://
-
Bosted
Norge
cosworth's Achievements
Korporal (2/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Sa ingenting om at de ikke kunne ha hvite skilt. Men på en rallybil som er godkjent etter dette reglementet skal det stå i vognkortet at bilen er lisensiert rallybil og at den kun skal brukes under rally og at lisens og påmelding til løpet skal medbringes under kjøring(fritt oversatt). At folk bruker bilen på veien utenom rally er jo en annen sak(men allikevel helt ulovlig)
-
Uflaks og uflaks fru Blom.... Velter man bilen så er det nok ikke uflaks, men uansvarlig kjøring. Hva om det var en syklist/motorsyklist på siden av deg i rundkjøringen? Forskrift om tap av førerett for motorvogn Tror nok at Politiet ikke vil ha problemer med å kalle kjøringen din hensynsløs etter denne paragrafen. De kan lett argumentere med at det kunne ha oppstått personskader selv om det ikke skjedde her(og DET tror jeg kan kalles flaks :drive2 )
-
Nei, det er nok VW sin testbane. Det var der McLaren F1 satte sin hastighetsrekord. Dette er en veeeeldig lang rettstrekke og det betyr at farten blir høyere enn på en banket oval som Nardo der koenigsegg kjørte.
-
Ja, ja... man kan jo alltids flytte dersom det er så galt her hellothere I England kan politiet konfiskere bilen din dersom du har trimmet, eller har ulovlig(for høy) støy eller avgass. I Sverige godtas ikke TÜV papirer på senkesett, trim osv. Der er det faktisk ikke tillatt å gjøre noen endringe på nyere EU-typegodkjente biler fordi de har det som svenskene kaller "helbilstypgodkännande". Ryktene sier jo at enkelte firmaer som har ekstreme nye biler har to stk. med samme ust.nr. 1 original og 1 ombygd. Den originale vises til kontroll, mens den ombygde kjøres. Vet ikke om dette stemmer, men ryktene gikk på Zatzy(svensk forum) for ett par år siden... I USA er det like strengt på avgass regelverk rundt nyere biler(egentlig helt fra 1974 for da kom katalysator der borte). Bare for å ha lov til å markedsføre og selge/montere ett såkalt "Cold Air Induction kit" må man ha en CARB Excecutive Order(CARB=California Air Resources Board). Se for eksempel Cosworth's hjemmeside http://www.cosworth.com og denne linken her til deres kit til Focus Focus Cosworth sett Sannheten er vel at de fleste land har regelverk for det meste. Selvsagt så er avgiftsnivået i Norge noe høyt for bil og det er jo dumt for oss bilentusiaster at den er knyttet til effekt og slagvolum(+vekt). Men slike aksjoner mot bilmiljø og rånemiljø mot ulovligheter er nok ikke noe spesielt for norge.
-
Prisen på 31.000kr var innberegnet inn og utmontering av girkassen. Eller egentlig motsatt da.... han skrudde først girkassen ut og så inn igjen... :hammer
-
Ulyden i forstillinga er "hundebeina" på stabilisatorstaget framme. Disse lenkearmene har kuler(ligner på opphengskuler) som fester de til stab stag og lenkearm. Som på alle VAG produkter er disse laget av stålkvalitet fra tidlig russisk motorsykkelproduksjon.... :hammer Du må regne med å skifte disse ca. annet hvert år, eller altså omtrent hver 20-30.000km..... VW automatkasser er kjent for å være av enda mer tvilsom kvalitet.... Kona har en Galaxy(Fords utgave av Sharanen) med automat. Denne måtte overhales i sommer. Ford/VW verkstedet ga meg overslag på ca. 50.000kr på jobben. Fikk heldigvis gjort det av en spesialist på automatkasser (Finnvik bil). De gir 2 års garanti og jobben kostet meg 31.000kr. Da bytter han ut med forsterkede deler osv. Han fortalte meg også at det i USA ble advart mot å bruke VW olje på automatkassen da denne ikke tålte varmeutviklingen i en automatkasse.... I tillegg fant han en software feil på girkassestyringen som hadde vært medvirkende til girkassehavariet. Etter mye leting fant han en Service Bulletin fra VW(girkassekontrolleren er VW) på at denne enheten burde skiftes. Merkelig at VW/Ford ikke har kalt inn bilen når de vet at det er en slik feil på bilen... Nå har du rettnok Tiptronic kasse i din bil, denne skal være produsert av ZF og visstnok av bedre kvalitet... Men det blir VELDIG dyrt dersom denne ryker... Vet om en som fikk pris på skifting/overhaling av slik kasse på 80.000kr... VAG og ordet kvalitet passer ikke helt sammen etter min mening Lykke til.
-
Zahnradfabrik Friedrichshafen
-
Innvendig speil: Kjøretøyforskriften Kap. 30 §30-2 Speil på bil 1. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendige speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes. Soting av vinduer: Kap. 31 § 31-1 3. ........Som solfilter godtas svakt farget glass .......etter amerikansk standard ASA Z-26.1 - 1966, JULY 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom(frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. That`s the law!!!
-
Vel, hva sier lovverket...??!!! Vegtrafikkloven: § 10. Trafikkontroll m.m. Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov. Departementet kan gi andre offentlige tjenestemenn myndighet til å foreta kontroll og gi påbud som nevnt i første ledd. § 19. Kjøretøykontroll. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet blir framstilt til kontroll når politiet eller regionvegkontoret krever det. Han plikter også å gi de opplysninger om kjøretøyet som kreves. Forskrift om bruk av kjøretøy: § 1-7. Plikter ved trafikkontroll Ved trafikkontroll plikter føreren å a) stanse straks og ellers forholde seg som det blir anvist ved tegn eller skilt, b) oppholde seg ved kjøretøyet til kontrollen er avsluttet eller til det er gitt tillatelse til å forlate stedet, c) vise fram offentlige dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen samt eventuelle vektoppgaver som angår godset, d) kjøre til anvist veie- eller kontrollplass, og ved vektkontroll kjøre forsiktig opp på vekten etter anvisning av den som foretar kontrollen, e) lesse av konstatert overlass, gods som er for bredt, for langt eller dårlig sikret. Føreren plikter også å fjerne avlesset gods igjen innen fastsatt frist eller å skaffe annet kjøretøy og foreta omlasting når det kreves, f) sørge for at overtallige passasjerer forlater kjøretøyet når det kreves, g) etterkomme påbud om å foreta utbedring av kjøretøy eller utstyr, før det kjøres videre, h) avlevere kjennemerker og/eller kjøretøys dokumenter når det kreves. Trafikkreglene: § 3. Anvisninger 1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene. Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt. Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal. 2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører. 3. Denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn. og som et lite apropos.... § 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. 2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig. En annen sak er at som fører av buss/lastebil så får du faktisk en kvittering på gjennomført kontroll. Dette er gyldig i 3mnd fra kontrolltidspunktet. Kvitteringen gjelder kun for de punktene som ble kontrollert i den første kontrollen(f.eks, lys og dekk - så dersom du blir stoppet i en vektkontroll så hjelper det ikke med kvittering på lys og dekk, etc..) Tror ikke det er så lurt å følge Asconas råd....
-
Det er IKKE forbudt "etter kjøretøyforskriften" med spacere. Det står at dersom det monteres spacere/mellomleggsplater e.l skal dette være dok. fra f.eks TÜV. Det er heller ikke noen grense for hvor stor sporviddeforandring som kan godkjennes. Eneste forskjellen er at dersom den er over 15mm, dvs. at felgenes innpress(ET) endres mer enn 7,5mm, SKAL bilen forevises biltilsynet og dekk og felg anmerkes som alternativ i vognkortet. De aller fleste stasjoner godtar tysk dok. uten oversettelse, fordi det som regel er noen som kan tysk der. Og apropos det at det vel bare er å se på TÜV dok. at det er godkjent til den og den bilen........det har ikke falt deg inn at alt den teksten kanskje har en mening..??? En TÜV dok. er IKKE en automatisk godkjenning, den er en oppskrift på hva som må gjøres på din bil for at skal kunne bli godkjent.... dvs. at det er en del vilkår som må oppfylles(eks. valsing av skjermkanter, forstillingskontroll, stabilisator stag foran og bak, kun med originale bremser etc...) En slik dok. kan sammenlignes med en bakeoppskrift. Det nytter ikke bare å sette mel, sukker, gjær, melk osv. på kjøkkenbenken og så forvente at det blir brød av det....!!!! Du må lese oppskriften og så GJØRE det som står der.... Thrust me I know!
-
Hvorfor sensurerer man reg.nr på bilbilder her inne???
emne svarte i cosworth sin Brandtenborg i Annet bilrelatert
Vegtrafikklovens §19: § 19. Kjøretøykontroll. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet blir framstilt til kontroll når politiet eller regionvegkontoret krever det. Han plikter også å gi de opplysninger om kjøretøyet som kreves. Departementet kan ved forskrift gi bestemmelser om frammøte for kontroll av kjøretøy, om godkjenning og tilsyn med steder som utfører kjøretøykontroll, og om vederlag for kontroll av kjøretøy. Regionvegkontoret har rett til å foreta inspeksjon hos den som driver handel med motorvogn eller med godkjenningspliktig utstyr til motorvogn, for å kontrollere motorvogner, tilhengere og utstyr til motorvogn som forhandleren har til salgs. Endret ved lover 4 juli 1991 nr. 49, 28 april 1994 nr. 9 (i kraft 1 mai 1994), 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 okt 1995), 21 juni 2002 nr. 39 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576). Med Regionvegkontoret menes det Statens vegvesen(eller Biltilsynet som det het før) Dvs. Politiet eller Statens vegvesen kan innkalle biler til kontroll. Og i tillegg kan Statens vegvesen foreta inspeksjon hos forhandler av motorvogn(altså uten å måtte gå rettens veg for å få ransakingstillatelse som politiet evt. må gjøre...andre etater har ofte mer myndighet på "sine" områder enn politiet har...) Det er ofte greit å sjekke hva loven sier....... -
T9 finnes i alle 5 trinns Sierra og Scorpio frem til ca. 1990/1991 da MT75 tok over. Men, den utgaven som står bak en V6 har en annen inngående aksel enn den på de 4 sylindrede. Finner du en Scorpio med 2,3 eller 2,8 og 5 trinns kasse så skulle du ha rett eksemplar.
-
Det er en Ford T9 (også kalt; type 9, Type N). Kløtsjhuset kan skrus av.
-
Statens vegvesen har ingen produksjons del lenger. Den delen ble skilt ut som eget aksjeselskap fra nyttår og heter nå: Mesta AS og har INGENTING(organisatorisk) med Statens vegvesen å gjøre... Men, det er Statens vegvesen som leier entreprenørene til å salte. Forskjellen er at, før var det Statens vegvesen som gjorde jobben selv, mens de nå leier inn f.eks. Mesta eller andre lastebileiere etc.. Men poenget er at du nok ikke kommer til å se biler fra Statens vegvesen som er ute og salter lenger(det tar vel litt tid å forandre logoen på alle bilene da, men.......)
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.