Dette er et bra tips.
Det er en teknikk som jeg bruker daglig på jobben. :) Det er veldig enkelt når man får teken på det men kan være litt vanskelig å få bra i begynnelsen. Derfor setter jeg ofte lærlingene våre til å låse mye. :)
Muttere låses vanligvis ikke ved å borre hull rett gjennom mutteren og bolten. Da kan man heller borre et skrått hull fra en "flat" (flætt) :) til nabo"flaten" slik at tråden bare går gjennom ene kanten på mutteren. Ellers låses mindre muttere vanligvis med låseblekk. På "castle-nuts" (fig. 6, vet ikke hva de heter på norsk) brukes jo helst split-pinner, da.
Tvinningene mellom bolter skal tvinnes med klokka, mens avslutningen skal tvinnes mot klokka. Dermed unngår du at tråden "hopper" over kanten på bolthodet hvis bolthodet er lavt.
Man må passe på så man ikke tvinner for mye, da blir tråden svekket. Det er ofte jeg skal klippe tråden og den bare ryker når jeg begynner å dra i den med avbiteren fordi den som har låst har tvinnet til den store gullmedaljen. Avslutningen kan man tvinne litt mer enn den delen mellom boltene.
Hvis tråden blir liggende borti noe og kan komme til å lage gnissemerker kan man trekke en krympestrømpe eller gummistrømpe over låsetråden før man tar den gjennom den siste bolten.
Det finnes egne låsetenger for låsetråd. Jeg foretrekker de små tengene da de får plass på trange steder. 0.032" låsetråd er en vanlig og praktisk størrelse som burde fungere på alt til bil.
Tor Arne