-
Innholdsteller
433 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om bidz
- Bursdag 01/02/1979
core_pfieldgroups_99
-
Interesser
Foto, bil, gitar, snowboard, ski
-
Modell (eks S4)
CLK 200 Kompressor
-
Biltype (eks Audi)
Mercedes-Benz
-
Årsmodell (eks 1995)
2004
-
Yrke eller sivil status
IT-Konsulent
-
Motor (eks 1.6)
1.8
-
Fylke
Sør-Trøndelag
Contact Methods
-
MSN
borge@indergaard.net
-
ICQ
103196528
-
Skype
borgei
-
Bosted
Trondheim
bidz's Achievements
Fenrik (4/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Heisann. Parkerte på den oppmerkede plassen her i går i noen timer. Jeg parkerte på eksakt samme plass som bilen som pilen peker på, i kjøreretning nedover. Dvs. jeg stod med snuten av bilen mot Breierbrua. Breierbrua er forøvrig stengt. I boten så stod det at jeg fikk boten pga. at jeg stod 0,3 meter fra et veikryss, og at regelen er 5 meter. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er klassifisert som et veikryss derimot? Jeg har stått der mange ganger tidligere også, uten å ha fått bot. Tok mange bilder av bilen der den stod. Anser dere denne boten som berettighet? 1. Breierbrua er stengt, det er ingen trafikk på denne veien. 2. Det er ingen skilter her (i dette "krysset") som viser noe veinavn for Breierbrua. 3. Det eneste veinavnet er Sandakerveien (som jeg stod parkert langs), og dette skiltet er langt unna. Sagene Skole er forøvrig rett på andre siden av gaten i forhold til hvor bilen var parkert.
-
Det er er klar over, men selgeren ville bare ordne alt for meg enklest mulig... Så jaja, sånn gikk nå det. Men uansett - det gjør at bilen faktisk er min, og at det er ingen hindring i veien for at jeg kan dra til forhandleren og kreve å få hentet bilen - eller salgsmeldingen - slik at jeg kan levere inn salgsmeldingen selv. Eller beholde bilen inntil de har gjort det selv. Ikke sant?
-
Vel, jeg har nå sendt saken med fullstendig dokumentasjon og e-post historikk til både en advokat som sitter med slike saker daglig og til forbrukerrådet. Så får jeg bare avvente og se hva de sier. I mellomtiden så svarte jeg også bilforhandleren pr. e-post, der jeg skrev følgende: Samtidig så gjorde jeg forhandleren oppmerksom på denne tråden. Jeg fikk da svar med at de hadde sendt saken med full dokumentasjon til sin advokat, og at de skulle sende meg navn og telefonnummer til denne advokaten slik at all saksgang skulle gå gjennom han. Er jeg da nødt til å forholde meg kun til advokaten? En ting som ble gjort oppmerksom for meg av en kollega var at så lenge de ikke har levert inn salgsmeldingen på Boxster'en, altså bilen jeg ga i innbytte, så kan jeg med retten på min side dra ned til bilforhandleren og ta Boxster'n i "arrest" fram til saken er avsluttet, eller til de har levert inn salgsmeldingen og fått bilen omregistrert på seg selv. Altså dette uten å gi fra meg bilen jeg kjøpte fra dem - da denne har blitt omregistrert på mitt navn. Stemmer dette?
-
Det vet jeg ikke noe om. Jeg har selvsagt handlet i god tro, eneste grunnen til at jeg byttet bil var at jeg trengte en bil som var mer fornuftig da jeg bruker bilen en del i jobb, samt at jeg mest sannsynlig skal begynne å pendle i jobb framover. Jeg trengte derfor en mer passende bil til mitt bruk. Dette informerte jeg også forhandleren om. Forhandleren mener jo at bilen har reparasjon til 100.000-140.000kr som er nødvendig. Dette skulle jo tilsi at bilen er utrolig skadet. Men det eksisterer ingen historikk eller dokumentasjon på at bilen er skadet i Norge. Så det måtte ha skjedd før 2003 når bilen ble bruktimportert fra Tyskland. Bilen er jo godkjent av biltilsynet både ved import og ved EU godkjenning. Det er vel ikke ofte man har sin egen bil hos en karosserispesialist for å sjekke sånne ting, når bilen ikke bærer noen preg av arbeidet som har blitt gjort, med mindre man begynner å demontere interiør/eksteriør og slikt... Jeg har nå sendt saken, med utskrift av alle henvendelser fra forhandleren, samt kopi av kontrakt og alt til en jurist, så får jeg se hva de sier om saken. Jeg stusser også over at kontrollen Bengtson gjorde hos Karosserspesialisten har ført opp 129509 som kilometerstand, mens det står 126900km i kontrakten vi skrev da de tok bilen i innbytte. Ikke har de levert inn salgsmeldingen på bilen enda heller, så jeg får ikke sagt opp forsikringen på den.
-
Ja, det er faktisk ansett som en større og seriøs bilforhandler, som spesialiserer seg på Mercedes-Benz, BMW og Porsche. De har en god del dyre biler på lager. Og de er Elcon autorisert forhandler, og i følge Elcon har de kun gode erfaringer med dem... Men uansett så handler nok saken i fanget på en advokat som har god greie på slikt (har masse gratis bistand gjennom både Falck og Naf medlemskap). Bilen de leverte meg var upåklagelig strøken også, og de dekte fjærbytte da den ene fjæren knakk på vei hjemover... Det jeg føler de gjør derimot, er å gå alt for nøye gjennom bilen, og gi meg skylden for feil og mangler som 90% av norges befolkning aldri hatt lagt merke til eller sjekket så nøye (ikke så mange som begynner å demontere interiøret i bilen vel?). Uansett burde de jo ha gjort dette før de skrev kontrakt. Samtidig så sa selgeren som tok bilen i innbytte at hans vurdering av bilen var at den så skadefri ut... Det er det også jeg synes når jeg så på bilen før jeg kjøpte den, og det er det også mange andre har sagt til meg når de har sett på den - altså at de synes den så ut som et meget pent eksemplar. Det var forøvrig en Porsche Boxster, og dette er biler folk stort sett er spesielt nøye med å sjekke når de kjøper. Det var jeg selv også. Men jeg var tydeligvis ikke så nøye at jeg fant spor etter en skade som ingen andre heller har sett... Og det skal Bengtson stille meg ansvarlig for? Jeg får se hva advokaten jeg snakket med tidligere sier i morgen.
-
Hei For en måned siden så dro jeg ned til Oslo og byttet bil hos et bilfirma. De tok min gamle bil i innbytte mot den jeg kjøpte av dem. Selgeren som tok bilen i innbytte ble med ut og så kjapt på bilen og nevnte at den så i bra stand ut og at det ikke var noen synlige tegn etter skader på bilen. Så vi fullførte handelen, og jeg kjørte hjem til Trondheim med den nye bilen. Etter en ukes tid begynner det å dukke opp e-poster fra firmaet som tok min gamle bil i innbytte, med bilder av karosseriskjøter og slikt. De hadde da demontert mye av interiøret i bilen i mistanke om at bilen tidligere hadde vært skadet. Jeg tok en telefon til en jurist som sitter med bilrelaterte saker og han sa at jeg bare skulle ignorere disse henvendelsene fullstendig. Men jeg måtte ta opp kontakt pga. reklamasjon på den nye bilen jeg kjøpte av dem. Nå, 2-3 uker etter dette, så fikk jeg en e-post fra bilfirmaet om at de ønsker å heve handelen og levere bilen tilbake. Grunnen skal være at de har hatt bilen på kontroll hos et karosseriverksted som mener at bilen tidligere har vært alvorlig skadet, og at det ene fjærnbeinet (eller det som holder fast fjærbeinet) er noe skjevt. Bilfirmaet sier at det er en reperasjon til 100.000-150.000kr. Jeg har hatt den tidligere bilen siden August i fjor selv, og har aldri hatt noen problemer med den. Jeg har sett på den utvendig og innvendig og har sjekket det vanlige en kjøper normalt sett gjør nemlig å se om dørskjøter, panserskjøter, bagasjeromsskjøter og slikt er rett. Og alt så bra ut. Jeg har til og med hatt flere kamerater som har sett på bilen som har sagt at det så ut som et fint eksemplar. Også en karosseriarbeider har sett på bilen (det var steinsprutskader/korrosjon ved hjulbrønnen forran, noe bilforhandleren visste om før jeg dro ned til Oslo) og han sa at bilen så ut som den ikke var skadet. Det er ingenting å merke når man kjører bilen som skulle tilsi at bilen tidligere har vært skadet. Forrige eier av bilen er ikke kjent med dette heller, og jeg har ikke blitt opplyst om noenting. Bilen er importert fra tyskland i 2003 og det er en 98m modell, så dersom bilen har vært skadet så kan det være før den kom i Norge - for det eksisterer ingen dokumentasjon eller historikk på bilen som skulle tilsi det. Det fulgte med et servicehefte på bilen, som har blitt fulgt forutom at siste service manglet. Denne servicen har jeg utført selv, og hadde dermed ingen stempel i serviceheftet. Dette ble også selgeren informert om. Av andre feil som selgeren ble informert om før byttehandelen ble gjennomført var at klossene bak var slitne og at det manglet en skrue på bakpotten slik at man fikk en liten ulyd der ved tomgang. Samt at fjernkontroll til sentrallås ikke funket. Jeg har handlet i fullstendig god tro, det har også forrige eier av bilen, og bilfirmaet har gått mye lengre til verks for å avdukke en feil enn det normale mennesker har kapasitet eller kunnskap til. Selgeren sa jo selv at han synes bilen så pen ut, og at den ikke så ut som den hadde vært skadet! Så hva kan de kreve? Den nye bilen har blitt omregistrert på meg, og lånet er i orden og alt sånt... Har bilforhandleren mulighet til å kreve å heve kjøpet? I kontrakten så står det kun at de tar nevnte bil i innbytte og at resterende gjeld på den blir slettet. Det er alt. Det er vel bilfirmaet sin plikt å gå over bilen ordentlig før de tar den i innbytte? Nå skal det sies at INGEN har sagt eller sett noe galt med den forrige bilen min tidligere. Alle som har sett på den har sagt at den så meget bra ut, et ordentlig pent eksemplar! Hjelp!
-
Bertel O. Steen Star Autoco http://www.gulesider.no Lykke til!
-
Var å kjøpte en CLK 200 Kompressor i helgen. Den har rullet 106.000km og er full dokumentert og meget pen! Herlig kjøremaskin! Men når jeg kjørte hjem fra Oslo til Trondheim så smallt det skikkelig til i bilen og det rykket til i hele bilen mens jeg lå i 80-90 og kjørte rolig rett fram, jeg trodde først at det var noen hjulmutre som hadde blitt strekt og knekt, eller at det ene hjulet var på vei av... Men det var ikke tilfellet. Derimot så får jeg nå en metallisk ulyd fra det venstre bakhjulet hver gang jeg kjører i en liten dolp, i et veihull, over en fartsdump eller om bare bilen fjærer litt... Og det kommer fra venstre bakhjul. Kan det være fjæra som har tatt kveld? Knekt? Jeg ringte Motor-Trade her i Trondheim og verksmesteren mente at det kunne nok være fjæra som hadde enten knekt eller at bilen fjæret skjevt... Jeg har jo 6mnd garanti på bilen fra forhandleren, og det skjedde 40 mil etter jeg hentet bilen... Så jeg håper og regner med at det går på garantien, selv om garantien ikke gjelder typiske slitedeler, kun motor, gear og slikt... Og fjører er vel i grunn slitedeler... Får se hvordan det går... Noen som har opplevd noe lignende og vet hvilke rettigheter man har i forhold til slikt? Bilen ble solgt med nye 19" med 235/35-19" forøvrig, og har tidligere stått på hjul som sikkert er snillere med understellet (17" på sommer og 16" på vinter). Ellers lurer jeg på om det finnes bedre steder enn Motor-Trade å ta service på Mercedes her i Trondheim? Med greiere priser og lik/bedre kunnskap og rimeligere (originale) deler?
-
Ja, synes 225 blir for smalt selv på 9" bred felg. Tror derfor jeg går for 245 bak. 235/40 eller 235/45 har jeg ikke sett noen steder. Tror jeg må ta meg en liten rundt hos forhandlere her i byen å sjekke... Er skeptisk til dekkene som står på nå; Nankang SV-1 Snow Viva. Snow Viva skal visstnok ha en mye bedre gummiblanding for norske forhold sammenlignet med SV-1 Winter Plus (som selges på dekkonline.com) men de er kjørt med i sommerhalvåret så gummien har sikkert blitt litt hard.
-
Se der ja, en butikk som har Continental til fornuftig pris. Men de finnes ikke i 235/245 bredde... Interdekk har faktisk ingen piggfri vinterdekk i 235/245 bredde med 40-45 i profil. Jeg får ringe å høre om 225 går greit på 9" bred felg, er litt skeptisk, i og med at det normalt sitter 265/35-18" på disse 9" felgene... Det skal ikke være enkelt!
-
225/40-18" på 9" bred felg? fungerer det? blir ikke det litt vel smalt for en 9" bred felg? Har hørt at Nokian RSI skal være bra ja, samt Yokohama sitt piggfritt dekk. Continental blir for dyrt for min smak, selv om jeg har gode erfaringer med dem. Men i denne dim'en blir de bare aalt for dyre.
-
Har lest en del om at Dekkonline sine vinterdekk ikke er Q-merkede, dvs. at de har ikke en nordisk gummiblanding som tåler nordiske (kalde) forhold så bra?
-
Jeg har en Porsche Boxster som jeg skal ha vinterdekk på. Felgene de skal på er 9x18" bak og 7,5x18" forran. Det som står på nå er Nankang SV-1 i 225/40-18" forran og 245/45-18" bak. Originaldim er 225-40/18" forran og 265/35-18" bak (sommerdekk). Hva anbefales i denne dim'en? Og kan jeg gå ned i bredde på 9 toms bred felg? f.eks. 235/50-18" bak og 205/45-18" forran? Har sjekka litt rundtomkring og jeg havner stort sett på 10000-15000 for kun dekk i disse dimensjonene. Finnes det noe billigere alternativ som fungerer bra? Hvor isåfall kan de bestilles fra? Er disse Nankang dekkene bra? (De har gått på sommern nå, så de er vel blitt litt harde, og der delvis slitt).
-
Tusen takk. De hadde de i sort, gult og rødt... Men ikke i "klart" uten spylderdyse, selvfølgelig... Hehe! Men finner det nok en annen plass :)
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.