Gå til innhold

Bård

Bruker
  • Innholdsteller

    281
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Bård

  • Bursdag 09/12/1986

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Passat
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo/Trondheim

Bård's Achievements

  1. Bilen det gjelder er en Mazda 2 - ca 6 år gammel, der batteriet har tatt kvelden. Dette planlegger jeg å bytte i morgen (helst i morgen tidlig, ettersom bilen står i et P-hus der det koster 25 kr/t...) Jeg var innom Statoil og så på batteriene de hadde der, men det var ingen som helt matchet spesifikasjonene til det batteriet som står i bilen. Det gamle batteriet er på 52Ah og 500A (i tillegg står det 85RC). På Statoil hadde de et batteri som var 60Ah, men bare 440A. Ville dette fungert i bilen, eller må jeg ha et som leverer 500A? I tillegg er det jo noe med størrelsen - batteriet som sto i målte jeg til 240x175x175 mm. På Statoil var det ingen batterier som matchet i både størrelse og spesifikasjoner. Hvor kan jeg dra i morgen tidlig for å få skaffet et godt batteri som passer til denne Mazdaen? Gjerne et sted i nærheten av Alexander Kiellands plass i Oslo, eller tilgjengelig med buss/sykkel... Dersom jeg skulle finne et batteri som passer i størrelse, men som leverer færre Ampere eller Amperetimer, vil dette kunne fungere?
  2. Jeg skal lage nye bein til et bord/media-PC jeg har (http://www.qvhouse.com/pictures/portfolio/furniture/19704.jpg) I den forbindelse har jeg vært på Ikea og kjøpt fire meterlange stenger i massivt stål som jeg tenkte å bruke. Disse stengene er lakket med et eller annet. Må jeg pusse vekk denne lakken før sveising (MIG), eller vil lakken uansett smelte bort når jeg begynner å sveise?
  3. Da jeg startet bilen i går morges, etter at den hadde stått hele søndagen, var turtallet helt normalt (8-900 RPM). Da var motoren helt kald. Hvis det er "normalt" at turtallet er på 1100 RPM når bilen startes kald, hvorfor skjedde ikke dette i går? Vi har en annen Passat, 98-modell med 1,6-bensin også, og denne har aldri hatt noe høyere turtall ved oppstart, for øvrig. Men skal som sagt observere "problemet" videre.
  4. Har hatt automatgir på alle biler her hjemme siden jeg ble født... Men aldri en som har vært slik på turtallet. Skjønner godt at det er litt lettere å legge merke til denne turtallsforskjellen med automat, da. Jeg skal prøve å tenke litt mer over det, og se om det faktisk er hver gang bilen startes ordentlig kald at dette oppstår. Takker for svar ihvertfall.
  5. Men dette skjer da ikke hver gang bilen startes kald, bare en gang i blant.
  6. Familien har en '07 VW med 1,6 FSI-motor og tiptronic. Vanligvis når bilen startes opp, så ligger turtallet på 8-900 RPM på tomgang, men enkelte ganger er turtallet så høyt som 11-1200 RPM. Når man gir litt gass, virker det som om turtallet blir "sittende fast" enda høyere enn dette også. Det synker ihvertfall ikke ned igjen så fort som det skal. Dette skjer vanligvis når motoren er kald, f.eks. når bilen startes i garasjen om morgenen, men det skjer også når bilen har vært ute og kjørt tidligere på dagen. Når man da slipper bremsen og skal trille rolig ut av garasjen, så går det alt for fort, og man må holde på bremsen når man rygger ut. Når man har kjørt litt, og så stopper igjen, ligger turtallet helt som normalt, på 8-900. Har tidligere snakket med VW om dette, og de mente at "det er jo helt normalt", og at det kunne ha med kalde utetemperaturer å gjøre (dette var om vinteren). Vel, nå er det 20 grader ute, og det samme skjer. Dersom det er som VW sier, "helt normalt", hvorfor er det slik? Og hvis det ikke er normalt (noe jeg tror), hva må gjøres for å bli kvitt denne feilen? Det må vel ihvertfall gå på garanti.
  7. Derfor mange kjører med prøveskiltet oppe på panseret ;)
  8. Er nok bare hobby-mekker/arkitektstudent.. så har ikke noen lærer som kan hjelpe meg.. får vel se om jeg kjøper et apparat etter hvert og prøver å sveise både stål og alu. Hva vil du anbefale av tig eller mig hvis jeg skal sveise aluminium?
  9. texas_ranger, kom gjerne med dine erfaringer med biltemas mig/mag også, så jeg vet om jeg skal kjøpe det eller ikke.. jeg regner med at det går på vanlig jordet kontakt?
  10. Har ikke planer om å lage noe spesielt, nei. Blir vel mest øvelser til å begynne med ihvertfall. Høres ut som jeg kommer til å sveise mest stål, da, når jeg hører det du sier... men liker godt å jobbe med aluminum ellers...
  11. Jeg går med planer om å lære meg å sveise, f.eks. til sommeren eller noe slikt. Er det noen her som har erfaring med hvordan det er å begynne, hvilket utstyr jeg må kjøpe etc.? Jeg ser at biltema selger TIG-sveisere fra ca. 800 kroner (MIG koster et par tusen), men det er vel MIG som er lettest å lære seg? Hvordan er vanskelighetsgraden på å sveise i stål kontra aluminium? Det er aluminium jeg er mest interessert i å sveise, men hvis det er veldig vanskelig, holder jeg meg til stål. Hva er det man trenger for å begynne å sveise, og hva vil det koste, sånn ca.? Trenger man gassflasker og slikt, eller er disse sveiseapparatene fra Biltema kun elektriske? Funker de på vanlige jordede kontakter eller må man ha 3-fase-kontakt? Mange spørsmål dette her, men håper noen kan svare.. :)
  12. Ser at det er veldig mange som skriver dette i postene sine, men jeg har aldri forstått hva det betyr.. så, hva betyr det? *10 tegn* :D
  13. Har nettopp flyttet til Oslo, og har tilgang til et fullt utstyrt plastverksted yodude Nå lurer jeg på om det finnes noen butikker, helst så nær sentrum som mulig, hvor jeg kan kjøpe plexiglass/lexan, eller få avkapp.
  14. Du kunne lakkere den svart (eller i bilens farge?) og montere den på baksiden av speilet. Da blir den helt usynlig for deg som sjåfør ihvertfall, og vil heller ikke være montert på selve vindusruten.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår