Gå til innhold

Zamot

Bruker
  • Innholdsteller

    716
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Zamot

  • Bursdag 06/09/1981

Contact Methods

  • Bosted
    Akershus

Zamot's Achievements

  1. Det er noen navn/epostadresser som er sperret, send meg en mail til admin@seatforum.no med navn/epost du prøver å bruke så skal jeg hjelpe deg. :)
  2. Hei folkens! Jeg driver SEATforum.no, og må si det er hyggelig at vi blir invitert. Jeg stiller i hvert fall lørdag, sitter på med en kamerat med en sølv Leon 20VT 4. (Men er nok muligens litt sliten etter en forhåpentligvis hyggelig fredags kveld/natt). Håper også det kommer endel andre SEAT-folk, har sendt flere mail til alle på forumet. Vi sees! :)
  3. Flere bilder her: http://holmtech.no/pics/v/Gatebilmai08 PS! Kanskje greit å ha med "Gatebil" i overskriften??
  4. GranadaKongen: Forklaringene dine er feil og/eller merkelig forklart med lite kontroll over uttrykkene som blir brukt. Se her: http://no.wikipedia.org/wiki/Vekselspenning http://no.wikipedia.org/wiki/Likespenning dbass sin forklaring var kanskje litt rask. dbass definerer kabelresistans R (motstand), og ganger dette med strømmen I for å få spenningsfallet U fordi U=R*I. Det vi ser av formelen er at jo høyere strømmen er, jo høyere blir spenningsfallet. Og med spenningsfall følger effekttap: P=U*I = R*I*I Effekttapet er avhengig av motstanden og kvadratisk avhengig av strømmen! Det er flere grunner til at en kondensator hjelper. Når forsterkeren trekker mye strøm, detter spenningen og dermed også effekten --> dårlig lyd (+blink i lys osv). Batteriet sliter med å levere nok strøm raskt, og det er stort spennings/effekttap pga. motstand i kabelen (og internt i batteriet) jo høyere strømmen blir. En kondensator kan lagre og avgi strøm meget raskt. Den leverer strøm raskt til forsterkeren når denne drar korte "peaker" (eks. bass-slag). Mye raskere enn et batteri kan levere. Kondensatoren lader seg opp til maks spenning i mellom peakene, og siden dette skjer over tid, er ikke strømmen så høy, og dermed blir spenningsfallet mindre, og spenningen holder seg høy - nær ladespenning på 14,4V! Ved å plassere en kondensator ved forsterkeren unngår man altså spenningstapet i den lange kabelen. Kondensatoren opprettholder altså spenningen og leverer mye strøm raskt til forsterkeren i peakene - dvs. maks effekt oppnås. Se også her: http://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator_%28elektrisk%29 http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_%28resistans%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_circuits#Parallel_circuits Så til et annet fenomen som nevnes: Flere små kondensatorer er mer effektivt enn en stor (med i sum samme kapasitet). Dette er riktig pga. en liten kondensatorer er raskere enn en stor. I tillegg blir den totale motstanden (internt i kondensatorene) mindre når man setter flere i parallell - dermed blir det også her mindre spenning/effekttap. Ang. batteri: De bedre batteriene kan nesten sees på som flere kondensatorer, dvs. de kan lagre og avgi strøm raskere (og med mindre intern motstand, og dermed mindre spenningsfall). Derfor bør man også oppgradere batteriet! Men man vil fortsatt ha spenningstap i kabelen frem til forsterkeren, derfor er det også kjekt med kondensator(er). Og selvsagt så tykk kabel for å minimere motstanden. Og god forbindelse til jord (da samme prinsipp gjelder her om motstand stort effekttap). EDIT: Følte for å legge til litt til vedr. Spenning/strøm/effekt. Det fremgår jo av formlene over, men folk tenker kanskje ikke så nøye over dette. Hvis man bruker en viss effekt, så vil det i et system med lav spenning (eks. 14V) kreve høy strøm. Og jo høyere strøm, jo høyere motstand og effekttap i kabelen. Det er derfor bilstereokabler er mye tykkere enn 220V-kabler - nettopp fordi strømmen er så høy. Og det er derfor kraftøverføring foregår på høye spenninger (mange tusen Volt) - strømmen blir mindre, og effekttapet blir mye mindre (pga. P=R*I*I)! (Og man kan bruke tynnere kabler). Og apropos - små mengder strøm gjennom kroppen kan være farlig, men pga. kroppen har stor motstand kreves høy spenning for at det skal gå noe særlig strøm. Derfor er 12V mer "ufarlig" enn 220V.
  5. Flere bilder: http://holmtech.no/pics/v/streetmeetmai/
  6. Jeg har mange flere bilder (ikke alle like bra), så det kan hende jeg har av andre biler. Og flere av de som er lagt ut. Send PM, men jeg lover ikke hvor raskt jeg evt. kan finne frem bilder... Dere må gjerne bruke bildene mine, men kun til private formål. Her er den lyseblå golfen med gule lykter:
  7. Har slengt ut masse bilder, se her: Bilde-tråd!
  8. Bilder lagt ut her: Rudskogen Rånern og fra ATV-kjøring her: ATV-kjøring Rudskogen Eksempel: Sorry at det er i overkant mange bilder og at jeg ikke har fikset på alle, og så håper jeg at websiden er stabil...
  9. Flere bilder: Gatebil On Ice 2008 Her er et eksempel (hvis jeg ikke tar feil så var det bilen til venstre som hadde 'trihondreogtrettitri' hestekrefter og vant drag-konkurransen): Flere bilder: Gatebil On Ice 2008
  10. Skoda/VW/Audi forhandlere kan skaffe dette. Delenr: 1ML805903
  11. 8-9000+ hvis jeg skulle tippe. At et VAG verksted har en pris, betyr ikke at et annet har den samme! Sjekk flere steder, inkl Skoda-verksted..
  12. Zamot

    Dugg.

    Vanlig problem. Ikke nødvendigvis noe å bry seg om, men det er jo litt irriterende. For å løse det går det muligens ann å borre et lite dreneringshull i de, mener å ha hørt at det kan hjelpe. Ellers er det vel bytting som gjelder. Må nok av med fangeren.
  13. Det ble nå engang sånn at jeg lagde SEAT-forum da det er få Skoda-entusiaster (men det har vel blitt fler av dem, og kommer vel ikke akkurat til å minke). Hvis vi noen gang tar det skrittet og lager en klubb (dvs. med org. nr, medlemsavgift osv), så er det sikkert fint å ta med Skoda. Skoda-sjåfører er uansett veldig velkomne til SEATforum! :) Mente du egentlig "litt for lite forandringsvillige"?
  14. http://www.statsbudsjettet.dep.no/Statsbudsjettet-2008/Artikler/Finanstalen/ Ha, ikke så ille som forventet, spesielt for de med bensinbil eller partikkelfilter så blir det jo en reduksjon! Men allikevel, først blir dieselbiler billigere etter en litt for rask og ugjennomtenkt innføring av nytt system, og så angrer man seg og setter opp dieselavgiften (og årsavgift). Det som ikke er nevnt er om dette skal ha tilbakevirkende kraft (skal det kun gjelde biler registrert fra 2008?), og hvordan i all verden de vet hvilke biler som har fabrikkmontert partikkelfilter (er dette registrert i motorvognregisteret?) Les mer om bilavgiftene her: http://www.statsbudsjettet.dep.no/templates/artikkel.aspx?id=15019
  15. Kjenn under gulvmattene ikke opppåe..
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår