Gå til innhold

Deep Space

Bruker
  • Innholdsteller

    44
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Tellus

Deep Space's Achievements

  1. Et alternativ er å finne en Skoda Pickup med 1,6-liters bensinmotor og montere kompressor på denne. Jeg vet at det finnes ferdiglagde kompressorsett til den motoren. Husker jeg rett gir det rundt 125 hk.
  2. Fikk du kjøpt lokket hans. Hvis ikke kan du ta kontakt direkte med Thor Holm Plastvarefabrikk. Det er de som produserer de Skoda-lokkene du hadde bilde av. Kontaktinfo: Thor Holm Plastvarefabrikk AS, Nerstad, N-3350 Prestfoss, Norway Tel: +47 32 71 19 00 Fax: +47 32 71 19 09 Email: post@holmplast.no
  3. Deep Space

    Turbo

    Ta kontakt med http://www.gikturbo.no. De kan ordne et komplett turbokonverteringssett til din bil. Dieselbiler er ganske greie å ettermontere turbo på. Det er mye verre å få til skikkelig på bensindrevne biler. Å flytte over motorer fra andre bilmodeller, er ikke gjort på 1-2-3. Det er forferdelig tidkrevende. Her kan du laste ned en videosnutt av en Skoda Pickup som er turbokonvertert: 1.9D med ettermontert turbo og 180 hk
  4. Alt er jo mulig. Hva sa de på biltilsynet? Det er mye som må skiftes ut dersom du bytter hele motoren. Personlig ville jeg heller ha ettermontert turbo på den eksisterende motoren. Dieselmotorer er ganske greie å turbokonvertere.
  5. Det begynner å bli mange som tilbyr ombygging til gassdrift, ser jeg. Det er jo bra med litt konkurranse der også. :)
  6. Absolutt! Det er bare folk som skifter bil veldig ofte, eller har veldig lav kjørelengde kombinert med lavt forbruk, som ikke vil tjene på en slik konvertering. Pumpeprisen på gass ligger stort sett mellom kr 4,30 og 4,80 per liter. Det er noen som fyller til kr 3,70 også, men jeg har ikke funnet ut hvor prisen er så lav. Når det gjelder biler med såpass høyt forbruk som Ford F-150 Lightning og Dodge SRT-10 Ram, vil jeg si at bensinprisen må ligge stabilt under 8 kr før jeg ville vurdert å ikke konvertere.
  7. Det står 20 - 37 000 kr, avhengig av antall sylindre. Men 37 000 tror jeg er prisen for en V8er. Du har jo 10 sylindre, og får sikkert en noe høyere pris. Det er jo bare å sende en mail, så får du garantert svar. Du kan også be om tilbud hos konkurrenten til http://www.gastech.no, nemlig http://www.gaspro.no. Jeg vet ikke hvor langt du kjører i året, men med en kjørelengde på 30 000 km, 1,7 liter per mil og dagens bensinpriser, vil du glatt tjene inn 25 000 kr per år.
  8. Du burde få den ombygd, slik at den kan gå på både bensin og propan. Da kan du få drivstoffutgifter på linje med en Ford Fiesta. Sitat fra http://www.gastech.no: "01.12.04 Dodge RAM SRT 10, trolig verdens raskeste gassbil Gas Tech har bygget om en Dodge RAM SRT 10 til gassdrift. Dette er trolig noe av det heftigste man kan kjøre på gass idag. Bilen ble etter ombygging testet hos Turbo Teknikk i Mjøndalen. Test i benk viser at bilen taper bare ca 4% effekt på toppen av dreiemomentskurven ved gassdrift. Dette er så lite at man har vanskelig for og kjenne det på landeveien."
  9. Du glemmer dreiemomentet. Som regel har en stor motor med 500 hk, høyere dreiemoment enn en mindre motor med like mange hester. Og det er fornuftig å ha høyere dreiemoment jo tyngre kjøretøyet er. Ta en Scania lastebil for eksempel: 500hk, 14 liter motorvolum og 2000 nm. Du vil vel ikke påstå at Scania ikke kan lage motor siden de "må" opp i 14 liter for å ta ut 500 hk? Dodge har faktisk også montert den 8,3 liter store Viper-motoren i en motorsykkel! Dét burde provosére deg mer enn at en svær pickup er utstyrt med 8,3-liters motor. ;)
  10. Jeg synes bilen du linker til, ser stort sett helt grei ut. Jeg ville ikke hatt flammer på sidene, eller teksten "Porsche" i frontruta, men det blir jo bare småting. Jeg kunne faktisk tenke meg en 911 veteran, med så ny motor som det er teknisk forsvarlig/mulig å utstyre den med. Jeg har forstått det slik at man i prinsippet kan kjøpe en flunkende ny motor, og montére denne i en veteranbil, uten å måtte betale andre avgifter til staten enn moms.
  11. Deep Space

    Bra!

    Jo, også "no imellom". Smart Roadster er kul. Smart Forfour er "no imellom". Smart Fortwo ser ut som en mopedbil, et komisk framkomstmiddel.
  12. Deep Space

    dieseltrim

    Morro med film! :) Ja, som regel pleier motorprodusenter å senke kompresjonen når det putter turbo på en motor, nettopp for å kunne skru opp turbotrykket mer enn de ellers ville gjort. Det er nok derfor VAGs 1.9 tdi har 18,5:1 i kompresjon. Så dersom disse gutta hadde tatt seg bryet med å senke kompresjonen, så kunne de ha kjørt et enda høyere ladetrykk, og således oppnådd enda flere hester. (En lavere kompresjon hadde gitt mindre effekttap enn de hadde vunnet på å kunne øke ladetrykket.) Alternativt kunne de ha beholdt samme antall hk, men fått en noe mer holdbar motor.
  13. Deep Space

    dieseltrim

    Synd ikke de sidene funker lenger. Originalt så har jo 1.9D bare 64 hk. Når man setter på turbo, så har man en tommelfingerregel som sier at hestekreftene dobler seg når man dobler trykket. Egentlig så får man vel litt mindre hester enn denne regelen tilsier (kanskje 10% mindre). Men dersom vi likevel legger den regelen til grunn, så må trykket ha vært oppe i 220/64 = 3,44 bar! (Utgangstrykk: litt mindre enn 1,0 bar, og ladetrykk: ca. 2,5 bar) Husker du om de hadde skiftet ut stemplene med smidde stempler, eller om andre komponenter var skiftet ut for å forsterke motoren? Dersom de brukte motoren i tilnærmet original stand, så betyr jo dét at de som har 1.9D trygt kan trimme motorene opp til 130 hk i alle fall, uten at motoren får redusert levetiden noe særlig.
  14. Dersom du bruker de originale 13"-hjulene, er farten ca. 55 km/t når speedometeret viser 60. Skifter du ut hjulene med 195/50 R15, blir farten 58 km/t når speedometeret viser 60. Jeg vet om flere som har enda større hjul på sine Skoda Pickup-er, og da vil jeg tro at speedometeret viser temmelig riktig fart.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår